Anonieme top slijpmachine + nieuw CBN wiel

tuoh

Oud hout
Omdat mijn meest gebruikte slijpsteen, een "Ruby grinding wheel" van Mick O'Donnell, na 16 jaar intensief slijpen te klein werd moest er naar iets anders uitgekeken worden. Ik was al een tijdje aan het overwegen om het eens met een CBN "steen" te proberen, maar wel liefst een exemplaar van 200mm diameter. Tezelfdertijd wou ik ook een tweede slijpmolen bijplaatsen om wat vlotter te kunnen werken, en dat moest een exemplaar worden met stenen van 200mm. Mijn bestaande machine, een Metabo, heeft stenen van 175mm, en dat vind ik zelf het minimum. Ik hou niet van die sterk uitgeholde vouwen bij snijgereedschappen.

Nu had ik bij Vanhoutte in Beernem al een tijd geleden gezien dat die een degelijke grote slijpmachine aanboden voor een zacht prijsje, weliswaar zonder merknaam, maar je ziet zo waar het ding vandaan komt:p
Het is een traagloper, 1400 tr/min en 400W sterk, met standaard twee stenen van K80 erop met een diameter van 200mm. De machine draait zeer zacht, zonder trillingen en zonder veel lawaai. Enig minpunt, zoals bij de meeste bankslijpers trouwens, de beitelsteunen, of wat daar voor moet doorgaan. Prima geschikt om er een stuk staal op te ontbramen, maar voor het fijnere werk gewoon rotzooi.
Quasi gelijktijdig heb ik bij Ronald een CBN wiel van 200mm besteld om op deze machine te plaatsen, er zit nu dus één witte steen K80 op en aan de andere kant een CBN wiel.
De originele beitelsteunen zijn wel overbemeten uitgevoerd, daarom kon ik van twee slechte één goede steun fabriceren, de rest verdween in het oud ijzer. Het CBN wiel kreeg een sterk gemodificeerde Sorby slijpsteun voor zijn neus geschoven, had ik al jaren geleden eens onder handen genomen en stond op mijn andere machine gemonteerd, maar past voor deze machine evengoed.
Al mijn HSS beitels worden vanaf nu op het CBN wiel geslepen, ook de enkele schaafbeitels van LN vinden het prima om hier op geslepen te worden, al de rest is voor op de witte steen.
Nu alle modificatie's achter de rug zijn vandaag eens wat beitels allerhande geslepen om eens te testen:D Dat CBN wiel is een fantastisch ding, slijpt snel, ontwikkeld praktisch geen warmte en de snede is zeer strak. Enkel even op de wetsteen en klaar, scheermesscherp:D
Wanneer een machine beschikt over een stevige en snel verstelbare beitelsteun is het een plezier om, ongeacht de snijhoek, een beitel of schaafmes te slijpen. Altijd een strakke vouw die weinig nawerk vraagt op de wetsteen. Ik ben dus een tevreden man, zowel van de machine als van het CBN wiel, beide zijn hun geld meer dan waard. Het kost enkel wat moeite om de machinesteunen tot iets werkbaars om te bouwen.

Bijgaand nog wat plaatjes van de transformatie en het eindresultaat.

Machine met gemodificeerde beitelsteunen en design waterbak:p
CIMG5004.jpg

Twee slechte steunen + wat restjes uit de afvalbak = één goede steun.
CIMG5007.jpg

Rechts, CBN wiel + gemodificeerde Sorby slijpsteun.
CIMG5009.jpg

Strakke vouw op de witte steen.
CIMG5022.jpg

Ja, dat is scherp zat.
CIMG5024.jpg

Draaigutsen op de CBN.
CIMG5028.jpg

Een uniforme vouw bij eender welke vorm, zo uit de hand geslepen.
CIMG5030.jpg

CIMG5032.jpg
 

tuoh

Oud hout
Die had ik niet gezien, is ook een mooie machine, maar weer met van die kl*** beitelsteunen. De machine heeft zo te zien wel plenty vermogen om een beitel te slijpen;) Ik heb de indruk dat ze hier een beetje op twee paarden proberen wedden met deze machine. De machine lijkt ontwikkeld als zware slijpmachine voor constructiewerkplaatsen, snel veel staal weghalen en ontbramen, daarom de zware motor. Anderzijds ook een meer dan prima basis om fijner werk mee uit te voeren als er een paar aangepaste stenen opzitten zoals hier.
Kan uit ondervinding wel meedelen dat 400W ruimschoots voldoende is om gereedschap mee te slijpen:p
DE CBN is de standaard versie, komt volgens de site van Ronald overeen met K100, vind ik persoonlijk dik in orde voor snijgereedschap. Mijn vorige steen (K100) was ik ook heel tevreden over, maar het slijpresultaat was toch iets ruwer dan bij dit wiel. Ik vermoed dat na een poosje het slijpoppervlak nog wat gaat verfijnen als het wiel wat meer gebruikt is, bij diamantstenen heb je ook dat fenomeen, de "hoogste" toppen worden wat vlakker, dus minder diepe krassen.


