hoe houtworm (preventief) behandelen?

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Dag houtbewerkers,

ik zit met een groot lot hout dat voor een groot deel aangetast is door houtworm (houtworm zit er nog in);
ik zou dit hout graag behandelen zodat de houtworm niet verder leeft (en er geen nieuwe komt in de onaangetaste stukken);

heeft iemand tips over hoe dit te behandelen?
- wat is het beste product (prijs-kwaliteit)?
- hoe breng ik dit aan?

ik ben op zoek naar een effectieve en betaalbare oplossing (zoals gezegd, een groot lot hout...) die geen impact heeft op de uitstraling van het hout.

het hout ligt momenteel buiten onder een afdekzeil (wel verluchting voorzien) , maar is dus onderhevig aan de vochtigheidsgraad van de omgeving.

alvast bedankt voor jullie tips!

groeten

Joris
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Een expert bij halen.
De oplossing hangt af van welke houtworm het is en hoeveel hout het is.

Ik had ook een worm in een klein beetje hout. De aangetaste stukken heb ik apart genomen en als afval gebruikt.
Bij grotere hoeveelheden lijkt mij de expertise van een professional de beste oplossing.
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Beste Raymond,

bedankt voor de tip, maar zou het graag zelf doen om kosten enigszins te drukken. heb gezien dat er producten op de markt zijn waarmee dit mogelijk is, maar zou dus graag weten wat de beste keuze is.

mvg,

joris
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl

bulkje

Nieuw lid
10 nov 2013
10
0
wat voorn hout soort is het?

is het droog of nat hout? is de aantasting alleen in het spint hout of ook in het kern hout aanwezig?

hoe groot zijn de openingen? zijn deze rond of ovaal?
 

tuoh

Oud hout
Onder andere Madurox, Cuprinol en Xyladecor hebben in hun gamma een houtwormverdelger, werkt verdelgend, en, of beschermt gevoelig hout tegen insektenvraat. Van deze drie vind ik Madurox de beste resultaten geven. Gewoon het (aangetaste) hout insmeren met een borstel en klaar. Soms is er na enkele weken of maanden een tweede laag nodig als de volgende reeks eitjes uitkomen. Alle producten zijn kleurloos.

Zou met één van deze producten al eens aan de slag gaan, is de goedkoopste oplossing. Prof. hulp heeft een bijhorend prijskaartje maar je hebt dan wel garantie op het eindresultaat.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
ongediertewinkel.nl goede ervaringen mee. Een keer insmeren, goed ventileren en paar dagen wachten. Nar verloop van tijd is er geen kleurverschil meer.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
vrijwel alle "middelen" zijn zwaar giftig en niet in Nederland verkrijgbaar of verboden...

Tegenwoordig is alles op waterbasis zowat en goed verkrijgbaar voor particulieren, nadeel is dat de lucht dagenlang blijft hangen... Ik moet binnenkort ook zelf aan de slag :(
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.