Ook aangestoken met het HBM virus (een nieuwe vlak-vandikte bank

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou, vandaag was het zover dat ik ook maar weer 'ns naar HBM ben gegaan want de vlak-vandiktebankjes liggen in Nederland op de tweedehandse markt niet voor het oprapen en je betaalt voor een bankje van 30 jaar oud net zoveel als dit bankje van HBM en dan moet je maar afwachten of alles een beetje lekker blijft lopen terwijl op deze van Hbm 2 jaar garantie zit.
Ik had daar al 'ns voor een lintzaag gekeken (350) die het niet werd omdat ik 2 dagen later een Meber 320p tweedehands op de kop kon tikken.
Daarmee wil ik niet zeggen dat die van HBM niet oke was want ik vond het een mooie machine.
Maar goed; mede enthousiast geworden door Grizzly z'n review en filmpje over z'n nieuwe HBM 10" ben ik vandaag overstag gegaan en ook eentje gekocht.
Het filmpje van Grizzly gaf me al een goed gevoel en toen ik in de handleiding las dat ie gemonteerd 50 kilo woog vond ik dat een geruststelling want dat scheelt zomaar 20 a 25 kilo met die andere kleine bankjes die er zo op lijken.
Zeker toen Grizzly ook een foto liet zien van het binnenwerk en ik zag dat het binnenwerk en de tandwielen uit gegoten aluminium en staal gemaakt waren wist ik dat het met de degelijkheid wel goed zat, in ieder geval voor het hobbygebeuren.
De eerste indrukken zijn goed en 2 dingen zijn op model 2 (de zwaardere uitvoering van 10") beter, dat zijn de hoogteverstelling die wat soepeler loopt en het feit dat de zijgeleider over de mesbreedte in te stellen is, dat scheelt wat slijtage op de messen.
Ik zit nog te bedenken hoe ik de zijgeleider ga aanpakken, wie weet laat ik bij een metaal bedrijfje wel iets maken?
Maar verder heb ik het idee dat het een leuk bankje is.
Ik zal van de week even een update geven als alles afgesteld is en ik wat gevlakt heb.
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Hi Willem,
Je bedoeld waarschijnlijk model 1. Model 2 is die ikzelf heb, dus zeg maar de tafel versie.
Dat andere 10"model is de staande versie en is 100€ duurder.
Die had ik wel willen hebben voor de verstelling van de geleider, maar heb ik totaal geen plaats meer voor.
Misschien is de geleider van Model 1, met een schetsplaat wel te gebruiken op Model 2?

Viepert,
Die zijn niet te vergelijken.
Jet heeft niet zo'n soort model, alleen het wat grotere staande model, maar dan praat je over €1685,00.
Bij HBM is er een staande versie vanaf €500,00

Hieronder de link.
https://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/vlak-en-vandiktebanken
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Jet heeft wel een interessant benchtop vandiktebank. Ik twijfel om die aan te schaffen, die heeft alleen geen vlakbank. Prijs ligt rond de 425 euro. De goedkoopste HBM combibank is rond de 400 euro.
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Ik ben juist van een vandiktebank, zonder vlak mogelijkheid, overgestapt naar de HBM10" model 2 omdat ik behalve vandikte ook wilde vlakken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hi Willem,
Je bedoeld waarschijnlijk model 1. Model 2 is die ikzelf heb, dus zeg maar de tafel versie.
Dat andere 10"model is de staande versie en is 100€ duurder.
Die had ik wel willen hebben voor de verstelling van de geleider, maar heb ik totaal geen plaats meer voor.
Misschien is de geleider van Model 1, met een schetsplaat wel te gebruiken op Model 2?

Viepert,
Die zijn niet te vergelijken.
Jet heeft niet zo'n soort model, alleen het wat grotere staande model, maar dan praat je over €1685,00.
Bij HBM is er een staande versie vanaf €500,00

Hieronder de link.
https://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/vlak-en-vandiktebanken

Ja Grizzly, ik vergis me.
Model 1 is de grotere.
Ik zit net als jij, ook krap in de ruimte anders had ik model 1 genomen.
Dat vond ik voor die prijs een hele nette machine.
Maar van al die kleintjes is dit wel het meeste waar voor je geld heb ik 't idee, alleen al vanwege het gewichtsverschil en dat zie je dan weer terug in de tandwielen enzo.
Wat ik trouwens wel lekker vind bij die moderne banken is dat je de vlaktafels niet meer hoeft weg te klappen als je vandikte gaat schaven.
Bij m'n ouwe Robland moest dat wel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik ben juist van een vandiktebank, zonder vlak mogelijkheid, overgestapt naar de HBM10" model 2 omdat ik behalve vandikte ook wilde vlakken.

