Welk type machine

wouter79

Actieve deelnemer
29 jul 2015
54
0
de lutte
Hallo mensen.

Kan iemand meer info geven over de getoonde machine?
Zou er mee geholpen zijn.
Merk, type enz.... 2015-09-03 22.41.08.jpg
 

tuoh

Oud hout
Zonder vlaktafels is zelfs 100€ nog te duur, zoals de machine er nu staat kan je er niks mee aanvangen. Hout vandikte schaven zou enkel resulteren in een levensgevaarlijke onderneming door de vrij draaiende messen terwijl de houtkrullen en wegspringende kwasten overal in het ronde vliegen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als ik je een advies mag geven; lees je goed in over dit soort machines want er zijn mensen die met hun vingers erin hebben gezeten.
Het is mij jaren geleden ook gebeurd, gelukkig alleen m'n topje met wat vlees eraf dus het kwam weer goed maar je kan niet voorzichtig genoeg zijn.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Zonder vlaktafels is zelfs 100€ nog te duur, zoals de machine er nu staat kan je er niks mee aanvangen. Hout vandikte schaven zou enkel resulteren in een levensgevaarlijke onderneming door de vrij draaiende messen terwijl de houtkrullen en wegspringende kwasten overal in het ronde vliegen.

Goed dat er een forum is zoals ... en je op de feiten drukt.

@ wouter79, goede zaak je vraag te stellen. Zo voorkom je een hoop narigheid en letsel aan je zelf. Het laatste is geen enkele besparing waard. Mag er toch vanuit gaan dat als je voor dit soort machines in de markt ben, weet wat je doet en je deze vraag niet had hoeven te stellen. Zo niet, wegblijven van dit soort troep!
 

wouter79

Actieve deelnemer
29 jul 2015
54
0
de lutte
Zojuist bericht gehad van de verkoper.
De kap is er alleen af gehaald voor de foto.
De kap over de messen zit er gewoon bij en is veilig te gebruiken. Niks mist aldus de verkoper. (Gelukkig)

Denk dat ik maar een ga kijken met een vakman (prof) meubelmaker
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dan is het dus een vandiktebank.
Aandachtspunt is de staat van de aan en afvoerwals en de terugslag beveiliging. Bij de laatste willen er wel een pallen/tanden ontbreken.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Beste Wouter,
Wat mij erg intrigeert:
Waarom wil jij een oude machine kopen waarvan je niet weet wat hij doet (en of hij überhaupt nog iets doet)?
Kennelijk weet je dus ook niet wat je ermee wil gaan doen.
Kortom, ik ben erg benieuwd waarom je ettelijke honderden kilo's metaal wilt gaan kopen zonder duidelijk doel.
Met vriendelijke groet,
Hans
 

wouter79

Actieve deelnemer
29 jul 2015
54
0
de lutte
Chenak, ik koop niks voor ik iets gezien heb en laten "keuren" Door een kenner. Dit heb ik in mijn vorige post ook aangegeven.
Ik heb er nu weinig verstand van maar een bevriende prof. Meubelmaker deste meer.
Ik vroeg bij de foto naar een type of merk om meer te weten te komen over deze machine qua afstelling e.d.

Kortom, ik koop nog niks maar wil m kopen. Maar wel na het laten "keuren" Door een vakman
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Chenak, ik koop niks voor ik iets gezien heb en laten "keuren" Door een kenner. Dit heb ik in mijn vorige post ook aangegeven.
Ik heb er nu weinig verstand van maar een bevriende prof. Meubelmaker deste meer.
Ik vroeg bij de foto naar een type of merk om meer te weten te komen over deze machine qua afstelling e.d.

Kortom, ik koop nog niks maar wil m kopen. Maar wel na het laten "keuren" Door een vakman

Ik wil me er verder niet teveel mee bemoeien maar als je er weinig verstand van hebt waarom vraag je dan niet of je eerst een tijdje bij die professionele meubelmaker niet gewoon een soort stage kan doen?
Dan leer je het vak en de machines eerst wat kennen voordat je aan een zware machine gaat werken en weet je ook beter wat voor machine je nodig hebt want de machine van deze grootte is meer iets voor een bedrijf dan voor iemand die begint.
Lijkt mij gewoon wat veiliger want de machine op de foto is niet zo maar iets.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik wil me er verder niet teveel mee bemoeien maar als je er weinig verstand van hebt waarom vraag je dan niet of je eerst een tijdje bij die professionele meubelmaker niet gewoon een soort stage kan doen?
Dan leer je het vak en de machines eerst wat kennen voordat je aan een zware machine gaat werken en weet je ook beter wat voor machine je nodig hebt want de machine van deze grootte is meer iets voor een bedrijf dan voor iemand die begint.
Lijkt mij gewoon wat veiliger want de machine op de foto is niet zo maar iets.

