Videomeubel....XXL

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
wat het met klemkracht doet weet ik niet, maarja.... je kan dan wel aan twee kanten aandraaien ;-)

20150901_204914.jpg
Ok....tekenen kan ik niet echt
ik hoop dat dit duidelijk maakt hoe het middenblad ondersteunt wordt
daar zitten natuurlijk straks lade fronten voor dus zie je er niks meer van

Tussen het boven en middenblad wilde ik eigenlijk geen schotjes plaatsen, visueel zou het 1 grote plaat moeten lijken
of dit slim is weet ik niet, de dikte van het bovenblad is 4,5 a 5,0 cm dik

-----------------------------------------

Vandaag weer verder

20150901_112605.jpg
Dit is het hulpstuk dat ik even snel in elkaar heb geflanst voor het zagen vd latten

20150901_113230.jpg
Twee keer de helft is samen ook één hele

20150901_113214.jpg
Eerst stukjes hout uitzoeken uit het restmateriaal

20150901_114218.jpg
Zo....de halfjes zijn klaar
20150901_114223.jpg
Dit is de stapel houtjes voor het werkblad
Ze liggen niet zoals ze uiteindelijk gelijmd worden, maar het oppervlakte blijft natuurlijk hetzelfde, dit is dan ook genoeg voor het blad

20150901_115517.jpg
Nu ga ik latjes uitzoeken, de kleuren zoveel mogelijk verschillend, dus goed mixen
zodat er niet een hele batch met een gelijk lijkende kleur naast elkaar belanden.

20150901_115221.jpg
Elk latje heeft twee kanten waar ik uit kan kiezen, het verschil kan erg groot zijn

20150901_115225.jpg
Dit is de andere kant van het eerder getoonde stukje hout en heeft een hele andere tekening
Om optimaal gebruik te maken van de tekening van het hout moet elk latje goed bekeken worden
Als dat gedaan is ga ik alle latjes op zijn plek leggen, zodat ik de richting kan bepalen, soms is het mooier om een latjes te roteren (180 graden)

Al met al een intensief proces
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, weer een stukje gedaan vandaag, voordat ik kon beginnen met lijmen eerst maar eens een stapeltje fineer zagen

20150902_100519.jpg
Met een fijn getand lint op de lintzaag gaat dat prima, soms blijven er wat krulletje aan zitten met die zijn met een schuurpapiertje zo weg

20150902_100744.jpg
Voordat er erg in hebt kun je Mikado spelen :D

20150902_101541.jpg
Ik zaag ze een fractie breder, daarna klem ik ze even tussen 2 delen waaruit het blad is opgebouwd en schuur ze dan vlak

20150902_103539.jpg
Eenmaal vlak geschuurd kan ik de Mikado in stukjes zagen en er Domino van maken
Daarna een intensief werkje want aan de kopse kanten moeten wel nog even nageschuurd worden

20150902_102442.jpg
Even passen....check, check, dubbelcheck

20150902_112043.jpg
Het begin is er

20150902_182017.jpg
4 uur later de klemmen er af om een tweede lijmsessie te doen
Bij het eerste blad deed ik één lijmsessie per 24uur maar dan duurt het samenstellen van zo een blad best lang
ik wil proberen elke 4 uur een lijmsessie te doen, op die manier kan ik er wellicht 3 a 4 per dag halen en is het blad een stuk sneller klaar

20150902_185310.jpg
Tweede ronde in de klemmen...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gisterenavond laat nog even een plakmarathon gedaan, ik denk dat ik al over 1/3 het hele blad zit, wellicht al tegen de helft
Helaas geen foto gemaakt, dat doe ik nog wel even

Straks weer een stuk lijmwerk doen en dan meteen weer fineer verlijmen want dat gaat wel hard zo, ik had ca 75 stukjes, ik heb er ruim over de 100 nodig

Als dat gedaan is kunnen we de kamer van dochterlief aanpakken met de plantenspuit
Deze kamer moet behangen worden, behang verwijderen is een klusje dat ik nog erger vind dan afwassen dus op het gemakje regelmatig inspuiten en in laten trekken en na ruim een uurtje kun je de oude banen er zo afhalen en weer oprollen ;)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Anderhalf uur later en een lijmsessie verder...

