Hoe begin je hier aan?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hallo

Mijn vriendin heeft het helemaal gevonden. Onderstaande 'boekenrek' van een of ander Deens designduo.
Is dit iets waar je als hobbyist aan kan beginnen of niet doenbaar. Vooral de hoeken lijken met wat moeilijk, vooral om het evenwicht links en rechts te behouden en dan het plakwerk...daar lijken me heel erg lange lijmklemmen voor nodig.
Maak je hier eerst alle aparte 'kadertjes' die je daarna aan elkaar lijmt/schroeft of begin je op de bodem en bouw je omhoog, of...?

Graag jullie tips en advies hoe jij hier aan zou beginnen...

deer-shelf-900x900.jpg

deer-shelf3-900x900.jpg

images.jpg
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
ik zie zo al een aantal detail die ik zou lozen, in de kleinste foto onderop zie je bijvoorbeeld een lange en korte horizontale plank

die zou ik als 1 plank uitvoeren, wordt het meubel veeeel strakker van

verder zou ik eerst de langste delen maken en vanaf daar verder, die heb ik in kleur gezet voor je

ik zou hem in een keer maken, met 1 plankdikte. je kunt nu duidelijk zien dat het uit delen bestaat die met bevestigingsmateriaal in elkaar is gezet. Op zicht is dat wel de makkelijkste bouwwijze
 

Bijlagen

  • meubel2.jpg
    meubel2.jpg
    20,7 KB · Weergaven: 846
  • meubel.jpg
    meubel.jpg
    69,5 KB · Weergaven: 846

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Het is trouwens een weergaloos design.......maar wat een kansloos nutteloos meubel voor de rest.......daar mag je wel echt de ruimte voor hebben om dat een mooi plekje te geven.

vergis je niet in hoe deze kast nu "gestaged" is voor de foto, met die industriele wand erachter etc.

Misschien is een kleine versie een idee?
 

rkoelewijn

Nieuw lid
5 mei 2015
6
0
Beste Deftone82,

Zo te zien bestaat het meubel uit drie delen: een 'hoofd', een linker en rechter 'hoorn'. De 'hoorns' zijn aan het 'hoofd' vastgeschroefd. De delen zijn ook weer samengesteld uit gelijmde delen die met elkaar zijn verlijmd. (sorry, lijkt wel een raadsel)
Dus als het meubel gaat maken, maak je eerst de kleine delen, die je vervolgens gebruikt om de grote delen samen te stellen. Die je vervolgens aan elkaar schroeft.
Je zal moeten beginnen met het uittekenen van de delen en alle hoeken bepalen. Als je de hoeken hebt bepaald is het handig (bijna noodzakelijk) dat je beschikt over een zaagtafel waarmee je zeer precies in verstek kan zagen.

mvg,

Roberto
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Als ik de dikte van de betonmuur vergelijk met het meubel, dan is het meubel maar 10 a 15cm diep.
Ook de attributen (vb de bril) verraden de afmetingen: ongeveer 90cm hoog en 70cm breed.

Op zich dus geen groot meubel, waardoor dit 'meubel' qua stabiliteit weinig grenzen kent (bv eigengewicht van het hout aan de zijkanten zal er niet voor zorgen dat de verbindingen super stevig moeten zijn: schroeven en/of lijmen zal hierbij voldoende zijn).

Het moet gewoon in evenwicht blijven.

Je kan het eventueel op 1 of 2 verborgen plaatsen ook aan de achterliggende muur bevestigen.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Deftone82,

Ik denk dat mijn reactie zou zijn: dit kan prima, lief, maar dan moet ik een zaagtafel hebben met een mogelijkheid nauwkeurige verstekken te zagen (ik zou dit met m'n formaatzaag doen; planken op de roltafel en blad onder de gewenste hoek instellen) en een festool domino oid. Met die domino kun je een aantal van de minder strakke verbindingen mooier en zeker voldoende stevig uitvoeren. Dit lijkt me zeker haalbaar, kortom.
Ik ben benieuwd, dus houd ons op de hoogte.

