Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Onderwerp: Houtglijmiddel

Houtglijmiddel

Ik heb bison houtglijmiddel gekocht.
    Mij is alleen niet duidelijk hoe je dit gebruikt.
    Spuit je dit op het blad van b.v. vlakbank en laat dit drogen of moet dit worden uitgewreven?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Verwerking

Gebruiksaanwijzing: 1. Verwijder stof, zaagsel, vocht e.d.
    2. Bus goed schudden voor gebruik.
    3. Oppervlak gelijkmatig insprayen op ca. 25 cm afstand.

Zie voor uitgebreide veiligheidsinformatie het veiligheidsblad
    Jeroentje

@JPAJS: Dit heb ik ook gelezen, maar ik vind dat het blad lang vochtig blijft als je het erop spuit.
    Daarom dacht ik dat je het misschien uit moest wrijven, maar als ik het nu goed begrijp moet je het gewoon op laten drogen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Als dit werkt zoals de variant van Felder dan moet het juist "nat" zijn, het is een zeer dunne olie die tussen het metaal en het hout werkt. Op de duur neemt het hout de olie weg en moet je er opnieuw op doen. Het is niet iets dat opdroogt of een film vormt zoals siliconen spray.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BenchWorks Bekijk Berichten
    Als dit werkt zoals de variant van Felder dan moet het juist "nat" zijn, het is een zeer dunne olie die tussen het metaal en het hout werkt. Op de duur neemt het hout de olie weg en moet je er opnieuw op doen. Het is niet iets dat opdroogt of een film vormt zoals siliconen spray.
    is eventueel inwrijven met wd-40 ook een optie want dat is een stuk goedkoper dan houtglijmiddelen., ik zag een bus 500 ml van Bison voor 9,75 etrwijl wd 40 weinig kost en je schaaft er toch meteen weer wat af.
    Het gekke is trouwens dat ik vroeger alleen wat kaarsvet of waxine op de zijgeleider deed en voor de rest niets maar nu ik op dit forum al een paar keer lees over houtglijmiddelen heb ik ook zoiets van dat dit misschien wel iets is om te doen.

Ik gebruik Waxalit van Metabo. Werkt perfect op het bed van mijn draaibank.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Wd 40 is hier niet geschikt voor. Als je naderhand je hout wil schilderen zal de verf niet hechten.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willem1958 Bekijk Berichten
    is eventueel inwrijven met wd-40 ook een optie want dat is een stuk goedkoper dan houtglijmiddelen., ik zag een bus 500 ml van Bison voor 9,75 etrwijl wd 40 weinig kost en je schaaft er toch meteen weer wat af.
    Het gekke is trouwens dat ik vroeger alleen wat kaarsvet of waxine op de zijgeleider deed en voor de rest niets maar nu ik op dit forum al een paar keer lees over houtglijmiddelen heb ik ook zoiets van dat dit misschien wel iets is om te doen.
    De felder kost €52 voor 3L, dus iets goedkoper dan Bison. Maar met spuitbussen weet ik niet of je ook werkelijk die hoeveelheid krijgt. Hier zit het in een sproeifles, ik werk nu al meer dan 3 jaar met dezelfde 3L bidon en ik spuit het meermaals per dag. Het gaat dus erg lang mee. Daarvoor gebruikte ik ook spuitbussen maar die waren na een paar weken leeg en het zorgt gewoon voor teveel afval.
    Ik spuit het ook regelmatig op blote metalen delen om ze te smeren en te beschermen, het is zo dun dat het weinig stof aantrekt.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    WD40 is inderdaad niet echt een goede optie. Houtglijmiddel van bison gebruik ik dagelijks. Er zijn erg veel van dit soort middelen verkrijgbaar. Voorheen had ik ook zo'n grote sprayflacon...werkt ook goed..

1x per week worden alle glijvlakken van de machine gepoetst met ....uhm....hoe heet dat ook alweer....grr....moet ik dus even nakijken. Houtglijmiddel gebruik ik bv wanneer ik merk dat het oppervlakte van de vandiktebank iets te stroef loopt en planken vast "lopen"... Gewoon sprayen en doorschaven...
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Wij gebruiken al meer dan 20j gewoon parafine en sinds kort hebben we ook PTFE dry-spray (let wel op er moet DRY op de bus staan).
    Dit werkt ook maar niet zo lang als de simpele parafine.
    Voordeel is dat beide droog zijn en dus geen sporen of vlekken achterlaten op het hout, en ook geen problemen geven bij het achteraf lakken.

Forum Rechten