Videomeubel....XXL

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Langshout met dwarshout combineren levert altijd verschil op, ook als dat langshout bestaat uit strookjes fineer, de eigenschappen ervan veranderen niet, het blijft hout hoe dun ook.

Als je de lussenstrookjes dwars zou zagen, net zoals de lange stroken zijn afgekort maakt dit de kans op..... minder? Los van de eigenschap dat elk houtsoort anders reageert en werkt
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, duidelijk...
We gaan het zien, in het ergste geval na een jaar of 2 als de boel uitgewerkt (lijkt ?!) nog een goed naschuren en wederom lakken
En mischien valt het mee en is nabewerken niet meer nodig
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Ok, duidelijk...
We gaan het zien, in het ergste geval na een jaar of 2 als de boel uitgewerkt (lijkt ?!) nog een goed naschuren en wederom lakken
En mischien valt het mee en is nabewerken niet meer nodig

Chips nu moet ik dit topic twee jaar of langer volgen om een antwoord te krijgen of.....:D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hahaha :D
Ik zal het straks afwisselen met het vervolg van de Man's cave én er staat nog een stukje mahonie (150x70x8) waar een eettafel van 220x110x8 uit moet komen, daar ga ik een soort gelijk iets doen
dus er komt nog genoeg leuks langs
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hahaha :D
Ik zal het straks afwisselen met het vervolg van de Man's cave én er staat nog een stukje mahonie (150x70x8) waar een eettafel van 220x110x8 uit moet komen, daar ga ik een soort gelijk iets doen
dus er komt nog genoeg leuks langs

Da's een pittig stukje mahonie wel.
Ik weet niet hoe het stukje mahonie eruit ziet maar dan kan je wel 2 tafels van maken als ik zo naar de dikte kijk.
Je houdt wel van een stevige tafel begrijp ik.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
20150904_132022.jpg
Na de laatste sessie van gisterenavond kwam het zo uit de klemmen

20150904_141444.jpg
Er hoeft niet zo heel veel meer geplakt te worden maar de laatste laagjes aan het einde zijn er toch een stuk of 10 en dat is net wat meer dan ik in 1x wil doen dus verdeel ik het over 2 sessie
Dit is de eerste vandaag

20150904_194057.jpg
En de tweede, tevens laatste sessie
Dit blad is een stuk sneller gegaan dan het eerste blad, zal wel iets te doen hebben met de kunst van het herhalen :D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het is alweer enkele dagen dat er niks aan het project is gedaan maar de kamer van dochterlief is te gek geworden
Door wat creatief met behang bezig te zijn is de basis erg goed, nu nog verder aankleden

Inmiddels wel het idee gevat om in het videomeubel een aantal USB aansluitingen te integreren tbv het opladen van tablet's en telefoons

Nu zou dit met de beitel te doen moeten zijn maar zo een smalle beitel heb ik niet dus nu ben ik opzoek naar iemand met een CNC die deze gaatjes voor mij kan/wil cnc'n
De gaatjes zouden ongeveer 12,50 x 5,12 mm moeten worden en indien mogelijk 2 cm diep (liever nog iets diept zodat er wat ruimte is voor een stukje kabel (lus)
Het gaat om 6 gaatjes in amerikaans noten

bijgaand een afbeelding van de connectoren die ik ga (wil) inbouwen

HTB1IlzWIXXXXXXraXXXq6xXFXXXc.jpg
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Je bent van harte welkom hier voor wat cnc werk, maar moeten die gaatjes in dat enorme blad komen?
De maximum breedte die ik onder de machine kan hebben is 400 mm.

Groet,
Jan
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Daar hoopte ik stiekum al op :D
Nee niet in het blad, in de zijkant, maar de gaatjes kunnen er in voordat het blad verlijmd word, dan kan ik over dwars gaatjes boren als inwendige kabelgoot

Wanneer zou jij kunnen ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De laatste vordering die ik gepost had was dat het bovenblad klaar was (het verlijmen) daarna is er nogal wat gedaan (en mis gegaan)

20150908_112628.jpg
Het blad zonder klemmen

20150908_120602.jpg
Omdat het blad niet helemaal vlak was haal ik er een laagje af met de bovenfrees en een geleider die ik in elkaar geknutseld heb

