cirkelzaagblad 5 mm dik

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
dank u wel Jos en Johan
als ik het zo bekijk zijn het totaal verschillende zaagbladen;
felder= 300xZ6
freud=180xZ18
bedoeling is om er ondiepe groeven mee te zagen...
wie heeft er ervaring met deze bladen?
 
Laatst bewerkt:

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,
Ik gebruik die van FELDER, maar dan de 240 - Z4. Bevalt goed. Mooie groeven mee te zagen. Meerdere zaagsnede naast elkaar gaat goed en er
Is snel een goede sponning mee te maken. 4 Tanden lijkt weinig maar met
een normale door voor gaat het prima.

Groet Jos
 

PBT

Actieve deelnemer
Even dit topic onder het stof vandaan halen...
Ik ben op zoek naar een zaagblad van 8,3mm dik. Diameter is niet echt van belang. Een zoektocht op internet leverde wel wat op, maar 250 euro (dat was de goedkoopste) neerleggen voor een zaagblad om groeven te zagen in spaanplaat (kastruggen) vind ik erg veel omdat ik het niet erg veel doe.
Weet iemand een adres waar zoiets te krijgen is?
 

PBT

Actieve deelnemer
Frezen is wat ik nu doe, maar met kamerhoge kasten van ~240cm hoog is dat een behoorlijk lange groef en wordt het moeilijk om die panelen netjes op de tafel te houden, daarom dat een zaagblad van 8,3 dik ideaal zou zijn. Parallelle zaagsnedes heb ik ook wel eens gedaan, maar kost veel tijd. Ik doe dit bedrijfsmatig.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.919
2.536
Ik gebruik hiervoor meerdere zaagbladen met weinig tanden naast elkaar. Als je de tanden laat verspringen kan je ze nesten. Vulringen pons ik uit aluminium plaat in verschillende diktes. Ik houd een lijstje bij van welke combinatie de gewenste breedte geeft. Als je een zaagmachine met pennen in de flens hebt dan gaat dit niet.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Frezen is wat ik nu doe, maar met kamerhoge kasten van ~240cm hoog is dat een behoorlijk lange groef en wordt het moeilijk om die panelen netjes op de tafel te houden, daarom dat een zaagblad van 8,3 dik ideaal zou zijn. Parallelle zaagsnedes heb ik ook wel eens gedaan, maar kost veel tijd. Ik doe dit bedrijfsmatig.

Heb je hetzelfde probleem ook niet met zagen? Dan haal je de lange panelen ook over het blad. Ik zou persoonlijk een losse frees met geleider hiervoor gebruiken.
 

PBT

Actieve deelnemer
Een soort aanvoerapparaat wordt moeilijk aangezien de panelen 60cm breed zijn. Het gaat om de groeven die ik maak voor de rug in te zetten.
Bij het zagen zou ik daar geen probleem mee hebben aangezien het dan plat ligt op het blad. Bij het frezen staat deze hoogkant, dus op een kantje van 18mm.
 

PBT

Actieve deelnemer
Met de bovenfrees heb ik ook een tijdje gedaan, dat duurt te lang omdat eerst alles met een 8mm freesje gedaan moet en dan moet er nog een 0,3mm weggefreesd worden. Voor 1 of 2 corpussen goed... maar als je er 10 moet maken ben je wel even aan het frezen omdat je niet direct de volledige diepte kan frezen. En daarbij is het freesje bot na 10 panelen, in ieder geval, dan begint de melamine te splinteren en dat geeft een nogal knullig resultaat voor kasten waar de klant toch een vrij serieus bedrag aan kwijt is.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
je kan ook een verstelbaar zaagblad gebruiken (slingerzaag) of meerder naast elkaar mits je zaagtafel daar geschikt voor is
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.