Muurbevestiging van WoodRat WR900 met stofafzuiging

Klusser

Nieuw lid
14 jun 2008
10
0
Zoals ook bij mijn eerdere bijdragen betreffende de WoodRat is ook dit onderwerp op meerdere (buitenlandse) websites te vinden.
Hier dan een nederlandse bijdrage.

Ik heb de bevestiging van de WoodRat, inclusief stofafzuiging, zo eenvoudig mogelijk gemaakt. Ik moet echter zeggen dat het zeer goed functioneert en stabiel is.



Muurbevestiging:
  • - De muurbevestiging is gemaakt van 3 (wat dikke maar stabiele) balken die met lamellen aan elkaar zijn gelijmd.
  • - Vóór het verlijmen heb ik twee gaten geboord voor een 90 graden PVC bocht. De dikke kant van deze dikwandige bocht wijst in de richting van de WoodRat. De dunne kant van de bocht heeft een inwendige diameter waar de slang van de stofzuiger mooi in klemt wanneer hij erin wordt geduwd. (Zuiglucht dus blijft verder vanzelf zitten)
  • - De PVC bocht moet dan tijdens het lijmen in de gaten worden gestopt anders kan hij niet meer worden geplaatst. (Vervangen is dus ook niet mogelijk vandaar de dikwandige uitvoering.
  • - Het geheel is met 4 lange fretbouten aan de muur gehangen
  • - De vulringen zijn geplaatst om het geheel volledig waterpas aan de muur te hangen




Stofafzuiging
De stofafzuiging bestaat uit de PVC bocht in de muurbevestiging met twee MDF schotten in het WoodRat Profiel. Deze schotten vormen een kamer tussen het afzuiggat in het WoodRat profiel en de PVC bocht in de muurbevestiging.
  • - De PVC bocht is in de hoogte zo gepositioneerd dat de onderkant bijna gelijk ligt met de onderkant van de kamer zodat onder in de kamer geen zaagsel/snippers of brokjes hout blijven liggen.
  • - Door de schotten te kantelen in het profiel zitten ze er in vastgeklemd en hoeven ze niet te worden vastgelijmd.
  • - Enige lekkage door spleten kan worden voorkomen door crêpe tape aan de omtrek van de schotten te plakken (zie foto's)




Nu nog het stukje over de Plunge Bar voor de Festool OF 1400 maar dat volgt weer later.

Attached files
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Interessante bijdrage! Vooral de foto's geven een duidelijk beeld. Hoe bevalt de Woodrat? En heb je ook een freestafel, zodat je een vergelijking kan maken?

Ik ben benieuwd!
 

Klusser

Nieuw lid
14 jun 2008
10
0
Hallo Houtbewerker,

Hellaas geen freestafel. Hiervoor heb ik geen plaats. (alles op zolder) dus ook geen vergelijk. De WoodRat heb ik tot nu toe alleen gebruikt om een aantal oefeningen mee te maken. vingerverbindingen, zwaluwstaaten en pen gat verbindingen. Dit gaat prima en netjes.

Ik heb hem onder andere gekocht omdat ik een kast wil maken boven de computertafel. Deze wil ik op een wat alternatieve manier in elkaar zetten. Namenlijk de horizontale planken door middel van een zwaluwstaart in de vertikale delen.
Achterwand dan van kraaldelen (soort boeren model) Voorkant voorzien van "lijsten" (pen gat verbindingen) die kops op de planken worden gelijmd. (lamellen)
In deze lijsten komen dan de deurtjes (Lijst met pen gat verbindingen met een middenpaneel)

Aan de onderkant van de kast steken de lijsten en zijpanelen dan onder uit de kast. Hierbinnen/onder de kast komt dan verlichting voor de computertafel.

Bovenkant van de kast tegen het plafond afgewerkt met een gefreesde profiellijst.

Voor het maken van de verbindingen en opbouw van de kast ben ik altijd in voor suggesties....

Wie heeft er nog ideen.
Wanneer het allemaal iets duidelijker moet dan moet ik de schetsen die ik heb gemaakt inscannen en in het bericht plaatsen.
Graag jullie commentaar.

PS: de kast wordt iets dieper dan ik kan frezen met de woodrat (Noord-Zuid richting ca 30 cm nodig). Dit kan ik natuurlijk ook langs een geleider doen maar dat is niet leuk dus maak ik eerst een langere basisplaat voor de woodrat zodat de beweging in de noord-zuid richting groter wordt en ik de zwaluwstaartgleuven in de zijpanelen op de woodrat kan frezen.

Groeten,
Rik
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.