Nogmaals: Slijpen

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Ah dat is de "steen" die klaas0639 net voor jouw post beschreef.
Ik heb die ook, en ben het met zijn beschrijving eens.
Op zich een prima steen maar is op zichzelf vaak net niet genoeg om het maximale eruit te halen.
Wel prima geschikt om een bot stuk gereedschap een mooi rechte snede te geven die wel bruikbaar scherp is, maar niet een vlijmscherp eindresultaat geef.
Met het wegwerken van b.v. een hap uit een beitel ben je wel even bezig.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Ik denk dat een 3 a 4k steen idd wel een mooie aansluiting heeft hierop.
Het is wel iets wat op gebaseerd is op eigen ervaring en slijpstijl, maar ik denk dat je zo wel een aardige basis hebt.
Die diamantsteen kan je dan ook gebruiken om je keramische steen vlak te houden.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja Bartvdl dat is de steen en houder die ik gebruikte. En toen ik schreef dat de scherpte snel afneemt bedoelde ik de scherpte van de diamantsteen (niet van de beitel :) ). Daarna moet je echt nog napolijsten. Die houder kun je ook mooi voor je waterstenen gebruiken.

mvg
klaas0639
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik heb een spuitbus lijm gekocht dat spuit je op het glas en je kunt het papier er zo weer af trekken en een andere grit er op plakken. Perfect.
Kan je een merk of lijmtype noemen, ik heb nu P1500 en P3000 staan, werkt prima maar het vastzetten ...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Type 66 van 3M werkt hier goed voor. Als je beide vlakken inspuit en dan met elkaar in contact brengt krijg je een duurzame verbinding. Spuit je slechts 1 vlak, dan is het makkelijk weer los te maken.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Initieel verliest een diamantplaat inderdaad veel zeg maar snijcapaciteit. Maar een nieuwe plaat is dan ook te grof: pas na ca. 10x gebruiken bereikt de plaat de opgegeven P waarde. En daarna houd het die heel erg lang.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Type 66 van 3M werkt hier goed voor. Als je beide vlakken inspuit en dan met elkaar in contact brengt krijg je een duurzame verbinding. Spuit je slechts 1 vlak, dan is het makkelijk weer los te maken.

Bison lijmspray.

Bedankt, enig probleem is dat de lijm duurder kan worden dan het schuurpapier vermoed ik.

Ik wou Brent Beach eens uittesten, leek me het grondigste systeem dat ik ooit las over schaven slijpen en ik heb al een 1"x30" slijpmachine. http://www3.telus.net/BrentBeach/Sharpen/index.html
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
179
's-Hertogenbosch
Nou de schaaf is binnen, en ondanks ik nog niet kan slijpen toch proberen te schaven. Heb nog héél veel ruw vurenhout.. Wat is dat heerlijk krullen schaven, het geluid, de krullen top. Hopelijk is dat na een paar uur schaven ook nog ha. En met deze scherpte ging het goed, ben benieuwd hoe fijn schaven is met een vlijmscherpe beitel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.