Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Opgeklampte deuren

Opgeklampte deuren

Ik wil graag voor onze boerderij Opgeklampte deuren maken.
    De deuren zij. 88 cm breed en 201 cm hoog
    Het klinkt bijna te simpel, maar kan ik de deuren gewoon van een aantal planken (grenen of eiken) naast elkaar leggen en op de achterkant de klampen maken?

Enig idee waar ik in de buurt van noord Limburg het beste voor dit hout zou kunnen gaan kijken?
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      image.jpg
Bekeken:   335
Grootte:   28,2 KB
ID:        34986Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      image.jpg
Bekeken:   335
Grootte:   28,2 KB
ID:        34986

Ik ben ook opklapdeuren aan het maken. Ik woon niet in Limburg.

Dat kan, maar door het gebrek aan een hele strakke verbinding moet je rekening houden met iets meer hang.

Als je het op die manier doet en wilt voorkomen dat de deur op termijn gaat doorhangen, zou ik de schoren volledig lijmen en schroeven. Schoren vanaf de hangzijde schuin omhoog zoals op tekening. De schoren vangen hierdoor de druk op als gevolg van het doorhangen.

Bij opgeklampte deuren nooit lijm gebruiken, dan kan het hout niet meer werken. Enkel spijkers of schroeven gebruiken bij de montage.

Wanneer de deuren voor binnen zijn, zou ik ook lijm gebruiken. Voor toepassing buiten ga ik geheel met @tuoh mee. Te grote temperatuurverschillen waardoor het hout onvoldoende kan werken.

Hout kruislings op elkaar lijmen is vragen om problemen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door doubjj20 Bekijk Berichten
    Ik wil graag voor onze boerderij Opgeklampte deuren maken.
    De deuren zij. 88 cm breed en 201 cm hoog
    Het klinkt bijna te simpel, maar kan ik de deuren gewoon van een aantal planken (grenen of eiken) naast elkaar leggen en op de achterkant de klampen maken?

Enig idee waar ik in de buurt van noord Limburg het beste voor dit hout zou kunnen gaan kijken?
    Enkele plaatsen in Noord Limburg: Onthoutons / Looijmans in Venlo; Parrenhout in Haelen; Mol in Horst; Van Ophoven in Grashoek;

Succes!

Ik zou het nog sterker als André zeggen, Deuren lijm je niet, in geval van klamp deur gebruik je spijkers de je na inslaan ombuigen, heel arbeiden intensieve dus de professioneel gaat dat niet doen, loont op kort termijn niet.

Forum Rechten