Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Egelhuis maken

Egelhuis maken

Ik liep zojuist nog even een ronde met de hond en zag plots een egel op straat zitten. De hond er nieuwsgierig naartoe en het beestje rolde zich ter bescherming op. Toen de hond een stukje doorliep trippelde het beestje snel weer terug de bosjes in.

Gelijk even op internet wat meer info over deze beestjes opzoeken, en het gaat niet heel goed met de egelbevolking in Nederland. Kwam ook wat tegen over egelhuisjes. Een holletje waar ze kunnen jongen en overwinteren tijdens hun winterslaap.

Heb me voorgenomen om een huisje te gaan bouwen voordat de winter aanbreekt. Hier onder een voorbeeld van een huisje. Ben benieuwd of er nog meer zijn die er eentje gaan bouwen. Leuk om te doen, en het draagt bij aan de populatie van deze prachtige diertjes!

Egelhuis 1.jpg

Dat is mij ook al eens overkomen. Onlang hebben we in de straat een ringslang waargenomen en in de tuin een steenmarter.
    Het gaat goed met de fauna.
    image.jpg

Heb je ook een bouwplan bij het huisje? Anders hier een van de dierenambulance Gouwe.
    image.jpg
    Met vriendelijke groet, Ronald

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    We vinden er vaak als we de laatste XL strobalen wegnemen, ze overwinteren daar graag onder. Ik wist niet dat je er huisjes voor kon maken, 's nachts duiken ze opeens op in de tuin en verdwijnen dan weer. Het zijn verdomd nuttige dieren want ze eten alle naaktslakken in de tuin op die de groentes aanvallen, zelf raken ze de groentes niet aan.

Er is een overbuur die melk voor ze uitzet maar daarvoor moeten ze de straat over, vorig jaar was er dan ook één verongelukt. Ik denk dat je op dat vlak beter niet tussenkomt.

Een egel drinkt ook melk, maar toch is het af te raden een schoteltje melk buiten te zetten: egels kunnen koeienmelk slechts gedeeltelijk verteren en krijgen maagproblemen. Vaak met de dood als gevolg. Melk mag bijgevolg nooit als enig voedsel buiten geplaatst worden en dient steeds verdund met water (1:1 verhouding)!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BenchWorks Bekijk Berichten
    We vinden er vaak als we de laatste XL strobalen wegnemen, ze overwinteren daar graag onder. Ik wist niet dat je er huisjes voor kon maken, 's nachts duiken ze opeens op in de tuin en verdwijnen dan weer. Het zijn verdomd nuttige dieren want ze eten alle naaktslakken in de tuin op die de groentes aanvallen, zelf raken ze de groentes niet aan.

Er is een overbuur die melk voor ze uitzet maar daarvoor moeten ze de straat over, vorig jaar was er dan ook één verongelukt. Ik denk dat je op dat vlak beter niet tussenkomt.

Egelhuis "quick & dirty" maar werkt prima voor de beestjes: groot formaat bloempot, gewoon die rode terra cotta dingen, stuk uit de rand halen ter grootte van een grote vuist. Zet pot op een droog en hoog stuk grond, duw de rand ongeveer 5 cm in de grond. 30cm PVC pijp doorsnee 10cm door de uitsparing aan de rand, zorg dat die een beetje afloopt ivm inwateren, vuilniszak er over en dan de hele boel bedekken met aarde of compost. Een laagje houtsnippers of stro in de pot helpt bij het maken van het nestje, maar ook als je dat niet doet is het prima, die kleine rotzakjes slepen zelf de meest vreemde nestmaterialen mee naar binnen.

Heel snel te doen en kost weinig. De egels zijn er blij mee en wat hierboven al gezegd is, van (naakt)slakken zal je veel minder last hebben met wat stekeligheden in de buurt

Succes!!

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Leuk zo'n egelhuis! Toevallig had ik afgelopen week resten van een egel in de tuin. Heb niet eerder een egel ( of resten) gezien, dus wellicht dat een huisje helpt ze wat vaker in de tuin te zien.
    Hoe groot is de kans dat een ander beest het huisje kraakt voordat er een egel woont?

Ik zoek ook nog een bouwtekening voor een huisje voor dit knaapje:
    ( Hij staat er wat verwijfd bij, maar het is een ventje hoor!)
    DSCF4083.jpg

Bedankt voor het delen
    heeft er ook iemand een idee hoe ik egels de tuin in kan lokken ?
    het krioelt in mij tuin van de naaktslakken achter de tuin ligt een weiland en bos dus ik vermoed dat er wel egels zitten
    ik heb liever dat de egels de slakken een beetje inperken
    is namelijk handiger dan mijn opa zijn manier
    namelijk een zaklamp en veel zout lol
    mvg tom

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Kattevoer en water (echt geen melk doen) lokt egels, natuurlijk mogelijk ook katten.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    (kippe)eieren komen ze ook op af. Gewoon hele rauwe eieren.

Er bestaat nog wel een manier om de slakken te vangen(doden)de bodem van een plastieken fles(10cm) in de grond steken tot ze gelijk komt met het maaiveld en er bier in gieten.
    S ’morgens is het bakje vol met slakken !
    Egels kunt u ook vrij eenvoudig uw tuin in lokken, als u elke avond een schaaltje water enkele rozijntjes meelwormen en wat kattenvoer voor ze neerzet, is de kans groot dat er een egel op afkomt.
    Wat u nooit mag voeren:
    Melk
    Brood
    Gezouten voedingsmiddelen
    Kliekjes uit onze keuken
    Mvg,
    Rudy

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom uit maastricht Bekijk Berichten
    Bedankt voor het delen
    heeft er ook iemand een idee hoe ik egels de tuin in kan lokken ?
    het krioelt in mij tuin van de naaktslakken achter de tuin ligt een weiland en bos dus ik vermoed dat er wel egels zitten
    ik heb liever dat de egels de slakken een beetje inperken
    is namelijk handiger dan mijn opa zijn manier
    namelijk een zaklamp en veel zout lol
    mvg tom

Forum Rechten