Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Onderwerp: deel dakconstructie

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014

deel dakconstructie

Bijgaande foto is de bovenverdieping van mijn schuur ( vroeger een stal)
    Het probleem is de schuine steunbalk. Kan ik die straffeloos vervangen door een paal?

De balk die erop 'rust' is een bakl die dwars onder het dak van de ene wand naar de andere want loopt. ( uit mijn hoofd 7 meter)
    Daarboven zit dus nog een puntdak.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      1.jpg
Bekeken:   313
Grootte:   98,6 KB
ID:        34980

Die balk geeft ook zijdelingse stijfheid en zorgt ervoor dat de hoek tussen staande en liggende balk recht blijft. Als je die weghaalt zul je dat op een andere manier moeten opvangen. (hij hoeft bijv niet per se helemaal naar de vloer, of misschien heeft de schuur op een andere manier al genoeg stijfheid). Ik zou gewoon eens een paal plaatsen en die schuine balk weghalen. mocht eea dan wat gaan wiebelen kun je hem weer terug plaatsen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Dank voor je reactie.
    Onderhand heb ik zelf ook nog even lopen denken, maar een optie die mij niet in de weg zou zitten is een kleine schoor + een paal.
    Bedoeling is dat de afkortzaag daar komt te staan en de diagonaal zit precies op de plek waar het hout zou uitsteken van de afkortzaag.

Ik denk eigenlijk dat die paal die je wil plaatsen overbodig is. de dragende functie van de schoor is nihil. Die schoor zit er echt voor de stijfheid. En ook ik denk dat ie wel een stukje kleiner kan.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door shell Bekijk Berichten
    Die balk geeft ook zijdelingse stijfheid en zorgt ervoor dat de hoek tussen staande en liggende balk recht blijft. Als je die weghaalt zul je dat op een andere manier moeten opvangen. (hij hoeft bijv niet per se helemaal naar de vloer, of misschien heeft de schuur op een andere manier al genoeg stijfheid). Ik zou gewoon eens een paal plaatsen en die schuine balk weghalen. mocht eea dan wat gaan wiebelen kun je hem weer terug plaatsen.

Ja zo ishet. Ofschoon ik het "" kijken of het gaat wiebelen"" wat al te experimenteel vind . In principe haal je stijfheid weg met het weghalen van de schoor. Een paal is geen vervanging voor die functie. Wellicht kun je met een kleinere (kortere) schoor volstaan , maar bedenk dat de huidige schoor nu afsteunt op de meest gunstige plaats van de staande ""zuil""

mvg
    klaas0639

Je kan op de houten schoor slaan met een hamer, je hoort soms klankverschil tussen delen waarop kracht staat en delen waar haast geen kracht op staat. Hieruit kun je misschien bepalen of er op balken uberhaupt een kracht staat.
    Verder zou ik het een behoorlijk risico vinden om zomaar de schoor weg te halen en dat zou ik zelf nooit zomaar doen! Experimenteer methode kan leuk zijn en soms ook werken maar met een dakconstructie geen aanrader. De kans is 99% dat het blijft staan maar je weet natuurlijk nooit. Ik kan helaas niet zeggen hoe het gebouw er verder uitziet maar met bepaalde wind en zuiging zou het kunnen dat de balk nog best wel wat kracht opvangt. Een paal met korbeel zou best een oplossing kunnen zijn maar dat moet je er wel voor zorgen dat de paal goed ondersteund wordt door de balken daaronder.
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Nou heren bedankt, voor mij is het duidelijk: die schoor blijft zitten waar ie zit.

Lars schreef: " Ik kan helaas niet zeggen hoe het gebouw er verder uitziet maar "
    Nou dat wil je niet weten ook, een beetje houtbewerker krijgt dan tranen in zijn ogen.

Dus een en ander bij elkaar opgeteld, is het 't risico niet waard. De afkortzaag moet maar een stukje van de muur af komen te staan. Ik denk dat ik zo'n 15 à 20 cm verlies. ( over 4 meter)
    Als de boel instort verlies ik iets van 150 vierkante meter

Ik moest eigenlijk een beetje lachen toen je zei: ''Nou dat wil je niet weten ook, een beetje houtbewerker krijgt dan tranen in zijn ogen.'' maar eigenlijk is het helemaal niet zo heel grappig maar goed in ieder geval succes met zagen!
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

Lastig bekijken vanaf een foto, maar een gebogen schoor die op dezelfde plekken de staander en ligger raakt is niet wat? Driehoeken van underlayment met ertussen vuren balken, met een boog erin om ruimte te creëren voor de afkortzaag? Een staander staat ook vaak in de weg.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Nee grappig is het eigenlijk niet, en als ik dat zie snap ik niet dat ze ooit die vikingschepen drijvende konden houden.
    Aan de andere kant die stal staat er al heel wat deccenia dus kan ik er wel om lachen. Die tent houd het mijn tijd ook nog wel uit.

Ik zal eens wat foto's maken van 'lollige' constructies.

Forum Rechten