Nogmaals: Slijpen

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Sorry dat jullie weer worden lastig gevallen met het zoveelste topic over slijpen en dergelijke.
Ik wil steeds meer me bezig houden met houtbewerking en dan kan je er bijna niet omheen. Schaven en slijpen.
Ten eerste vroeg ik me af of de fijnafstelling van de baily stanley echt een meerwaarde is. Is dat niet hebben bij een handyman echt een belemmering? Ik kan namelijk de handyman voor gunstige prijs kopen.
Ook heb ik onlangs een waardebon van Bol gehad en was dan voor een toekomstige schaaf opzoek naar slijp en wetstenen. Nu zag ik deze Richardson Sheffield Luxe Wetsteen op bol. Heeft iemand hier ervaring mee? Leek me voor een beginner als ik wel een mogelijke optie.
Bij voorbaad dank,
Bart
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De nieuwe schaven zijn gewoon ondingen. De oude modellen zijn stukken beter te gebruiken. Koop gewoon een oude 4 tot 5 1/2, kost gebruikt niet meer dan een paar tientjes. Of koop een klein blokschaafje (bijv. 9 1/2), die zijn ook voordelig te vinden.
Slijpen kan prima met schuurpapier op een glasplaat. Qua instap is dat heel betaalbaar. Ik ben overgestapt naar DMT diamantplaten: dat kost behoorlijk veel, maar gaat ook veel langer mee.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Ik heb een mail verstuurd;) en wat denken jullie van die slijpsteen?? Ben ook al voor schuurpapier aan het kijken. Domme vraag Mischien maar met wat lijmen jullie het op glas, zonder oneffenheden te krijgen?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Over dat schaaf gesproken, waarschijnlijk is het wel prima waarom niet? maar het blijft een blind koop, voor een tiener meer als die koop je een bij Dutchtool met een beetje de kennis dat hij komt van een vertrouwd verkoper. Meer belangrijk is dat dit No4 schaaf is niet het best schaaf om mee te leren alhoewel de meeste denk misschien anders maar een groter schaaf is makkelijker, no6 bijvoorbeeld maar niet no.7 die is te groot.
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
Die verkoper is prima, heb ik ook nog niet zo lang geleden iets bij gekocht en voor dat geld kun je er geen buil aan vallen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De 4 is een prima schaaf, vooral als je geschaafd hout gebruikt. De machineslag moet er toch eigenlijk altijd af, en daarvoor is de 4 prima geschikt. Het is geen geschikt model om hout na herzagen weer glad te krijgen, maar daarvoor zijn dan ook andere modellen.
Gebruikt blijft trouwens altijd een soort van blinde koop. Ook met een "vertrouwde" verkoper. De enige schaaf die ik heb gekocht waar behalve slijpen niets aan hoefde te worden gedaan was een 7. Maar dat is ook een model dat meestal weinig gebruikt wordt.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Ik heb het volgensmij ergens hier op het forum gelezen maar klopt het dat stanley schaven met een houten greep nog van een kwalitatief betere serie is?? In dit geval heeft deze op mp dat namelijk? Ik leer zo nog eens wat jo. Dankjewel voor alle reacties
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De oude hadden relatief duur tropisch hardhout handvaten: bijv. Palissander. In de tweede wereldoorlog is relatief veel hout gebruikt, waardoor deze houtsoorten te duur werden. Daarom hebben latere modellen bijv. beuken handvaten. Tot in de jaren 70, toen kwamen de plastic handvaten opzetten: de prijs moest relatief naar beneden om de concurrentie met het elektrische gereedschap aan te kunnen. Maar niet alleen de handvaten veranderden: de body volgde deze trends ook. In de tweede wereldoorlog werden bijv. sommige series wat dikker/zwaarder gegoten, om het zware werk beter aan te kunnen. Met de plastic handvaten nam de kwaliteit van het gietwerk ook af, waardoor deze schaven beduidend minder goed zijn.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Schaven zijn ook weer te vergelijken met auto's, dure autos brengen je ook van a naar b. Wat ik heb gedaan is veel naar rommelmarkten en op marktplaats kijken wat je daar kan vinden, houten of metaal schaven, probeer het en leer het, das de enige mogelijkheid. De Richardson Sheffield Luxe Wetsteen heb ik geen ervaring mee maar van p240 naar p1000 is nogal een stap.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Nat schuurpapier op een dikke glasplaat heb ik ook geprobeerd. Ben er niet over te spreken. Dubbelzijdig plakband ook geprobeerd, ook geen succes.
Ik heb een spuitbus lijm gekocht dat spuit je op het glas en je kunt het papier er zo weer af trekken en een andere grit er op plakken. Perfect. Gebruik het als ik een deukje in het snijvlak heb en niet eeuwig met de waterstenen bezig wil zijn.
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
Ikzelf heb net al mijn materiaal geslepen (beitels, schaaf etc heb ik allemaal van mijn grootvader) en moet eerlijk zijn ik zie iedereen hier vertellen over slijpen met waterstenen, glaspapier etc.
voor mijn beitels en schaaf te slijpen gebruik ik een basis slijpmolen (dezelfde als waar ik mijn boren op slijp) die je in elke DIY zaak kan kopen en dan ontbraam ik gewoon met een simpele slijpsteen met wat kruipolie erop. werkt perfect maar moet je enkel oppassen dat je de toppen niet verbrand op de molen. dus wat oefenen.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Wat zijn dan de beste stappen om te nemen met het gebruik van schuurpapier?? En tot welke korrel.
En als ik op baptist kijk zie ik bij de verschillende korrelgrootte een p staan maar dat gaat over in een K
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik gebruikte 80 en 240 schuurpapier opglas en stapte dan over op waterstenen 400 en 1000.Tenslotte polijsten met de gele polijstpasta van Baptist.

Maar heb net een carborundumsteen 120 en watersteen 240 gekocht. Grove waterstenen hebben overigens als alom bekend nadeel dat vaak gevlakt moeten worden. (doe ik met carborundumkorrels op glas)

Ik heb ook al eens diamantstenen 400/1000 van Baptist gebruikt Die nemen prettig snel af, hoewel de echte scherpte tamelijk snel verdwijnt. En eigenlijk zou ik de hoge kant nog aan moeten vullen met een watersteen van paar duizend. Ik ben nog niet tevreden :). Er is kennelijk niet 1 supermethode waar ieder gelukkig van wordt.

mvg
klaas0639
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Wat zijn er toch een hoop keuzes... Moeilijk zeg..
Wilde dan schuurpapier halen maar lijkt me dat je na enige tijd slijpen en tobben al meer geld hebt verbruikt en mis net zogoed een diamant steen kan halen. Is deze van baptist https://www.baptist.nl/m/houtbewerk...tenen/diamant-slijpsteen-met-slijpsteenhouder geen goede?? Hoesnel slijt zon steen? Zal niet mega veel slijpen. Of zou een watersteen voor een beginner beter zijn? Heeft iemand hiervoor tips. Met een watersteen zie ik een beetje tegen het vlakken op. Dit is bij diamantsteen toch niet nodig?
 
Laatst bewerkt:

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Vlakken is bij een diamantsteen niet nodig.
Je link verwijst naar een winkelwagen, wat jij daar in had kan een ander niet zien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.