Hoe begin je hier aan?

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Je kunt dit soort hoeken prima zagen met een zaagtafel. Ik heb van wat afval MDF een geleider gemaakt voor op de roltafel van m'n zaag. Daarmee zaag ik superscherpe hoeken; bijvoorbeeld als ik een facet aan een paneel wil hebben.

Groeten,
Hans
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een hoek aan een plaat zagen is een ding. De juiste maten al een ander. Wie waagt zich er aan om bijvoorbeeld de oren (de twee bovenste verdiepingen) te maken?
 

koeen

Nieuw lid
5 feb 2013
6
0
nou ik heb mij er aan gewaagd na deze post, wel een beetje op mij eigen manier maar het lijkt er op.
er zitten nog wel wat kiertjes in maar daar kan ik mee leven :p
ik moet hem wel nog schuren,verven en lijmen dus dan zal dat nog wat minder worden.

2015-09-22 18.26.30.jpg
ik had alleen nog een vraagje aan jullie, wat lijkt jullie de beste manier om op te hangen?
het is allemaal mdf 18 mm.
zelf dacht ik aan rondstaf 10 mm voor een gedeelte er in te boren, maar ik heb geen kolomboor dus dat kan nog wel eens lastig worden.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Goede poging hoor! Je kunt even een mal maken van mdf om loodrecht te boren met een accuboor/handboor lijkt me wel te doen maar misschien iets dunner gebruiken, bijvoorbeeld m8 draadeind.

(m6 is zeer waarschijnlijk ook sterk zat (hoeveel wil je toepassen > is beter?) en het gat uit het midden boren lijkt me ook raadzaam, ook de suggestie van een dun busje oid lijkt me werkbaar)
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Begrijp ik goed dat je dat draadeind in de 'kopse' kant van het MDF gaat boren? Dan zeker geen M10. Dan blijft er veel te weinigmateriaal over van het MDF.
Dat is nou net een belasting die MDF slecht kan hebben. Probeer maar op een afval stukje, boor een gat doe er een draadeind ( of boutje) in en ga wat wrikken. Je ziet dan dat het MDF gaat .......tja hoe heet dat bij MDF? Nou ja, splijten.
Je zou dus moeten zorgen dat per draadeind het gewicht niet te groot wordt. Dan heeft het MDF minder te lijden en kan je draadeindje weer dunner. Afschuifsterkte van een M6 is groot hoor.
Optie zou zijn om busjes buitenmaat 8 binnen 6 in het MDF te zetten en M6 in de muur. Dan heb je bewegingsslijtage ondervangen in het MDF.

Andere optie kan zijn , kleine klosjes op de muur te zetten en daar horizontale plankjes op te laten rusten. Maar dan heb je helaas wel die klosjes in zicht.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Sorry ik praat even in mijzelf.

Als je ronde pennen in de muur maakt dan kan je aan de onderzijde van horizontale delen van je hert, die pennetjes verzinken. Zoiets als een kastplank.
Als je een afvalstukje mdf op de plek waar je de uitsparing moet hebben klemt, kan je IN je plank net een gat van 6 boren. Als je dan het afvalstukje weghaalt kan je met een stanleymes de laatste mm mdf wegsnijden.
LET WEL: bovenstaande nooit geprobeerd, bedenk het terplekke, dus eerst proberen met afvalstukjes, maar ik geef het een goede kans.

ENNE: vergeet ik bijna, je hert is goed gelukt! Knap hoor.

edit: wellicht kan je met bovenstaande manier de laatste mm wel laten zitten voor het optische, maar voordeel is dan dat je onderin de plank je gat hebt en bijna 12mm materiaal BOVEN je draadeind. En dat is wel weer redelijk sterk
 

koeen

Nieuw lid
5 feb 2013
6
0
thanks voor de hulp,

ik ben niet helemaal bij het hert aangekomen, vind het zelf meer op een stierenkop lijken :p
het hertenkop vind ik wat te groot en eigenlijk ook minder mooi, handig zijn ze allebei niet zoals al aangegeven :p

idd ik wilde het in de kopse kant van het mdf, omdat ik het liefst een ophanging heb die niet te zien is indien mogelijk natuurlijk.
de ophanging is ook vooral voor zijn eigen gewicht want er zal weinig in komen te staan.
dit is zo rond de 10 kilo dus zeg maximaal 15 kilo.

opzich maakt de hoeveelheid ophang punten niet veel uit ook al moeten deze ook in de muur komen natuurlijk......
ik dacht zelf aan drie en dan in die langste horizontale plank te doen.

