Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 14 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 131

Onderwerp: Videomeubel....XXL

wat het met klemkracht doet weet ik niet, maarja.... je kan dan wel aan twee kanten aandraaien ;-)

20150901_204914.jpg
    Ok....tekenen kan ik niet echt
    ik hoop dat dit duidelijk maakt hoe het middenblad ondersteunt wordt
    daar zitten natuurlijk straks lade fronten voor dus zie je er niks meer van

Tussen het boven en middenblad wilde ik eigenlijk geen schotjes plaatsen, visueel zou het 1 grote plaat moeten lijken
    of dit slim is weet ik niet, de dikte van het bovenblad is 4,5 a 5,0 cm dik

-----------------------------------------

Vandaag weer verder

20150901_112605.jpg
    Dit is het hulpstuk dat ik even snel in elkaar heb geflanst voor het zagen vd latten

20150901_113230.jpg
    Twee keer de helft is samen ook één hele

20150901_113214.jpg
    Eerst stukjes hout uitzoeken uit het restmateriaal

20150901_114218.jpg
    Zo....de halfjes zijn klaar
    20150901_114223.jpg
    Dit is de stapel houtjes voor het werkblad
    Ze liggen niet zoals ze uiteindelijk gelijmd worden, maar het oppervlakte blijft natuurlijk hetzelfde, dit is dan ook genoeg voor het blad

20150901_115517.jpg
    Nu ga ik latjes uitzoeken, de kleuren zoveel mogelijk verschillend, dus goed mixen
    zodat er niet een hele batch met een gelijk lijkende kleur naast elkaar belanden.

20150901_115221.jpg
    Elk latje heeft twee kanten waar ik uit kan kiezen, het verschil kan erg groot zijn

20150901_115225.jpg
    Dit is de andere kant van het eerder getoonde stukje hout en heeft een hele andere tekening
    Om optimaal gebruik te maken van de tekening van het hout moet elk latje goed bekeken worden
    Als dat gedaan is ga ik alle latjes op zijn plek leggen, zodat ik de richting kan bepalen, soms is het mooier om een latjes te roteren (180 graden)

Al met al een intensief proces
    Met een hamer past alles...

wauw..........sprakeloos.

mooi werk joh *thumbs up*

Ok, weer een stukje gedaan vandaag, voordat ik kon beginnen met lijmen eerst maar eens een stapeltje fineer zagen

20150902_100519.jpg
    Met een fijn getand lint op de lintzaag gaat dat prima, soms blijven er wat krulletje aan zitten met die zijn met een schuurpapiertje zo weg

20150902_100744.jpg
    Voordat er erg in hebt kun je Mikado spelen

20150902_101541.jpg
    Ik zaag ze een fractie breder, daarna klem ik ze even tussen 2 delen waaruit het blad is opgebouwd en schuur ze dan vlak

20150902_103539.jpg
    Eenmaal vlak geschuurd kan ik de Mikado in stukjes zagen en er Domino van maken
    Daarna een intensief werkje want aan de kopse kanten moeten wel nog even nageschuurd worden

20150902_102442.jpg
    Even passen....check, check, dubbelcheck

20150902_112043.jpg
    Het begin is er

20150902_182017.jpg
    4 uur later de klemmen er af om een tweede lijmsessie te doen
    Bij het eerste blad deed ik één lijmsessie per 24uur maar dan duurt het samenstellen van zo een blad best lang
    ik wil proberen elke 4 uur een lijmsessie te doen, op die manier kan ik er wellicht 3 a 4 per dag halen en is het blad een stuk sneller klaar

20150902_185310.jpg
    Tweede ronde in de klemmen...

Gisterenavond laat nog even een plakmarathon gedaan, ik denk dat ik al over 1/3 het hele blad zit, wellicht al tegen de helft
    Helaas geen foto gemaakt, dat doe ik nog wel even

Straks weer een stuk lijmwerk doen en dan meteen weer fineer verlijmen want dat gaat wel hard zo, ik had ca 75 stukjes, ik heb er ruim over de 100 nodig

Als dat gedaan is kunnen we de kamer van dochterlief aanpakken met de plantenspuit
    Deze kamer moet behangen worden, behang verwijderen is een klusje dat ik nog erger vind dan afwassen dus op het gemakje regelmatig inspuiten en in laten trekken en na ruim een uurtje kun je de oude banen er zo afhalen en weer oprollen

Anderhalf uur later en een lijmsessie verder...

20150903_094753.jpg
    Zo liet ik de boel gisterenavond achter

20150903_095942.jpg
    zonder de klemmen zie je pas hoe veel er al gedaan is, en dat is slechts 24 uur
    Helaas niet genoeg fineertjes voor handen, anders was het wel afgekomen vandaag

20150903_104537.jpg
    Er zijn weer zo een 25 stukken verlijmd

20150903_104605.jpg
    ik heb nu nog 14 stukjes fineer liggen en ca 45 latten die verlijmd moeten worden

20150903_105608.jpg
    Nieuwe fineer in de home-made pers

20150903_105613.jpg
    Totaal plaatje... (en nee, dat zijn niet alle klemmen maar die van 200 en 250 cm passen niet rechtop op de werkbank

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Krijg je geen probleem met dat fineer er op deze wijze tussen ? Mijn ervaring is dat na verloop van tijd je hier toch weer een randje voelt(en ziet). Verder tof project !!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Je bedoeld fineer in de staande richting (dus haaks op het notenhout)
    geen idee....die ervaring heb ik nog niet MAAR maak jij de boel niet een paar keer nat (voor het schuren) daarmee gaan vezels al staan en schuur je ze weg
    Daarna goed in de lak...volgens mij gaat dat wel goed hoop ik

Daar moest ik ook aan denken: kops fineer zwelt in de loop der tijd een beetje op, tenzij je het verzadigt met lak o.i.d., maar zelfs dan 'werkt" het anders dan langshout.
    Wordt wel een prachtmeubel !

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Toxiq Bekijk Berichten
    Als dat gedaan is kunnen we de kamer van dochterlief aanpakken met de plantenspuit
    Deze kamer moet behangen worden, behang verwijderen is een klusje dat ik nog erger vind dan afwassen dus op het gemakje regelmatig inspuiten en in laten trekken en na ruim een uurtje kun je de oude banen er zo afhalen en weer oprollen
    Beetje afwasmiddel erin, gaat het nog beter.

Zeker waar maar dit gaat ook erg goed
    over een uur verdeeld meerdere keren inspuiten en dan in een kwartiertje een muur kaal is wat mij betreft prima

Forum Rechten