Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 31

Onderwerp: Nogmaals: Slijpen

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2015

Nogmaals: Slijpen

Sorry dat jullie weer worden lastig gevallen met het zoveelste topic over slijpen en dergelijke.
    Ik wil steeds meer me bezig houden met houtbewerking en dan kan je er bijna niet omheen. Schaven en slijpen.
    Ten eerste vroeg ik me af of de fijnafstelling van de baily stanley echt een meerwaarde is. Is dat niet hebben bij een handyman echt een belemmering? Ik kan namelijk de handyman voor gunstige prijs kopen.
    Ook heb ik onlangs een waardebon van Bol gehad en was dan voor een toekomstige schaaf opzoek naar slijp en wetstenen. Nu zag ik deze Richardson Sheffield Luxe Wetsteen op bol. Heeft iemand hier ervaring mee? Leek me voor een beginner als ik wel een mogelijke optie.
    Bij voorbaad dank,
    Bart

De nieuwe schaven zijn gewoon ondingen. De oude modellen zijn stukken beter te gebruiken. Koop gewoon een oude 4 tot 5 1/2, kost gebruikt niet meer dan een paar tientjes. Of koop een klein blokschaafje (bijv. 9 1/2), die zijn ook voordelig te vinden.
    Slijpen kan prima met schuurpapier op een glasplaat. Qua instap is dat heel betaalbaar. Ik ben overgestapt naar DMT diamantplaten: dat kost behoorlijk veel, maar gaat ook veel langer mee.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2015
    Zou zoiets dan geschikt zijn? Vindt tweedehands altijd zo moeilijk te beoordelen. schaaf stanleybailey-no4-houten heften-vlakke zool
    € 34,00
    http://link.marktplaats.nl/m946109023

Dat ziet er volgens mij uit als een prima schaaf.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2015
    Ik heb een mail verstuurd en wat denken jullie van die slijpsteen?? Ben ook al voor schuurpapier aan het kijken. Domme vraag Mischien maar met wat lijmen jullie het op glas, zonder oneffenheden te krijgen?

Over dat schaaf gesproken, waarschijnlijk is het wel prima waarom niet? maar het blijft een blind koop, voor een tiener meer als die koop je een bij Dutchtool met een beetje de kennis dat hij komt van een vertrouwd verkoper. Meer belangrijk is dat dit No4 schaaf is niet het best schaaf om mee te leren alhoewel de meeste denk misschien anders maar een groter schaaf is makkelijker, no6 bijvoorbeeld maar niet no.7 die is te groot.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Schuurpapier hoeft niet geplakt.je gebruikt watervast schuurpapier. Door het ruim met water geheel nat te maken kleeft het op glas voldoende :-). Zo doe ik het.

mvg
    klaas0639

Die verkoper is prima, heb ik ook nog niet zo lang geleden iets bij gekocht en voor dat geld kun je er geen buil aan vallen.

De 4 is een prima schaaf, vooral als je geschaafd hout gebruikt. De machineslag moet er toch eigenlijk altijd af, en daarvoor is de 4 prima geschikt. Het is geen geschikt model om hout na herzagen weer glad te krijgen, maar daarvoor zijn dan ook andere modellen.
    Gebruikt blijft trouwens altijd een soort van blinde koop. Ook met een "vertrouwde" verkoper. De enige schaaf die ik heb gekocht waar behalve slijpen niets aan hoefde te worden gedaan was een 7. Maar dat is ook een model dat meestal weinig gebruikt wordt.

Forum Rechten