Speeltafel voor kinderen zelf maken - hulp gevraagd

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Collega's van mij zouden voor hun kinderen een Kidkraft treintafel willen kopen.
Toen ze mij een foto lieten zien dan leek mij de constructie nogal basic, dus zou ik deze eigenlijk zelf willen maken.

Aangezien ik zelf nog maar mijn eerste stappen in houtbewerking aan het zetten ben zou ik dus via dit onderwerp wat tips willen verzamelen.
Iemand een voorstel wat voor hout ik best zou gebruiken? Bv 12mm multiplex?
Hoe kan ik de horizontale plaat (waar het speelgoed opligt) best monteren?
De tafel moet naar een 1e verdieping (appartement) dus het moet dus mogelijk zijn om dit in elkaar/uit elkaar te halen.
Ik dacht aan domino's (als mijn buurman mij even uit de nood wil helpen tenminste, zelf nog geen in bezit) zonder te verlijmen :)
Eventueel onderaan nog enkele L profielen met schroeven bevestigen.

Als opslagruimte voor het speelgoed dacht ik gewoon aan 2 houten bakken op wieltjes, geeft een beter overzicht (voorbeeld)

Het gaat om deze tafel met volgende afmetingen 124 x 87 x 41 cm (lxbxh)
KidKraft-Train-Table.jpg
 
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Inderdaad een leuke tafel. Ben met name benieuwd hoe je het bovenblad gaat intekenen/kleuren etc.

Berken multiplex van 12 of 18mm lijkt me een prima keus.

Het ontwerp bestaat uit 5 platen:
2x zijpanelen 84x41
2x langslatten ±122x12(?)
1x bovenblad 122x±82

Is dus te maken uit een enkele plaat 244x122 of als je genoegen neemt met 60cm ipv 82, uit 3 platen 122x61, waarbij de zijpanelen "in elkaar" genesteld zijn om materiaalverlies te verlagen.

Het origineel heeft duidelijk propjes om schroefgaten af te dekken of het zijn de uiteinden van deuvels.
Zou zelf neigen naar schroeven ivm het demonteren, misschien in combinatie met een KREG jig (heeft de buurman ook?)

Domino's heb ik zelf nog geen ervaring mee maar ja, waarom zou het niet gaan met 4mm domino's?

Horizontale plaat kun je opleggen op langslatjes of in een gleufje die je rondom infreest in de langslatten en zijpanelen. Is met 12mm misschien niet de beste oplossing. Direct vastschroeven kan ook.
Overweeg een geïntegreerde lade... de ruimte is er. danwel gewoon als inzet bovenin of er onder.
De lades zoals kidkraft dat zelf bedacht had werkt ook goed inderdaad.

Ik zag dat ie ongeveer $160 kost dus dat kan inderdaad wat goedkoper als je het zelf gaat doen.
Ben benieuwd naar het eindresultaat! Success
 
Laatst bewerkt:

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Check ook eens op pinterest op speeltafel, veel voorbeelden. Ik zelf heb er een op mijn verlanglijstje staan die is opgebouwd uit een ikea Kallax (sorry ;) ) kast met vier vakken. Deze leg je op zijn kant, stoere wielen eronder en een mooi blad er op. Voordeel van die ikea Kallax kast is dat je er vier bakken in kan schuiven. Speelgoed erin bak dicht en netjes :) misschien niet wat je bedoeld hoor maar wilde het je toch even meegeven. ;)
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ga 18mm berkenmultiplex gebruiken, 12mm is misschien net iets te weinig.
Dan moet ik de afmetingen maar eens proberen uit te tekenen.
Een geïntegreerde lade zou ook mooi zijn, maar dat is nog net iets te moeilijk voor me denk ik.
Ik ga al blij zijn dat ik de 2 zijpanelen al mooi rond krijg met mijn decoupeerzaag :)

Als ik het met domino's in elkaar zou krijgen dan kan ik langs de onderkant/binnenkant nog altijd extra schroeven zodat het echt goed in elkaar zit.
Schoolbordverf zou ook een mooie extra zijn, dan kunnen ze ook amuseren met krijt :)
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik heb ook de Legio tafel als inspiratie gebruikt voor een speeltafel, en deze gemaakt uit 12mm berken multiplex. Mijn ervaring is dat dit ruim voldoende voor de toepassing is.
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
Ik ga 18mm berkenmultiplex gebruiken, 12mm is misschien net iets te weinig.
Dan moet ik de afmetingen maar eens proberen uit te tekenen.
Een geïntegreerde lade zou ook mooi zijn, maar dat is nog net iets te moeilijk voor me denk ik.
Ik ga al blij zijn dat ik de 2 zijpanelen al mooi rond krijg met mijn decoupeerzaag :)

Als ik het met domino's in elkaar zou krijgen dan kan ik langs de onderkant/binnenkant nog altijd extra schroeven zodat het echt goed in elkaar zit.
Schoolbordverf zou ook een mooie extra zijn, dan kunnen ze ook amuseren met krijt :)

Mss kleine tip van de ene beginner tot de andere. heb net ook zelf mijn eerste projectje klaar in berkenmultiplex met wat rare vormen.