@Willem,
Ik ben het helemaal met je eens.
Dat was ook de achtergrond van mijn vraag.
Wat moet je als beginner met zoiets?

@Wouter:
Ik weet niets van je achtergrond of plannen, maar als je een startende houtbewerker bent zonder ervaring zou ik beginnen met apparaten gericht op de (serieuze) hobbyist. Deze komen "plug&play" uit de doos en zijn tenminste nog handelbaar.
Een stage/cursus zoals Willem oppert is altijd leerzaam en leuk.

Succes met je keuze.
Groet,
Hans
 

wouter79

Actieve deelnemer
29 jul 2015
54
0
de lutte
Lijkt me inderdaad leuk.
Zal eens kijken waar dat kan hier in de buurt.

Maar waar ik vooral mee zit is dat ik een machine nodig heb, waarmee ik balkhout 7x17 (eiken) mee op dikte kan brengen.
Lijkt me niet haalbaar met de "plug & play" machines toch?
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Wouter,
Ik neem aan dat jouw uitgangshout 7x17cm(?) is.
Ikzelf heb een RecordPower vlak-,vandiktebank (https://www.baptist.nl/houtbewerker...ionair-schaven/record-pt260-vlak-vandiktebank).
In theorie kan die zoals je ziet 150mm doorvoerhoogte aan.
Heb ik nog niet geprobeerd, maar zou niet weten waarom het niet zou kunnen.
De laatste weken heb ik voor een project in de keuken heel veel eiken geschaafd, ging perfect.
Belangrijkste wat je moet doen is geduld hebben en maximaal 1mm tegelijk schaven.
En regelmatig even de dikte van je hout meten want super nauwkeurig is de instelling niet.
Maar als je daar rekening mee houdt kun je er perfect mee schaven als hobbyist.

De afgelopen dagen zijn er hier ook positieve verhalen geplaatst over een goedkoop HBM-bankje. Ken ik verder niet dus kan daar niets over zeggen.
Ik heb wel sterk het idee dat waar je nu aan denkt een enorme overkill is en nog een hoop problemen zal geven voor je het fatsoenlijk aan de praat hebt.

Succes,
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Op het gevaar af een paar enorme open deuren in te trappen:
Stel, je wilt de balkjes van 17x7 terugbrengen naar bijvoorbeeld 15x6.
Dan vlak je eerst op de vlakbank een breed 17cm zijde, draait de balk 90 graden en vlakt een 7cm zijde. Nu heb je 2 vlakke zijdes en een hoek van 90 graden.
In de vandiktebank leg je de 17cm met de gevlakte zijde naar beneden en schaaft de ongevlakte zijde op dikte (6cm).
Tot slot schulp je de 17cm terug naar 15cm met de zaagmachine.

Daar heb je toch geen grote zware apparaten voor nodig?

Hans
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Op het gevaar af een paar enorme open deuren in te trappen:
Stel, je wilt de balkjes van 17x7 terugbrengen naar bijvoorbeeld 15x6.
Dan vlak je eerst op de vlakbank een breed 17cm zijde, draait de balk 90 graden en vlakt een 7cm zijde. Nu heb je 2 vlakke zijdes en een hoek van 90 graden.
In de vandiktebank leg je de 17cm met de gevlakte zijde naar beneden en schaaft de ongevlakte zijde op dikte (6cm).
Tot slot schulp je de 17cm terug naar 15cm met de zaagmachine.

Daar heb je toch geen grote zware apparaten voor nodig?

Hans

Inderdaad maar dat is een heel gedoe, de kans is groot dat die balken meerdere meters lang zijn, vlakschaven gaat een nachtmerrie zijn op die kleine plaatstalen HBM en bij het vandikte schaven weet ik niet wat er dan nog van overblijft.
Dat gietijzeren geval heeft wel nadelen maar stevigheid is er geen, voor zware applicaties nog steeds beter dan een lichte hobby machine. Als je hem daarna weer wil verkopen kan dat zonder verlies, een 2dehands Chinees moet je bij wijze van spreken weggeven voor een peulschil.
 
Laatst bewerkt:

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo BenchWorks,
Helemaal gelijk, hobby bankjes zijn leuk voor kleinere projecten, maar niet voor zware klussen.
Zo had ik er niet naar gekeken.
De balken die jij beschrijft zou ik ook niet door mijn "Engelse Chinees uit Sheffield" durven halen.
vriendelijke groet,
Hans
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hallo BenchWorks,
Helemaal gelijk, hobby bankjes zijn leuk voor kleinere projecten, maar niet voor zware klussen.
Zo had ik er niet naar gekeken.
De balken die jij beschrijft zou ik ook niet door mijn "Engelse Chinees uit Sheffield" durven halen.
vriendelijke groet,
Hans

Ho, ho, niet zo minderwaardig over hobbymachines hé; https://www.youtube.com/watch?v=vSYxSmSeBpc
Ik moest wel een beetje lachen toen ik dit clipje zag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.