Ps: zie juist dat op die machine een witte steen zit van K120, daar valt bijna niet me te slijpen zo fijn, die haalt niks af. Op mijn laatste werkplek hadden we twee Creusen machines, eentje had ook een K120 en werd bijna nooit gebruikt omdat de afname quasi nihil was. Dan is een K80 of en K100 veel geschikter vind ik.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je Tuoh,

ik ben zelf ook al een tijd aan het kijken naar een traagdraaiende machine, en (voorlopig) los daarvan naar een CBN schijf.

Ikzelf slijp beitels, schaafbeitels, houtsnijgereedschap, ook de kleinste gutsen van 1mm, draaigereedschap enz op een oude K 60 ( K 80 zou ik ook nog gebruiken) van 175 mm , sneldraaiend, en ben daar tevreden mee. Ik slijp er wel mijn enige Japanse beitel niet op. Gaat snel , de beitel moet er maar even tegen, warmte ontwikkeling is nog onder controle te houden, al blijft dit aandacht vragen. En afwetten en stroppen doe ik daarna toch dus het ruwere slijpbeeld weegt niet op tegen het voordeel van de verminderde kans op oververhitting. Ondertussen zijn er stenen ontwikkeld die minder wrijvingswarmte produceren en daarna is er ook de" koude" CBN bijgekomen. Dit maakt dat een wat fijnere korrel een veel aantrekkelijkere keuze wordt.

Nog en vraag: HSS kan heel wat warmte verdragen voor het zachter wordt, verder ontlaat. Bij beitels uit koolstofstaal, gereedschapsstaal, ( VB O1 staal) moet je veel meer oppassen, de toegepaste ontlaat temperatuur ligt veel lager. Deze gereedschappen zijn veel gevoeliger voor warmte. Je schrijft dat je enkel de HSS op de CBN gaat slijpen. Het zou juist voor de groep van Koolstofstaal , gereedschapsstaal, een hele verademing zijn om op een koud blijvende CBN te werken. Ik denk aan houtsnijgutsjes, steekbeitels, eventueel Japansse beitels ( hebben een nog lagere ontlaat temperatuur).

Los van je keuze, is CBN niet geschikt om koolstofstaal, gereedschapsstaal, te slijpen?

Ik ben vergroeid met mijn droge slijpmachine. Daarna kwam de Tormek op de markt, werkt ook prima, ik moet er regelmatig mee werken maar zal die zelf nooit aankopen. De persoonlijke keuze en heeft te maken met gewoonten. Beide hebben even veel nadelen dan voordelen, kantje - boordje dus. Voor iemand die moet beginnen leren te slijpen was het zeker een betere en veiligste keuze.

Ik vind dat de combinatie die je toont duidelijk superieur is : koud, droog, precies en snel slijpen, fijn en hol slijpbeeld. Je bent klaar met slijpen ( klein onderhoud ven een beitel) tegen de tijde dat een ander water in het Tormek bakje heeft gegoten, en dan moet je het gereedschap nog in hulpstukjes wringen, enz. Dit laatste geldt eigenlijk ook voor droogslijpen met stenen.

Droge machines staan steeds gebruiksklaar.

groeten,
ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Hallo ornament,

alhoewel de CBN wielen meestal gebruikt worden voor HSS en hardere legeringen slijpt gewoon gereedschapstaal ook (zeer)goed en heel koel. Anderzijds is een traag draaiende (1400tr/min) klassieke slijpsteen ook heel wat koeler dan de sneldraaiende variant. Het CBN (standaard)wiel is voor houtsnijbeitels gewoon een zegen, de beitels blijven quasi koud, heb er vandaag een paar geslepen, dat duurt amper 30sec. per beitel en klaar is kees;) Als je al gewoon bent om op een snelle droogslijper te werken is de trager draaiende variant helemaal je ware, praktisch geen gevaar op verhitting, bijna even snel slijpen als op de sneldraaiende, het CBN wiel voegt daar nog een dimensie aan toe, slijpt sneller dan de gewone steen en produceert minder warmte. Omdat op de machine nu éénmaal een goede steen zit gebruik ik deze maar voor mijn houtbeitels omdat de temperatuur van de beitels makkelijk beheersbaar is. Fragiele beitels (= weinig materiaaldikte) zoals houtsnijbeitels gaan sowieso op het CBN wiel geslepen worden, idem voor de draaibeitels dus. Maar afwijkingen op de regel zullen altijd mogelijk blijven natuurlijk:p

Het grote pluspunt van droogslijpen is inderdaad de snelheid en precisie van werken, als je bezig bent met een klus wil je geen kwartier staan klooien om een beitel terug van een frisse snede te voorzien, dat is puur tijdsverlies. Slijpen is ook geen synoniem voor materiaalverlies, ik werk nog altijd dagelijks met mijn eerste set beitels en die worden dit jaar 46 jaar oud:cool:

Bijgaand wat foto's van het slijpresultaat op een CBN wiel en het eindresultaat.
CIMG5037.jpg

Vers geslepen beitels.
CIMG5042.jpg

Idem.
CIMG5044.jpg

Het snijresultaat in kopshout.
CIMG5049.jpg

Vers geslepen gutsen in actie
CIMG5046.jpg
CIMG5054.jpg
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je , voor de respons en foto's. Dat ziet er prima uit

Een aantal andere forumleden schreven net zo enthousiast over hun ervaring met dit wiel CBN wiel. Ook indien geïnstalleerd op een sneldraaiende machine. Ik herinner mij niet dat iemand het op een sneldraaiende 200 machine heeft gezet, wel herinner ik mij een test op een 150 mm sneldraaier

Zelf heb al enkele decennia 2 sneldraaiende machines; een 175 mm voor al het houtgereedschap en een 200 mm. Beide hebben smalle stenen.

