Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 35

Hoe begin je hier aan?

Hallo

Mijn vriendin heeft het helemaal gevonden. Onderstaande 'boekenrek' van een of ander Deens designduo.
    Is dit iets waar je als hobbyist aan kan beginnen of niet doenbaar. Vooral de hoeken lijken met wat moeilijk, vooral om het evenwicht links en rechts te behouden en dan het plakwerk...daar lijken me heel erg lange lijmklemmen voor nodig.
    Maak je hier eerst alle aparte 'kadertjes' die je daarna aan elkaar lijmt/schroeft of begin je op de bodem en bouw je omhoog, of...?

Graag jullie tips en advies hoe jij hier aan zou beginnen...

deer-shelf-900x900.jpg

deer-shelf3-900x900.jpg

images.jpg

ik zie zo al een aantal detail die ik zou lozen, in de kleinste foto onderop zie je bijvoorbeeld een lange en korte horizontale plank

die zou ik als 1 plank uitvoeren, wordt het meubel veeeel strakker van

verder zou ik eerst de langste delen maken en vanaf daar verder, die heb ik in kleur gezet voor je

ik zou hem in een keer maken, met 1 plankdikte. je kunt nu duidelijk zien dat het uit delen bestaat die met bevestigingsmateriaal in elkaar is gezet. Op zicht is dat wel de makkelijkste bouwwijze
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Het is trouwens een weergaloos design.......maar wat een kansloos nutteloos meubel voor de rest.......daar mag je wel echt de ruimte voor hebben om dat een mooi plekje te geven.

vergis je niet in hoe deze kast nu "gestaged" is voor de foto, met die industriele wand erachter etc.

Misschien is een kleine versie een idee?

Beste Deftone82,

Zo te zien bestaat het meubel uit drie delen: een 'hoofd', een linker en rechter 'hoorn'. De 'hoorns' zijn aan het 'hoofd' vastgeschroefd. De delen zijn ook weer samengesteld uit gelijmde delen die met elkaar zijn verlijmd. (sorry, lijkt wel een raadsel)
    Dus als het meubel gaat maken, maak je eerst de kleine delen, die je vervolgens gebruikt om de grote delen samen te stellen. Die je vervolgens aan elkaar schroeft.
    Je zal moeten beginnen met het uittekenen van de delen en alle hoeken bepalen. Als je de hoeken hebt bepaald is het handig (bijna noodzakelijk) dat je beschikt over een zaagtafel waarmee je zeer precies in verstek kan zagen.

mvg,

Roberto

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Als ik de dikte van de betonmuur vergelijk met het meubel, dan is het meubel maar 10 a 15cm diep.
    Ook de attributen (vb de bril) verraden de afmetingen: ongeveer 90cm hoog en 70cm breed.

Op zich dus geen groot meubel, waardoor dit 'meubel' qua stabiliteit weinig grenzen kent (bv eigengewicht van het hout aan de zijkanten zal er niet voor zorgen dat de verbindingen super stevig moeten zijn: schroeven en/of lijmen zal hierbij voldoende zijn).

Het moet gewoon in evenwicht blijven.

Je kan het eventueel op 1 of 2 verborgen plaatsen ook aan de achterliggende muur bevestigen.

Moi Deftone82,

Ik denk dat mijn reactie zou zijn: dit kan prima, lief, maar dan moet ik een zaagtafel hebben met een mogelijkheid nauwkeurige verstekken te zagen (ik zou dit met m'n formaatzaag doen; planken op de roltafel en blad onder de gewenste hoek instellen) en een festool domino oid. Met die domino kun je een aantal van de minder strakke verbindingen mooier en zeker voldoende stevig uitvoeren. Dit lijkt me zeker haalbaar, kortom.
    Ik ben benieuwd, dus houd ons op de hoogte.

Groeten,
    Hans

Zou het een hertenkop moeten voorstellen?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Voor die 2700 euro dat het zweeds duo vraagt voor deze boekenbank, kan je inderdaad al wat deftig materiaal aankopen

Trouwens, ik zat er niet ver naast met mijn afmetingen: volgens hun website: 1070mm x 930mm x 215mm

P.S aan Jan-Pieter: het is idd een hertenkop (deer-shelf)

http://www.bedesign.fi/products/deer-shelf.html
    Laatst gewijzigd door Rhynix; 26-08-15 om 12:05.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Plaatje genomen en dat geimporteerd in Sketchup. Even twee maatlijntje gezet om de boel op de juiste schaal te krijgen
    1070mm x 930mm x 215mm
    Lijkt mij groter dan dat maar even aangehouden. Geheel bestaat uit allerlei boxen die aan elkaar zijn geschroefd. Dus alles goed in verstek zagen en met een rol plakband plakken. Je hebt er geen lijmtang bij nodig. Uitgaande van 16 mm wanddikte, denk zelf dat het nog dunner is. Kom je hier op uit.

Tekening 16 mm wanddikte.jpg
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Jeroentje

Ben je mooi klaar mee met zo'n vriendin heel veel plezier en succes met het bouwen.

Het eerste wat nu in mij opkomt is het nummer Little boxes https://youtu.be/LM8JhvfoqdA na de reactie hiervoor

Forum Rechten