20150908_121617.jpg
Een langzaam/saai klusje maar ach... daarna komt het leukere werk

20150908_112635.jpg
En dan gaat het fout, ^Q&#$%@$#& dat is dus het gevaar met saaie klusje, onvoldoende opletten

20150908_120546.jpg
Goed gekeken wat de opties zijn maar helaas moet er nog een extra laagje af

20150908_112649.jpg
Inmiddels 'het beest' uit de krochten van de Man's Cave opgezocht, een schuurzool van maar liefst 200mm
60, 80, 120 en toen overgeschakeld naar de mirka machine, die heeft een kleinere uitslag en daar nog geschuurd met 150, 240 en 360
Later schuur ik alles nog goed na

20150908_133130.jpg
Dit ziet er toch wel gelikt uit ;)

20150910_122748.jpg
Tijd om aan de hoekstukken te beginnen
Ik heb wat gespeeld met diverse radius en uiteindelijk de keuze laten vallen op wat de lintzaag aankon
Met een 89mm gatenboor maak ik een gat dat net niet door is
Op het blad van de lintzaag heb ik een plankje geschroefd, daarop zet ik het te zagen stuk met een schroef vast, dat wordt het draaipunt
Ik moest wel even zoeken naar de juiste plek om er soepel doorheen te zagen

20150910_123218.jpg
Et voila.....

20150910_123227.jpg
Dat ziet er prima uit, er zal nog wel het nodig een schuurwerk aan te pas komen voordat het helemaal goed is, maar ach, de basis is wat mij betreft prima


20150910_123358.jpg
Even vanaf de andere kant met de gatenboor de laatste mm boren en dan is dit het resultaat

20150910_134402.jpg
Nu maar herhalen totdat er 44 van deze dingen staan (ben tot 33 gekomen vandaag, toen was ik het zat)

20150910_165148.jpg
ik heb met 2 balkjes een soort van goot gemaakt waar de halve manen naast elkaar geplaatst konden worden en allemaal min of meer gelijk lagen
Paar klemmen d'r op en drogen maar

Morgen ga ik naar Maja158 die daar op zijn CNC de gaatjes voor de USB poorten gaat infrezen....tof, daar heb ik zin in !
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Schitterend werk! Het gaat daar goed vooruit in de mencave. Het was waarschijnlijk wel efkes balen... Ben benieuwd naar het eindresultaat!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gisteren de 2e boog gelijmd, vandaag had ik die willen zagen en alvast terug schuren naar de juiste maat
Helaas door visite niks kunnen doen
Morgen een vernieuwde kans, zal dan meteen foto's posten

Vrijdag zou ik naar Maja158 zijn gegaan om de gaten te frezen voor de USB connectoren, echter gooide mijn vrouw haar werk roet in het eten
Zij moest onverwacht werken en kon ik niet weg, eigenlijk wel een baal momentje

Anyway, deze post is meer omdat is advies nodig heb op gebied van assemblage van de kast

Alle delen van de kast zijn koud op elkaar gelijmd (voor tot zover iig)
de kast (basis) bestaat uit een top, onderkant, tussenblad, zijkanten en 4 hoeken (kwart rond, binnen radius van de cirkel is 90mm, dus 45mm voor een kwart)
Ik kan dit alles met flinke domino's aan elkaar verlijmen, de vraag is, is dit voldoende of heb ik echt iets nodig van pocket hole om de boel te schroeven
 

tuoh

Oud hout
Pocket holes zijn (enkel) goed om een ruw houten pallet in elkaar te schroeven:p Een (massief) meubel vraagt een respectvollere benadering vind ik. Domino's (en lijm) gaan ruimschoots volstaan om de klus te klaren.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Pocket holes zijn (enkel) goed om een ruw houten pallet in elkaar te schroeven:p Een (massief) meubel vraagt een respectvollere benadering vind ik. Domino's (en lijm) gaan ruimschoots volstaan om de klus te klaren.

Lijmklemmen zal wel moeilijk zijn. Zou even een paar rolletjes inpak tape halen bij de Ac.... . Lekker opspannen door het er strak omheen te trekken. Komt genoeg kracht uit twee of drie laagjes om het strak te krijgen. O ze hebben ook D3 houtlijm staan voor een mooi prijsje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.