Profielmessen frees bot en verbrand

ivel

Nieuw lid
24 mei 2010
3
0
Hey,

Ik ben een nieuw lid hier, maar was al een tijdje op forum aan het rondkijken.

Na aanschaf van een combine en de eerste probeersels met de frees is het
eerste probleem al daar.
De (nieuwe) profielmessen zijn bot en verbrand na 2 lengtes van een mdfplaat te frezen, ik heb geprobeerd op 3000 en 6000 toeren ( motor is 3 pk), maar geen van beide hielp.
Moet ik speciale messen voorzien voor mdf, of is het mijn fout door een verkeerde handeling?
Met mijn bovenfrees lukte dit steeds.

Mvg,
Ivel..
 

tuoh

Oud hout
Het probleem ligt bij het staal van de profielmessen, deze messen zijn gemaakt in HSS staal, dat staal is wel geschikt voor massief hout maar niet voor plaatmateriaal.

Voor de bewerking van Mdf, spaanderplaat, multiplex, etc..... heb je frezen nodig die voorzien zijn van hardmetalen plaketten( widia) het prijskaartje van dergelijke frezen doet je wel even slikken, maar een alternatief is er niet, of je moet het werk proberen uitvoeren met de bovenfrees voorzien van een freesje met HardMetaal.


André
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Hallo

Ik gebruik al jaren profielbeitels voor het frezen van MDF o.a. oud Hollandse betimmering-en en met geen enkel probleem .De meesten zijn van gelegeerd gereedschapstaal ( SP staal),ik heb gemerkt dat er wel degelijk verschil in kwaliteit per merk/leverancier is.Ik heb ooit een paar stellen gekocht bij HBM in Waddinxveen( € 15 ),die waren bij het eerste de beste hardhouten schilderijlijsten frezen al stomp :eek: En dat waren nog wel volgens de verkoper hooggelegeerd snelstaal ( HSS ) messen :cry: De meeste wie ik heb die zijn van CMT en Stehle en die hebben een veel hogere koolstof gehalte waardoor ze harder zijn en daardoor minder gauw stomp worden.Bij aanschaf en na gebruik wet ik ze na met waterproof schuurpapier ( korrel 1200 ),en zijn weer braamvrij :idea:

m.v.g. Geurt


---------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer----------
 

ivel

Nieuw lid
24 mei 2010
3
0
Hey,

Alvast bedankt voor jullie snelle reacties,

hebben jullie een idee waar ik de betere profielmessen kan vinden? liefst in belgie of het noorden van nederland.
Ik heb al rondgekeken op het net naar messen met widia, maar nergens geen te vinden, toch niet door mij :lol: .
Zijn de messen van leitz een goed alternatief? maar deze zouden niet leveren aan particulieren?

Nogmaals dank,

mvg,

Ivel..
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
ivel zei:
Hey,

Alvast bedankt voor jullie snelle reacties,

hebben jullie een idee waar ik de betere profielmessen kan vinden? liefst in belgie of het noorden van nederland.
Ik heb al rondgekeken op het net naar messen met widia, maar nergens geen te vinden, toch niet door mij :lol: .
Zijn de messen van leitz een goed alternatief? maar deze zouden niet leveren aan particulieren?

Nogmaals dank,

mvg,

Ivel..

Hier misschien?

http://www.esmax.be/
 

ivel

Nieuw lid
24 mei 2010
3
0
Hey,

Allemaal nogmaals bedankt voor uw reacties en de linken.
Ondertussen hebben ze bij tendotools te lier tegen woensdag een oplossing met widia op de profielen, even afwachten dus.


Mvg,

Ivel..
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
ivel zei:
Hey,

Ik ben een nieuw lid hier, maar was al een tijdje op forum aan het rondkijken.

Na aanschaf van een combine en de eerste probeersels met de frees is het
eerste probleem al daar.
De (nieuwe) profielmessen zijn bot en verbrand na 2 lengtes van een mdfplaat te frezen, ik heb geprobeerd op 3000 en 6000 toeren ( motor is 3 pk), maar geen van beide hielp.
Moet ik speciale messen voorzien voor mdf, of is het mijn fout door een verkeerde handeling?
Met mijn bovenfrees lukte dit steeds.

Mvg,
Ivel..

Zelfs hss messen van slechte kwaliteit zijn niet bot en verbrand na twee lengtes MDF te frezen hoor. Ben je zeker dat je je messen goed in de frees hebt gestoken? Ik zie deze fout soms ook bij leerlingen gebeuren. En zelfs al zit de frees dus omgekeerd op de freesas, dan nog wordt er een profiel gefreesd,maar dan wel volgens bovengaande beschrijving....
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@ jokke.... het is mij ook weleens per abuis gebeurd dat de messen verkeerd omzaten... als je dat niet meteen doorhebt dan kun je beter je frees verkopen want dan begrijp je niet wat hij hoort te doen en is het een levensgevaarlijk apparaat..... je hout klappert als een dolle de frees door als hij verkeerd om draait dus dat heb je wel door hoop ik...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.