Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

hoe houtworm (preventief) behandelen?

Dag houtbewerkers,

ik zit met een groot lot hout dat voor een groot deel aangetast is door houtworm (houtworm zit er nog in);
    ik zou dit hout graag behandelen zodat de houtworm niet verder leeft (en er geen nieuwe komt in de onaangetaste stukken);

heeft iemand tips over hoe dit te behandelen?
    - wat is het beste product (prijs-kwaliteit)?
    - hoe breng ik dit aan?

ik ben op zoek naar een effectieve en betaalbare oplossing (zoals gezegd, een groot lot hout...) die geen impact heeft op de uitstraling van het hout.

het hout ligt momenteel buiten onder een afdekzeil (wel verluchting voorzien) , maar is dus onderhevig aan de vochtigheidsgraad van de omgeving.

alvast bedankt voor jullie tips!

groeten

Joris

Een expert bij halen.
    De oplossing hangt af van welke houtworm het is en hoeveel hout het is.

Ik had ook een worm in een klein beetje hout. De aangetaste stukken heb ik apart genomen en als afval gebruikt.
    Bij grotere hoeveelheden lijkt mij de expertise van een professional de beste oplossing.
    Groeten, Raymond

Beste Raymond,

bedankt voor de tip, maar zou het graag zelf doen om kosten enigszins te drukken. heb gezien dat er producten op de markt zijn waarmee dit mogelijk is, maar zou dus graag weten wat de beste keuze is.

mvg,

joris

'een groot lot' impliceert dat je er commerciële bedoelingen mee hebt. In dat geval zou ik de garantie van een expert niet willen missen, want als je klanten terugkomen (of erger, het verder vertellen) mocht je er een paar missen, dan heb je wel een probleem.

Er zijn tal van manieren, giftige of niet-giftige http://www.digibron.nl/search/detail...utworm-stikken maar zelf sleutelen betekent ook risico's nemen.

vrijwel alle "middelen" zijn zwaar giftig en niet in Nederland verkrijgbaar of verboden...

wat voorn hout soort is het?

is het droog of nat hout? is de aantasting alleen in het spint hout of ook in het kern hout aanwezig?

hoe groot zijn de openingen? zijn deze rond of ovaal?

Onder andere Madurox, Cuprinol en Xyladecor hebben in hun gamma een houtwormverdelger, werkt verdelgend, en, of beschermt gevoelig hout tegen insektenvraat. Van deze drie vind ik Madurox de beste resultaten geven. Gewoon het (aangetaste) hout insmeren met een borstel en klaar. Soms is er na enkele weken of maanden een tweede laag nodig als de volgende reeks eitjes uitkomen. Alle producten zijn kleurloos.

Zou met één van deze producten al eens aan de slag gaan, is de goedkoopste oplossing. Prof. hulp heeft een bijhorend prijskaartje maar je hebt dan wel garantie op het eindresultaat.

ongediertewinkel.nl goede ervaringen mee. Een keer insmeren, goed ventileren en paar dagen wachten. Nar verloop van tijd is er geen kleurverschil meer.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eug3ne Bekijk Berichten
    vrijwel alle "middelen" zijn zwaar giftig en niet in Nederland verkrijgbaar of verboden...
    Tegenwoordig is alles op waterbasis zowat en goed verkrijgbaar voor particulieren, nadeel is dat de lucht dagenlang blijft hangen... Ik moet binnenkort ook zelf aan de slag

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten