Welk type machine

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Lijkt me inderdaad leuk.
Zal eens kijken waar dat kan hier in de buurt.

Maar waar ik vooral mee zit is dat ik een machine nodig heb, waarmee ik balkhout 7x17 (eiken) mee op dikte kan brengen.
Lijkt me niet haalbaar met de "plug & play" machines toch?


Wouter, als dit een eenmalige klus is dan kan je beter vragen of een houthandel dit tegen een kleine vergoeding voor je kan doen, scheelt je 400 euro en een hoop gesjouw want dit is geen licht machientje.
Of je moet dit soort klussen elke maand hebben maar dan wordt het meer een soort van bedrijf waar je mee bezig bent.
 
A

Athanor

Guest
Ik moet eerlijk genoeg zeggen dat ik de hele discussie niet goed begrijp:confused:

Ik krijg de indruk dat jullie allerlei argumenten naar voren brengen waarom de TS niet goed met de machine zou kunnen werken zonder goed te begrijpen waar hij op uit is. Ik lees veel vooronderstellingen. Ik nodig jullie voor het vervolg van de discussie uit eens te gaan "Omdenken". Op welke manier en hoe zou hij veel plezier van een goede degelijke oude machine kunnen hebben?


Fons
 

wouter79

Actieve deelnemer
29 jul 2015
54
0
de lutte
Willem1985: dat heb ik ongeveer 2 jaar bij een bedrijf laten doen.
Ben hierdoor te veel gebonden aan de tijd welke deze beste man er voor heeft.
Heb het daar in de werkplaats ook al zelf gedaan (met een moderne vandiktebank) maar ik werk gewoon van 8 tot 17.00en na 17.00 uur zit de werkplaats dicht dus moet ik er telkens een dag of dagdeel voor vrij nemen.

Ik weet hoe een vandiktebank werkt en heb er graag 1 voor mij zelf.
Ik zag deze machine staan en heb jullie hulp gevraagd omdat ik niet weet welk merk/ type dit is.
Als ik dit zou weten kan ik me verder verdiepen in het afstellen en werken met deze machine.

Ik wil naar deze machine gaan kijken met een bevriend meubelmaker om hem eens te laten oordelen over de technische staat van de machine. Hier heb ik dus de ballen verstand van.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik moet eerlijk genoeg zeggen dat ik de hele discussie niet goed begrijp:confused:

Ik krijg de indruk dat jullie allerlei argumenten naar voren brengen waarom de TS niet goed met de machine zou kunnen werken zonder goed te begrijpen waar hij op uit is. Ik lees veel vooronderstellingen. Ik nodig jullie voor het vervolg van de discussie uit eens te gaan "Omdenken". Op welke manier en hoe zou hij veel plezier van een goede degelijke oude machine kunnen hebben?




Fons

Als de vraagsteller die vrij nieuw hier op het forum is in het begin een foto plaatst van een oude gestripte machine die in de meeste gevallen door bedrijven worden gebruikt en wat later vertelt dat hij er geen verstand van heeft dan vind ik het niet zo gek dat mensen toch vragen stellen of goedbedoelde adviezen geven.
Het komt over als iemand die niets weet van zo'n apparaat.
Je weet zelf hoe gevaarlijk zo'n machine is als je er geen verstand van hebt.
Pas in z'n laatste post is hij explicieter en vertelt dat hij geen verstand heeft van het technische gedeelte maar wel ervaring heeft met het werken op zo'n bank, dus nou is het voor iedereen duidelijk hoe de vork in de steel zit.
Kwestie van enige miscommunicatie waardoor het nu een beetje overkomt als vooronderstellingen en een beetje belerend misschien.
En je hebt gelijk dat achteraf gezien hij beter bediend is met adviezen waardoor hij de vruchten kan plukken van zo'n machine.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Willem1985: dat heb ik ongeveer 2 jaar bij een bedrijf laten doen.
Ben hierdoor te veel gebonden aan de tijd welke deze beste man er voor heeft.
Heb het daar in de werkplaats ook al zelf gedaan (met een moderne vandiktebank) maar ik werk gewoon van 8 tot 17.00en na 17.00 uur zit de werkplaats dicht dus moet ik er telkens een dag of dagdeel voor vrij nemen.

Ik weet hoe een vandiktebank werkt en heb er graag 1 voor mij zelf.
Ik zag deze machine staan en heb jullie hulp gevraagd omdat ik niet weet welk merk/ type dit is.
Als ik dit zou weten kan ik me verder verdiepen in het afstellen en werken met deze machine.

Ik wil naar deze machine gaan kijken met een bevriend meubelmaker om hem eens te laten oordelen over de technische staat van de machine. Hier heb ik dus de ballen verstand van.

Hoi Wouter, als je vriend genoeg weet om 'm technisch te beoordelen dan kan hij je ook in het begin de zaken vertellen die nodig zijn om de machine goed af te stellen en te onderhouden.
Lastiger wordt het als bepaalde onderdelen niet goed zijn en er geen aanwijzingen zijn of typeplaatje waardoor je niet weet met welk merk je te maken hebt.
Als je eventueel bij de machine gaat kijken dan zie je vaak in de buurt van de tandwielen nog wel 'ns aanwijzingen, een naam of iets dergelijks, soms staat er een naam in gestanst/geperst.
Ik neem aan dat de verkoper je daar ook niets over kan zeggen anders had je die vraag niet hier gesteld.
Voor de rest kan ik je niets over deze machine zeggen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.