075-797-0070-0WV.jpg
eigenlijk moet ik dan gewoon zoiets hebben alleen langer.
deze kan ik dan gewoon in frezen aan de onderkant van de plank.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Wil je een volledig onzichtbare ophanging? Er zijn veel mogelijkheden. In het zicht met een schroefoog in de muur en schroef in de plank is bv. erg makkelijk. Valt als de kast gevuld is ook niet op.
 

koeen

Nieuw lid
5 feb 2013
6
0
het liefst natuurlijk wel, dat is wel het mooiste.
maar de moeilijkheidsgraad heeft daar ook mee te maken :p
maar ik kwam zelf niet echt verder als een oplossing met rondstaf er in boren of een draadeind
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ja die ophanging die je geeft is de prof versie van wat ik bedoel met de M6 infrezen.
Zijn die dingen niet langer te krijgen?
Let wel even op als je zo'n ding neemt dat het platte deel niet in het midden zit. Dan zie je n.l. nog een half schroefdraad bij de muur!

Inderdaad 15 kilo is niet veel.
Dat kan 1 enkele M6 met gemak hebben. ik denk zelfs dat 4.6 dat kan hebben, maar ik zou gewoon voor 8.8 gaan. Draadeind hoeft niet eens, je natuurlijk de kop van een bout afzagen.
Maar ik zou ondanks dat voor 2 gaan. RVS is dan ook geen slecht idee, omdat de kant waar je zaagt niet meer gegalvaniseerd is.

Voordeel van die ophangdingen die jij op het oog hebt is dat het dragend oppervlak bij de MDF veel groter is en dat is weer een heel groot voordeel!
Als die dingen niet bestaan is het eenvoudig zelf te maken, als je kan lassen tenminste. ( en dan wordt het geen RVS natuurlijk )
 
Laatst bewerkt:

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
In die coolblue doos zat zeker die Domino?

nou ik heb mij er aan gewaagd na deze post, wel een beetje op mij eigen manier maar het lijkt er op.
er zitten nog wel wat kiertjes in maar daar kan ik mee leven :p
ik moet hem wel nog schuren,verven en lijmen dus dan zal dat nog wat minder worden.

Bekijk bijlage 36424
ik had alleen nog een vraagje aan jullie, wat lijkt jullie de beste manier om op te hangen?
het is allemaal mdf 18 mm.
zelf dacht ik aan rondstaf 10 mm voor een gedeelte er in te boren, maar ik heb geen kolomboor dus dat kan nog wel eens lastig worden.
 

koeen

Nieuw lid
5 feb 2013
6
0
lassen lukt me helaas niet dus dan maar zoeken.
maar het valt tegen om grotere te vinden. vind voornamelijk deze
Bledschroef met een totale lengte van 70mm, een schroeflengte van 32mm en een bledlengte van 42mm
is eigenlijk net wat kort naar mijn mening, want de plank breedte is 230 mm.

of deze :
https://www.brico.be/nl/gereedschap-installatie/ijzerwaren/meubelbeslag/suki-bledschroef-verzinkt-staal-190-x-30-mm/2488161

moet er eigenlijk net wat tussen in :p
of heeft het nog een andere naam als bledschroef?
anders toch maar draadeind in boren
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Bij mij is deze schroef alleen bekend als bledschroef. Toch zou ik eens kijken naar rekogen of iets daarop gelijkend. Aan de achterkant inlaten en een schroefduim in de muur. Zijn ook sleutelgat vormen van ook wel bekend als ledikanthaken zie hier het model dat ik bedoel http://www.google.nl/imgres?imgurl=...d=0CCEQMygBMAFqFQoTCOXTrqzxocgCFQa4GgodIpsErg

Ik vind het model best goed gelukt. Ik zou de volgende keer dunner materiaal gebruiken oogt dan veel eleganter.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Zo'n bledschroef heb ik in NL nog niet gezien. Voor schuttingpalen worden hier schermsteunen gebruikt.

Vind ze wat groot voor zo'n kastje, en een vaste bevestiging is niet handig. Beter net zoals een schilderij iets wat je zo los kan halen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.