Groeten,
Hans
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Plaatje genomen en dat geimporteerd in Sketchup. Even twee maatlijntje gezet om de boel op de juiste schaal te krijgen
1070mm x 930mm x 215mm
Lijkt mij groter dan dat maar even aangehouden. Geheel bestaat uit allerlei boxen die aan elkaar zijn geschroefd. Dus alles goed in verstek zagen en met een rol plakband plakken. Je hebt er geen lijmtang bij nodig. Uitgaande van 16 mm wanddikte, denk zelf dat het nog dunner is. Kom je hier op uit.

Tekening 16 mm wanddikte.jpg
 

Bijlagen

  • Dear self.skp
    298,6 KB · Weergaven: 21

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Knap design, maar lijkt me vrij nutteloos om echt als boekenrek te dienen.
En 2700€, das al een hele dikke prijs.
Ik zou het dan zelf ook proberen in elkaar te steken :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Geen simpele zaagklus. Al die hoeken en lengtes moeten nauwkeurig bepaald worden, anders gaan de naden gapen dat het geen zicht is. de montage is een mooie klus voor de Domino.
Als je dit wil realiseren zou ik eerst sketchup of een ander (CAD) programma in de vingers zien te krijgen. Dan kan je de maten en hoeken eenvoudig bepalen.
Ik zou toch beginnen met een eenvoudiger ontwerp...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
2700 euro? Wel, zeg dan tegen de vriendin dat je het kunt maken, MAAR daarvoor heb ik een OF1400 nodig, een Rotex, een TS55, een stofzuiger, en dan nog zijn we goedkoper af! En ondertussen heb je al het materiaal die je kunt wensen ;)
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik zie een reeks scherpe hoeken in verstek, geeft hoeken kleiner dan 45°. Hoe kan zoiets gesneden worden met de voorgestelde TS55, Precisesaw, formaatzaag ?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik zie een reeks scherpe hoeken in verstek, geeft hoeken kleiner dan 45°. Hoe kan zoiets gesneden worden met de voorgestelde TS55, Precisesaw, formaatzaag ?

Lol, grapje toch?

Je zaag gaat misschien maar tot 45°, maar je moet dan de negatieve hoek van je zaagblad gebruiken hé ;) dwz je werkstuk ipv plat op het werkblad, vertikaal tegen je geleider houden
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Je zaag gaat misschien maar tot 45°, maar je moet dan de negatieve hoek van je zaagblad gebruiken hé ;) dwz je werkstuk ipv plat op het werkblad, vertikaal tegen je geleider houden
Moet zo wel kunnen maar de aangehaalde voorbeelden werken anders: De TS55 heeft geen verticale geleider, de Precisesaw heeft er één van 3 cm en een formaatzaag heeft voornamelijk een grote horizontale roltafel, maar mits aanpassingen kan alles aangepast worden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Worden zulke onderdelen voor een meubel als dit wel gezaagd? Worden die hoeken er niet aan gefreesd op een CNC machine? er zijn erg smalle stukken en stukken die driehoekig met gelijke zijden zijn.
Dit zagen zal, op welke machine dan ook, een hele uitdaging zijn.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Worden zulke onderdelen voor een meubel als dit wel gezaagd? Worden die hoeken er niet aan gefreesd op een CNC machine? er zijn erg smalle stukken en stukken die driehoekig met gelijke zijden zijn.
Dit zagen zal, op welke machine dan ook, een hele uitdaging zijn.

Zo'n stukken zijn ook massaproductie hé.

waarschijnlijk worden alle hoeken eerst gemaakt op volle platen, en later pas afgezaagd op formaat.

En idd, geen cnc, maar wel een toupie zal hiervoor gebruikt worden, met kantelbare as
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Andere machines om hoeken te maken zijn cirkelzaag met geleider, afkortzaag, handzaag, bovenfrees.

Ik zou de scherpe hoeken anders uitvoeren. Niet de hoek door midden delen maar een andere verhouding. Bv. zoals onderstaand plaatje. Hele scherpe hoeken zijn erg kwetsbaar.

1pc-8side-3d.jpg

Misschien is het mooi om de hoeken te versterken met splines (hoe heet dat in NL?)

spline.jpg

Wel een leuke kast. Er zijn meerdere dieren-boekenkasten te vinden op internet.

En ik zou hier ook eerst een tekening van maken met maatvoering erbij. Daar maak je eventueel een zaagstaat van. Zagen, lijmen, monteren en klaar :) Leuk project! Succes!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.