Mijn eerste project: een gekleurde tafel

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Mijn eerste project is eindelijk af. Ik wilde een enigzins rauwe tafel tafel maken waarin het hout zijn eigen verhaal verteld. Het moest kleurrijk en contrastrijk worden, puur op basis van wat hout te bieden heeft. Ik vind het zelf wel aardig gelukt.
Het is een multiplex plaat beplakt met verschillende soorten hout, de onderkant is op advies van Rick beplakt met massief hout van dezelfde dikte, dit tegen krom trekken. Het blad is ook zeer vlak gebleven. Uiteindelijk heb ik dit er met D2 lijm op geplakt, dit heeft geen vullend vermogen en door het relatief grote lijmoppervlak zou het zonder klemmen nog steeds voldoende vast moeten zitten. De randen zijn van iepen, met hier en daar een flinke knoest, erg mooi hout. De poten zijn van vers gezaagd eiken. Een goedkoop alternatief, niet onbelangrijk voor een eerste project, maar dat dit gaat werken en scheuren vind ik ook een voordeel, ik hoop dat dat op den duur meer karakter gaat geven. Ik heb daar in de constructie ook rekening mee gehouden, de poten zitten met m16 draadeind aan het blad, en daar is ruimte voor beweging. Vooral het met de hand uitzagen en hakken van de houtverbinding was een pittige klus, maar wel erg leuk als het uiteindelijk ergens op lijkt.
Uiteindelijk alles afgelakt met matte watergedragen pu lak, de kleur is hierdoor iets dieper geworden, precies goed.
Leerpunten:
- hier en daar van lijm tussen de naden, naden beter aan laten sluiten (schaven) en wellicht is epoxy een betere lijm hier voor
- NOOIT met een bandschuurmachine een oppervlak schuren dat later mooi glad en vlak moet worden
- logische werkvolgorde aanhouden, bijv. balken voor de poten éérst netjes schaven en pas dan in elkaar zetten
- nooit meer bruislijm gebruiken waar maar enigzins de mogelijkheid bestaat dat dat zichtbaar is (naadjes), liefst helemaal niet, rommel

gr. Daan
 

Bijlagen

  • 20150823_142607.jpg
    20150823_142607.jpg
    66,9 KB · Weergaven: 433
  • 20150826_165854.jpg
    20150826_165854.jpg
    99,6 KB · Weergaven: 429
  • 20150826_170247.jpg
    20150826_170247.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 433
  • 20150826_170157.jpg
    20150826_170157.jpg
    85,7 KB · Weergaven: 431

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Thanks voor de reacties!

@Creatief_Met_Hout, de totale afmetingen zijn 1.80 bij 90, 76 hoog. De poten zijn 10 bij 10. Multiplex is 15 mm hardhout. Dit, in combinatie met het verlijmde hout lijkt voldoende stijf te zijn, ook toen de randen er nog niet op zaten.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Als je zoiets van tevoren hoort, denk je dat wordt nooit wat. Als je het resultaat ziet, denk je gaaf, dat ik dat zelf niet bedenk!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Leuk bedacht zeg!
weer 'ns wat anders dan een blad van hetzelfde hout.
Ik vind het een prachtige tafel met een hele mooie uitstraling.
Ik heb zelf nooit hout verlijmd op multiplex maar als ik het zo bekijk ziet het er goed uit, goed idee!
By the way; bruislijm gebruik ik alleen voor kozijnen en zo als constructielijm, nooit voor meubels D2 of D3 is prima vind ik.
Veel plezier met je tafel!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.