Ik, zie dat je een smalle CBN hebt?

Een 200 mm sneldraaiende machines heeft een te grote omtreksnelheid om comfortabel houtbeitels op te slijpen vind ik. Het risico is voor oververhitting is te groot. De ruwe steen van deze machine gebruik ik voor ruw slijpwerk in staal , ontbramen, slijpen van dikke stalen gereedschap voor steen , puntbeitels , enz. Als tweede steen heeft die een steen voor Widia , voor mijn marmerbeitels met een snijplaat in Widia, vergelijk het maar met een steenboor, betonboor.. Hitte is voor Widia geen probleem, zolang je het maar niet in je hoofd haalt om het ding daarna versneld af te koelen. Geen water dus. Thermische schokken worden niet verdragen.

Een traagdraaiende 200 mm met stenen is natuurlijk wel bruikbaar voor hout.

en ja zo'n CBN.........................

veel slijpgenot, Tuoh

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Dat ziet er vlijmscherpp uit Tuoh. Ik zou bijna zeggen veel slijpplezier, maar ja, dat is normaliter een noodzakelijk kwaad ;).
 

tuoh

Oud hout
Alle CBN wielen hebben een maximum toerental gekoppeld aan de diameter, wat niet meer dan logisch is natuurlijk, dit geld trouwens voor alle roterende gereedschappen. Voor een wiel van 200mm ligt het bruikbare toerental tussen minimaal 1400 toeren en maximaal 2000 tr/min. Vermoedelijk gaat het wiel bij 2000 toeren meer warmte genereren dan bij 1400 toeren. Die hogere draaisnelheid is in feite voor niks nodig maar zo kan er een grotere diversiteit aan slijpmachines uitgerust worden met zo een ding.

@ Wimmel: Met het geschikte gereedschap word een noodzakelijk kwaad ineens een leuke job;)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Alle CBN wielen hebben een maximum toerental gekoppeld aan de diameter, wat niet meer dan logisch is natuurlijk, dit geld trouwens voor alle roterende gereedschappen. Voor een wiel van 200mm ligt het bruikbare toerental tussen minimaal 1400 toeren en maximaal 2000 tr/min. Vermoedelijk gaat het wiel bij 2000 toeren meer warmte genereren dan bij 1400 toeren. Die hogere draaisnelheid is in feite voor niks nodig maar zo kan er een grotere diversiteit aan slijpmachines uitgerust worden met zo een ding.

@ Wimmel: Met het geschikte gereedschap word een noodzakelijk kwaad ineens een leuke job;)

dank je Tuoh,

een sneldraaiende 200 mm ( rond 2850 rpm) komt dus niet in aanmerking wegens het te hoge toerentaln en daaraan gekoppeld een te hoge omtreksnelheid..

hieronder nog een pdf over verschillende soorten slijpwielen en waarin onder meer beschreven staat waarom diamant wielen niet zo'n succes zijn en waarom CBN wel succesvol is.
de pdf

Wimmel, je kunt het ook anders bekijken: het gereedschap wordt botter , werkt niet goed meer , uit ergernis gaan we naar de slijphoek en iets later , wanneer het scherpe gereedschap zijn wonderbaarlijke performantie vertoont, zijn we volmaakt gelukkig. Iets later... geen 3 lange minuten of zo... wel iets later .. ook zonder CBN schijven. Je gaat even naar de slijphoek om een beloning te halen.


groeten,
Ornament


 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Dan zou een Tormek dus niet geschikt zijn voor een CBN wiel, omdat deze veel te langzaam draait.

Alle CBN wielen hebben een maximum toerental gekoppeld aan de diameter, wat niet meer dan logisch is natuurlijk, dit geld trouwens voor alle roterende gereedschappen. Voor een wiel van 200mm ligt het bruikbare toerental tussen minimaal 1400 toeren en maximaal 2000 tr/min. Vermoedelijk gaat het wiel bij 2000 toeren meer warmte genereren dan bij 1400 toeren. Die hogere draaisnelheid is in feite voor niks nodig maar zo kan er een grotere diversiteit aan slijpmachines uitgerust worden met zo een ding.

@ Wimmel: Met het geschikte gereedschap word een noodzakelijk kwaad ineens een leuke job;)
 

tuoh

Oud hout
Niet wanhopen, er is blijkbaar aan alles en iedereen gedacht, dus ook aan de Tormek adepten:D Speciaal voor hen is er een ongebalanceerd CBN wiel te koop dat 250mm diameter heeft en 40mm breed is, over service gesproken:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.