Heb mijn eerste vorm overgetekend op het hout en zo precies mogelijk uitgesneden met de decoupeerzaag. heb vervolgens mijn 1ste vorm van spanvijzen vastgeklemd op het resterende hout en zo mijn 2de vorm uitgezaagd en ook zo verder afgewerkt zodat ik 2 perfect gespiegelde vormen heb. (zorg wel dat je de " vuile" kanten van je multiplex plaat aan de buitenkant laat zodat de zichtbare kant mooi blijft).

Eenmaal uitgezaagd heb ik de zijkanten verder bewerkt met een rasp voor ik begon te schuren (oppassen met de rasp dat je geen splinters uit je toplaag trekt).

Maar ik ben zeker dat er hier andere mensen heel wat meer nuttige info kunnen geven over hoe aan te pakken
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Mss kleine tip van de ene beginner tot de andere. heb net ook zelf mijn eerste projectje klaar in berkenmultiplex met wat rare vormen.

Heb mijn eerste vorm overgetekend op het hout en zo precies mogelijk uitgesneden met de decoupeerzaag. heb vervolgens mijn 1ste vorm van spanvijzen vastgeklemd op het resterende hout en zo mijn 2de vorm uitgezaagd en ook zo verder afgewerkt zodat ik 2 perfect gespiegelde vormen heb. (zorg wel dat je de " vuile" kanten van je multiplex plaat aan de buitenkant laat zodat de zichtbare kant mooi blijft).

Eenmaal uitgezaagd heb ik de zijkanten verder bewerkt met een rasp voor ik begon te schuren (oppassen met de rasp dat je geen splinters uit je toplaag trekt).

Maar ik ben zeker dat er hier andere mensen heel wat meer nuttige info kunnen geven over hoe aan te pakken

Wel, berkenmultiplex van goede kwaliteit heeft geen 'vuile kanten', dus daar hoef je je dus geen zorgen om te maken.

Het principe van het kopieren van de vormen is goed, maar beter is om eerst een mal in MDF te maken (vb 12mm MDF) dat je perfect naar je hand kan zetten door te zagen, frezen, schuren.
Daarna inderdaad op je multiplex klemmen, grote lijnen met lintzaag of decoupeerzaag uitzegen, en dan met een kopieerfreesje netjes rondfrezen.

In mijn mal boor ik meestal ook onmiddellijk de nodige gaten voor schroeven en verbindingen, zodat ik mijn mal in die gaten ook kan vastschroeven aan de multiplex. Dan hoef je niets met spanvijzen op te spannen. Kwestie van plannen op voorhand. Na het frezen is raspen of schuren bijna niet meer nodig, tenzij in moeilijke of onmogelijke spleten.

Netjes afronden met een afrondfrees en je hebt een nette plaat.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
ik heb hier nog wat resten met plaatmateriaal.
Ik dacht zowiezo al eens te proberen om de vorm op een slechtere plaat uit te tekenen.
Zou zonde zijn als ik het direct op de berkenmultiplex uitprobeer en dat dit al mislukt :)

Ik heb dit nog eens aan mijn collega nagevraagd en zij vinden 2 bakken op wieltjes al ruim voldoende.
Is 12mm sterk genoeg om zo'n bakjes te maken? Volgens mij wel maar ik vraag het liever :)
Het gaat om dit ontwerp: http://www.kidkraft.com/toys-and-playsets/trains/17751

edit: ik dacht dat die je op de horizontale plank een matje ofzo moest uitrollen, maar ik heb in een filmpje gezien dat dit 2 platen zijn die waarop alles geschilderd staat.
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
12mm is zeker ruim voldoende.

Mocht ik zo'n tafel maken (en mss zal ik dat dit weekend wel eens doen voor de fun) dan zou ik de plaat (tafelblad) er los in leggen op een regelstructuur. Op die manier kan je de plaat bij schade vervangen, er een nieuwe plaat inleggen, of met andere sjablone werken.

Bv: - 1 plaat bekleven met duplo-platen aan de ene zijde, en lego-platen aan de andere zijde,
- 1 plaat met bordverf aan de ene zijde, en met een glasplaat aan de andere zijde (voor het schrijven met stiften op glas)
- 1 plaat met een wegenpatroon voor auto's aan de ene zijde, en een sporenpatroon aan de andere zijde.

En je kan alles netjes wegstoppen door de platen op elkaar te leggen.

Nu ja, mijn idee, en hoe meer ik eraan denk, hoe meer zin ik krijg om er ook 1 te maken :p
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik was van zin om langs de binnenkant latjes vast te schroeven, zodat het blad ik het blad daar op kan leggen.
En goed idee om misschien meerdere platen te voorzien.
Kinderen springen meestal van de hak op de tak als het op spelen aankomt :)
 

Tokke

Nieuw lid
7 apr 2014
22
0
Booischot
Benieuwd naar het resultaat. Ben nl. ook aan het denken om iets dergelijks te maken.

Ik zie dat men bij Gamma populieren multiplex verkoopt. Is deze ook te gebruiken?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik moet nog de tijd vinden om eraan te beginnen.
Momenteel nog teveel werk in het huis + lange werkdagen ook.

Ben zelf ook nog een beginneling, maar ik zou al zeker geen hout/plaatmateriaal kopen in Gamma/Hubo/...
Bij een houthandelaar ben je meestal goedkoper af én heb je betere kwaliteit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.