Vraag over bevestiging van multiplex

edozat1

Actieve deelnemer
2 jun 2015
39
1
Utrecht
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en, zeker vergeleken met de meeste andere forumleden, een totale leek als het gaat om houtbewerking. Op een paar eenvoudige tuinbankjes van steigerhout na ga ik binnenkort aan mijn eerste (voor mij) serieuze project beginnen: een wieg voor ons eerste kindje. Ik heb een gejat ontwerp nagetekend in SketchUp, zie bijgevoegde tekening, en heb daar een aantal vragen over.

Het liefst gebruik ik gebruikt multiplex (18mm), omdat ik dat nog heb liggen en het zonde vind om weg te gooien. Het plan is om de 4 losse delen met rampamoeren en inbusbouten in elkaar te zetten. Daardoor is de wieg gemakkelijk demonteerbaar en op te bergen. In de kopse kanten van het liggedeelte komen 3 rampamoeren. In de kopse kanten van de zijkanten komen ook rampamoeren (voor 1, achter 2 (niet zichtbaar op de tekening). Mijn vragen:


  • Gaat het lukken om de rampamoeren in de kop van het multiplex te draaien zonder dat het multiplex gaat uitdijen? Een rampamoer van M4 heeft een buitenmaat van 8mm, dus dan houd ik 5mm aan weerszijden over. Als ik 6 of 7 mm voorboor, zou het moeten lukken lijkt me.
  • Moet ik lijm gebruiken en zo ja welke?
  • Is de constructie dan sterk genoeg om het gewicht van een baby te dragen?
  • Als dit niet werkt, weet iemand dan een alternatief? Dikker multiplex?
  • Hebben jullie andere tips?

Hartelijk dank!

Wieg definitief.jpg
 

Proeguru

Nieuw lid
14 aug 2015
20
1
M4 Rampa-moeren kun je zonder problemen in het kopvlak van 18mm multiplex draaien mits je de juiste voorboor diameter gebruikt en tijdens het indraaien van de moer tijdelijk aan beide zijden een houtje op het multiplex klemt met een lijmtang. Hiermee voorkom je dat je de laagjes van het multiplex uitelkaar drukt. De voorboor diameter kun je het best bepalen door verschillende gaatjes in een proefstukje te boren en hier (ook weer met aan beide zijden een houtje versterkt) een moer in te draaien. Mijn ervaring met dit soort moeren in hout is dat je meestal (bijna) tot op de (buiten)kerndiameter van de moer kunt voorboren.
Lijmen van de Rampa-moer hoeft niet, kan wel met b.v. constructielijm ("bruislijm)". Let wel op dat deze lijm gemakkelijk via de open onderkant van de moer in de inwendige schroefdraad terecht komt tijdens het opschuimen. dit is te voorkomen door dit uiteinde met een rondje tape dicht te plakken en er bovendien tijdens het uitharden van de lijm een schroefje in te draaien.
Wel een puntje van zorg is de kop van de inbusschroef. Bij M4 is dit maar 7mm, dus zelfs als je het steelgat in de platen met 4mm boort heb je maar een randje van 1,5mm onder de kop liggen. Ik zou dus wel een sluitring onder deze kop doen ("draag"diameter wordt daarmee dan vergroot naar 9mm).

Succes!
 

Martine

Nieuw lid
2 sep 2015
2
0
Ik ben ook een leek op het gebied van houtbewerking. Lees met mijn man mee en heb nu een eigen account aangemaakt :).
Want je vraagt ook om andere tips en die heb ik wel:
Kijk eens op de website van Veiligheid.NL. Zij geven onder andere tips over veilige wiegjes, kinderbedjes en kinderstoelen.

Wieg
http://www.veiligheid.nl/tips-en-advies/wieg

Ledikant
http://www.veiligheid.nl/tips-en-advies/kinderledikant

Van de website: Een goede wieg heeft spijlen of een zijkant met een open structuur. Ook de bedbodem moet goed kunnen ventileren omdat kinderen in hun slaap veel vocht produceren. De diameter van de gaten in de wanden van de wieg of de afstand tussen spijlen moeten tussen de 4,5 en 6,5 cm liggen. Afmetingen van de wieg zijn minimaal 27,5 cm diep en maximaal 90 cm lang. Over een schommelwieg schrijven ze onder andere dat het schommelmechanisme geblokkeerd moet kunnen worden.
Verder mag een wieg maar tot ongeveer drie maanden (als de baby beweeglijk wordt) gebruikt worden. Daarna moet je overstappen op een ledikant.

Constructielijm of bruislijm lijkt mij niet gezond voor een baby.

Misschien kun je jouw ontwerp op basis van deze tips aanpassen er er zo voor zorgen dat de baby veilig kan slapen.
Succes!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Ik zou mij niet zoveel zorgen maken over het kleine beetje bruislijm om een paar moeren vast te zetten. De juiste keuze van de verf is veel belangrijker. Zorg dat deze geruime tijd van tevoren is gelakt. Ook in vriendelijke verven zitten slechte stoffen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als het uit elkaar moet kunnen, zou ik overwegen aan de zijwanden onderaan een paar dunne latjes te maken, en de bodem daar los op te leggen. Afhankelijk van de dikte van de latjes (bv. 27x27) komt de rampa-moer daarin dan ook minder kritisch, toch? Je kunt ook overwegen die latjes niet volledig van voor tot achter door te laten lopen, maar eerst 5 cm latje, dan een opening van bv. 4 cm, dan een langer latje in het midden en dan weer een opening en een klein latje. Voordeel daarvan is dat je i.p.v. een rampa-moer ook een slotbout kan gebruiken, die door het korte latje heen loopt. In de opening kun je dan een ring + moer kwijt.
 

edozat1

Actieve deelnemer
2 jun 2015
39
1
Utrecht
Dank voor het meedenken Jurriaan. Ik ga het eerst proberen met rampa-moeren in 18 mm. Als dat lukt en het liggedeelte is stevig genoeg, dan doe ik het op die manier. Jouw manier kan, maar heeft niet mijn voorkeur omdat:
1) Het ontwerp dan verandert (in de tekening staat de zijkant op het liggedeelte)
2) Ik de zijkant dan op een tweede plek (hoger) moet vastmaken aan de voor- en achterkant omdat de zijkant anders naar buiten kan draaien. Ik moet dan dus alsnog rampa-moeren gebruiken, die er bovendien anders uitzien dan de slotbouten.
3) Slotbouten niet vastzitten in het gat waar ze doorheen gaan (toch?), dus dan zit er speelruimte in de zijkant (wat wellicht teniet wordt gedaan door het gewicht van het liggedeelte).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.