20150903_094753.jpg
Zo liet ik de boel gisterenavond achter

20150903_095942.jpg
zonder de klemmen zie je pas hoe veel er al gedaan is, en dat is slechts 24 uur
Helaas niet genoeg fineertjes voor handen, anders was het wel afgekomen vandaag

20150903_104537.jpg
Er zijn weer zo een 25 stukken verlijmd

20150903_104605.jpg
ik heb nu nog 14 stukjes fineer liggen en ca 45 latten die verlijmd moeten worden

20150903_105608.jpg
Nieuwe fineer in de home-made pers ;)

20150903_105613.jpg
Totaal plaatje... (en nee, dat zijn niet alle klemmen maar die van 200 en 250 cm passen niet rechtop op de werkbank :p
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Krijg je geen probleem met dat fineer er op deze wijze tussen ? Mijn ervaring is dat na verloop van tijd je hier toch weer een randje voelt(en ziet). Verder tof project !!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je bedoeld fineer in de staande richting (dus haaks op het notenhout)
geen idee....die ervaring heb ik nog niet MAAR maak jij de boel niet een paar keer nat (voor het schuren) daarmee gaan vezels al staan en schuur je ze weg
Daarna goed in de lak...volgens mij gaat dat wel goed hoop ik ;)
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
Daar moest ik ook aan denken: kops fineer zwelt in de loop der tijd een beetje op, tenzij je het verzadigt met lak o.i.d., maar zelfs dan 'werkt" het anders dan langshout.
Wordt wel een prachtmeubel !
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Als dat gedaan is kunnen we de kamer van dochterlief aanpakken met de plantenspuit
Deze kamer moet behangen worden, behang verwijderen is een klusje dat ik nog erger vind dan afwassen dus op het gemakje regelmatig inspuiten en in laten trekken en na ruim een uurtje kun je de oude banen er zo afhalen en weer oprollen ;)

Beetje afwasmiddel erin, gaat het nog beter.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zeker waar maar dit gaat ook erg goed
over een uur verdeeld meerdere keren inspuiten en dan in een kwartiertje een muur kaal is wat mij betreft prima
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het fineer is uit de pers (nou ja, wat voor pers door gaat) en de laatste fineertjes die ik nog had zijn ook gebruikt, er zijn dus 14 stukken toegevoegd aan het blad
Als ik goed geteld heb moeten er ongeveer nog 29 stukken geplakt worden en dan is het blad klaar en kan ik aan de hoekstukken en zijkanten beginnen
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Dat kops fineertje ertussen zal inderdaad anders werken dan het langshout. Dit heb ik bv met enkele schalen en vazen gehad... Na een paar maanden voelde je ineens een randje... Ach...relief is ook leuk dacht ik dan maar :)
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Voila.... had er iemand een snijplank voor een overmaatse baquette besteld ;)

Hahaha, geweldig... Zojuist het gehele topic van voor tot achter doorgenomen. Wat een pens werk zeg ! Ben enorm benieuwd naar het eindresultaat. "Keep up the good pace" zou ik zo zeggen... :cool:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heren dank voor de complimenten :D

Athanor, bedoel je dat het in de breedte wil uitzetten maar niet kan en daarom naar buiten kruipt ?
Als het uitzet (andere vochtigheidsgraad) dan zou het noten ook uitzetten en wordt het verschil toch geminimaliseerd ?
 
A

Athanor

Guest
Ik denk dat het gewoon een andere werkingsrichting heeft dan het omliggende hout, misschien dat dát juist meer werkt en je daarmee het oppervlakkige verschil merkt waar Rick over spreekt....

Overigens vind ik het een mooi project dat je onderhanden hebt:)


Fons
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dit is zeker een xxl klus zeg maar tot nu toe ziet het er goed uit.
En je maakt er wel werk van met nog fineer ertussen ook en trouwens over de werking; bij mij is nadat m'n tafel af was ook een ingelegde rand iets boven het blad uitgekomen.
Je hebt trouwens wel een prima werkplek (lekker groot ook) als ik het zo bekijk.
Ben benieuwd hoe je verder gaat.
 

tuoh

Oud hout
Dat kops fineertje ertussen zal inderdaad anders werken dan het langshout. Dit heb ik bv met enkele schalen en vazen gehad... Na een paar maanden voelde je ineens een randje... Ach...relief is ook leuk dacht ik dan maar :)

Het probleem stelt zich omdat langshout quasi niet werkt en dwarshout wel, de fineer stukjes blijven steeds hun zelfde lengte houden, maar de massieve delen gaan nog wat krimpen binnenshuis, ongeacht of deze behandeld zijn of niet. Is het een homogeen massief blad dan valt deze krimp totaal niet op, maar nu met die langshouten "maatstokjes" ertussen kan je perfect voelen en meten hoeveel de nakrimp gaat bedragen:D
Wanneer de massieve delen dus nog iets krimpen gaan de fineer stukjes (langshout) vanzelf hoger zitten:D Langshout met dwarshout combineren levert altijd verschil op, ook als dat langshout bestaat uit strookjes fineer, de eigenschappen ervan veranderen niet, het blijft hout hoe dun ook.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.