Beender/huider/vis lijm als vervanging voor PVCA Lijm

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hier volgt een naïeve idealistische vraag:

Heeft iemand van jullie ervaring met meubels maken met dierlijke lijmen?

Ik begin bijna met m`n tweede jaar op HMC Rotterdam. (1 dag in de week opleiding).
En lijmen is een van de activiteiten waar ik het minst van hou.
Verkeerde stukken aan elkaar lijmen, er achter komen dat iets toch niet haaks is, en lijmresten die te voorschijn komen bij het oliën, frustreren mij.

Naast het meubelmaken maak ik recycle producten. Een van de dingen die ik probeer te voorkomen is lijmen. Want door te lijmen krijg je vaak verschillende onderdelen niet meer goed van elkaar. En zelf vind ik het heerlijk om een product uit elkaar te kunnen halen om onderdelen te hergebruiken.

Dus het zou tof zijn als m`n meubels weer uit elkaar gehaald kunnen worden voor reparatie of hergebruik.
Daarnaast trekt dierlijke lijm me aan omdat het net als hout door de natuur kan verteren zonder kunstmatige stoffen.

2 andere opties zijn natuurlijk schroeven,(heeft zeker niet mijn voorkeur) Of verbindingen zonder lijm. (dat lijkt me eigenlijk wel een leuke uitdaging haha.)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb de vloeibare huidenlijm van Titebond wel gebruikt om een kast en een zaagbankje te lijmen. Het werkt, beide zijn nog niet uiteen gevallen :) De lange open tijd is een voordeel vind ik, je kunt redelijk lang nog repositioneren.

Ik heb al wel beenderlijmkorrels en een lijmpot in huis om ook eens met warme beenderlijm te experimenteren, maar tot op heden heb ik nog geen projectjes gehad waar ik dat kon inzetten.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ja ik heb een paar keer beenderlijm gebruikt. Gekocht bij de "politoershop.nl" (Die zaak gaat trouwens op de schop heb ik begrepen, hij heeft een deel verkocht aan een andere online winkel).

Tja, het is wel echt anders. Als je het leuk vindt om heksensoepjes te maken is dit echt wel iets voor je. Het kost meer tijd, het stinkt wel een beetje, je moet meer plannen. Als je gaat lijmen moet je de onder delen heel snel in elkaar steken en de klemmen erop zetten, daarna moet het juist weer langer drogen dan witte houtlijm. Voordelen inderdaad geen lijmvlekken meer en je kan het weer demonteren met heet water of stoom. Daarna is het zo zonder schoonmaken weer in elkaar te lijmen.

Een alternatief is dit: https://www.baptist.nl/houtbewerkers/klemmen-en-lijmen/lijmen-titebond/titebond-liquid-hide-glue-237-ml
Is iets minder sterk dan gewone beenderlijm, kan iets minder goed tegen vochtige omstandigheden maar is wel veel makkelijker in gebruik. Verder dezelfde voordelen als de gewone beenderlijm.
 
A

Athanor

Guest
Dat is wel heeel veeel jaren geleden toen ik de meubelmakersopleiding volgde op de ambachtschool eind jaren zestig. Ik heb alleen met fineren met beenderlijm geoefend, voor verbindingen werkten we al met PVA lijmen. Je kunt echter goed met deze lijm werken voor de verbindingen, wel zorgen dat je snel genoeg werkt, want als de lijm afkoelt stolt die en kun je verbindingen niet meer goed dichtzetten.

Als ik je zo hoor is het misschien leuk om als alternatief met toognagels te gaan werken en geen lijm te gebruiken. Zou je echt een specialiteit van kunnen maken. In Fine Woodworking staan wel een artikelen hoe je dat esthetisch kunt toepassen. Ik heb er vorig jaar nog eens mee gewerkt, wel mét lijm, voor het pootstel van een tafel. Zie voorbeeld in het filmpje.

Fons
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Ik heb van de week de titebond huidenlijm binnengekregen.
Helaas is deze al 2 jaar over datum.
Nu zegt de winkel het volgende:

"Dat de lijm over de opgegeven datum is is ons bekend.
Dat heeft hier al tot menig overleg gevoerd, ook met klanten.
Wij kunnen deze lijm niet in kleine hoeveelheden inkopen en we krijgen ook ongeveer 1 a 2 keer per jaar een levering.
Deze lijm is bijzonder omdat ze als koude lijm te gebruiken is en daarom soms heel handig, wij raden deze lijm aan voor klein werk zoals reparaties en niet voor belangrijk constructiewerk.
Warme verse lijm wordt daarvoor wel als het beste gezien.
Gebruikers hebben ons laten weten dat de lijm ook na twee jaar goed te gebruiken is en raden aan om eventueel van te voren een klein proefje te maken als men zich onzeker voelt.
Daarom hebben we dit product ook nog steeds in ons assortiment gehouden.
Mocht u het toch willen retourneren dan kan dat natuurlijk."

Is titebond dat inderdaad alleen voor reparaties etc?