Ik zag een kleine vandiktebank ook niet zitten, je kan niet echt planken haaks maken en op dezelfde dikte dus hoe kan je dan een beetje net meubeltje maken dan?
Een vandikte is alleen handig op de bouw ofzo lijkt me.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Jet heeft wel een interessant benchtop vandiktebank. Ik twijfel om die aan te schaffen, die heeft alleen geen vlakbank. Prijs ligt rond de 425 euro. De goedkoopste HBM combibank is rond de 400 euro.

Zelf getwijfeld tussen de HBM "12" en de Makita 2012 NB. Uiteindelijk voor de Makita gekozen omdat ik toen nog geen vertrouwen in HBM had. Na aanschaf van een HBM 350 lintzaag is dit veranderd.

De Makita werkt prima en grote hoeveelheden geen probleem maar vlakken is omslachtig. Je moet altijd 1 kant vlak maken of met een mal werken zoals in dit filmpje

Als ik weer zou moeten kiezen zou ik zeker voor de HBM gaan. Vind de prijs kwaliteit verhouding prima.
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik zag een kleine vandiktebank ook niet zitten, je kan niet echt planken haaks maken en op dezelfde dikte dus hoe kan je dan een beetje net meubeltje maken dan?
Een vandikte is alleen handig op de bouw ofzo lijkt me.

Of als je al een vlakbank hebt ;)

Ik heb alleen een vlakbank, en hiermee doe ik al mijn werk: ook op dikte schaven (als de latjes niet te smal zijn)
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Als ik weer zou moeten kiezen zou ik zeker voor de HBM gaan. Vind de prijs kwaliteit verhouding prima.

Ik heb zelf ook al een tijdje een Holzman paneelzaag, en ondanks wat er hier over het merk Holzmann gezegd wordt op het forum (meestal van leden die zelf geen enkele machine van Holzman hebben), vind ik het een prima zaag!
Hij zaagt perfect haaks, geleider haaks, nette snede, voorritser perfect uitgelijnd op zaagblad, vlotte roltafel (met 1 vinger vooruit te duwen), en 95% van het stof wordt afgezogen.

Wat wil je nog meer van een zaag die 2200 euro kost?

Het verschil met andere merken is vooral het 'gevoel' dat het steviger is, of extra's die je eigenlijk niet echt nodig hebt, maar niet meer kan missen eens je ze hebt. (beetje als de volumeknoppen op het stuur van een auto: overbodige luxe, maar je kan ze niet meer missen)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Over het grotere segment kan ik niet mee praten. Ben zuiver hobbymatig bezig en door ruimte gebrek aan gewezen op de meer compacte machines, dan wel opbouwen en afbreken. Met de komst van de lintzaag is de ruimte nog beperkter geworden. Pieker als een maand of wat waar ik nog een kolomboor tussen kan frommelen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb zelf ook al een tijdje een Holzman paneelzaag, en ondanks wat er hier over het merk Holzmann gezegd wordt op het forum (meestal van leden die zelf geen enkele machine van Holzman hebben), vind ik het een prima zaag!
Hij zaagt perfect haaks, geleider haaks, nette snede, voorritser perfect uitgelijnd op zaagblad, vlotte roltafel (met 1 vinger vooruit te duwen), en 95% van het stof wordt afgezogen.

Wat wil je nog meer van een zaag die 2200 euro kost?



Het verschil met andere merken is vooral het 'gevoel' dat het steviger is, of extra's die je eigenlijk niet echt nodig hebt, maar niet meer kan missen eens je ze hebt. (beetje als de volumeknoppen op het stuur van een auto: overbodige luxe, maar je kan ze niet meer missen)

Ja, als ze een zaagtafel hebt van 2200 euro dan hoef je je als het goed is geen zorgen te maken over zuiver zagen en dan red je het met een vlakbank.
Als je dat uitgeeft voor een hobby dan heb je er wel wat voor over.
En zoals je terecht opmerkt zijn hier wel wat forumleden die een beetje merkengeil zijn om het maar zo te zeggen en wat daarbuiten valt wordt al gauw afgeschreven.
Alle waar naar z'n geld maar m'n eigen ervaring is dat iets wat goedkoop is niet altijd heel slecht is maar er is natuurlijk wel verschil tussen een topmerk en een Chinees apparaat en daar betaal je voor.
Vroeger toen ik en Robland combi had hoefde ik m'n hout ook minder na te bewerken maar nu met alleen een lintzaag heb je wel iets nodig om hout goed haaks en op dikte te krijgen anders kan je niet netjes verlijmen en dan is zo'n klein machientje wel handig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.