Meubels zitten toch al eeuwen in elkaar met dierlijke lijm? En sommige zitten nog steeds in elkaar? Kan ik dan aannemen dat de lijm uitstekend geschikt is?
En gebruikte meubels makers andere dierlijke lijm voor bijvoorbeeld stoelen dan voor tafels en kasten? Omdat een stoel meer te verduren krijgt?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Meubels zitten toch al eeuwen in elkaar met dierlijke lijm? En sommige zitten nog steeds in elkaar? Kan ik dan aannemen dat de lijm uitstekend geschikt is?
En gebruikte meubels makers andere dierlijke lijm voor bijvoorbeeld stoelen dan voor tafels en kasten? Omdat een stoel meer te verduren krijgt?
Die lijm was altijd vers opgemaakt van de droog schilfers, parelen, korrels, bladeren enzovoort. Droog zijn deze lange tijd houdbaar maar na mengen zeer beperkt houdbaar. Zo'n twee jaar oude lijm zou ik nooit gebruiken behalve om de kop einden van mijn vers gezaagd hout af te sluiten. Stuur dat oude lijm terug.

Oh ja, welke winkel heb je dat lijm van gekocht?
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Ik had de winkel expres uitgelaten omdat ik ze niet wilde "zwart maken" maar...
Onze vriendelijke vrienden van Baptist.
Ik had het graag vooraf willen weten voordat ik het bestelde.
Dan had ik zelf met hun verhaal kunnen beoordelen of ik het zou willen bestellen of niet.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Hallo Nico, Ik heb er niet heel veel ervaring mee, één keer een restauratieklus van een oud cilinderbureau die ik zo authentiek mogelijk wilde doen.
Mij trof de prima kleefkracht van deze ouderwetse lijm (ik gebruikte warme beenderlijm).
Ik vind je overwegingen sympathiek; het is ook interessante materie om je in te verdiepen. Ik heb begrepen dat er bij deze natuurlijke lijmen nog weer uiteenlopende toepassingen horen. Beenderlijm, huidenlijm, konijnenlijm, vislijm, noem maar op.

En ja, lijmen is vaak wel wat stressen vanwege de beperkte open tijd van pvac-lijm; ik ben benieuwd of dat minder is bij natuurlijke lijmsoorten.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Voor mijn meubels gebruik ik beenderlijm van lijmparels au bain marie. Tegenwoordig in een jampot die ik in de dievries bewaar ivm schimmelvorming als je hem wat langer niet gebruikt; voordeel is zoals reeds geschreven dat het weer uit elkaar gehaald kan worden met stoom of spiritus. Eigenlijk geldt dat alleen voor oude lijm. Ook fineer kan je los krijgen met strijkbout en vochtige doek (veel water gebruiken en niet het nieuwste stoom strijkbout van je vrouw gebruiken). Ik begrijp dat er voor speciale toepassingen lijm gebruik wordt van vis of konijnenvellen.
 

Eelcootje

Actieve deelnemer
1 jun 2015
50
0
Sprang-Capelle
Hallo Nico,

Ik werk dagelijks met beenderenlijm. Het is een ideale lijm om mee te werken. Ik ben orgelbouwer en daar komt het heel veel voor. Je moet goed voor bereid zijn als je de verbindingen gaat verlijmen. Als je alles klaar hebt liggen en je bent echt klaar om te gaan verlijmen, is het misschien handig dat je met een verfbrander VOORZICHTIG het hout al voor verwarmt, zodat de lijm niet te snel afkoelt en klonterig word. Ik zou zelf niet de vloeibare vorm van titebond kopen, omdat deze snel over de datum zijn als je het niet dagelijks gebruikt.

Kleine tip: koop op marktplaats gewoon een flessenwarmer die ze voor baby's gebruiken en stop er een olvarit potje in. Zo maak je steeds een kleine hoeveelheid aan, en voorkom je dat de lijm verschimmeld.

Van te voren even een pot met korrels voor laten weken, zodat ze sneller smelten, mocht je te weinig heb klaar gemaakt. Op de voor gewelde korrels kan geen schimmel komen omdat deze nog niet verhit zijn. Kan je gewoon laten staan en alleen het water verdampt. Heb je ze weer nodig, giet je er gewoon weer warm water overheen.


Als je een andere vorm van verbinden wil op een ambachtelijke manier, zou je kunnen denken aan toognagels van eiken. Velen gaan hier de mist in door gewoon rond duvelhout te kopen en dat als toognagel te gebruiken. Persoonlijk vind ik dit een goedkope oplossing omdat vele mensen niet weten hoe ze een toognagel moeten maken of hoe ze er uit zien.

Groetjes Eelco
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Bedankt voor al de reacties! Als ik vorder in m`n avontuur met dierlijke lijm horen jullie van me! Meer ervaringsverhalen hoor ik graag!
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Complimenten voor de (late) goede service.
Ik werd gebeld en de persoon aan de telefoon zei dat er toch iets fout is gegaan. Maar dat ze nu een nieuwe voorraad hadden en ik een nieuwe lijm krijg toe gestuurd. Ik weet niet helemaal hoe ik dat moet ruimen met het voorgaande mailtje.. Daar leken ze er bewust van dat wat ze me stuurde.

Ik stuurde van de week een mailtje met de vraag of ik zondag de lijm kon afgeven bij de baptist kraam en m`n geld kon terug krijgen.
En dat ik het erg jammer vind dat ik niet van te voren wist dat de lijm over datum was.

maargoed.. eindstand: goed gedaan baptist!

Ik moest helaas beslissen morgen niet te gaan. Dus besloten ze gewoon een nieuwe op te sturen. Ik mag de oude houden! Kan ik gelijk een test doen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.