Budget vlak- vandiktebank??

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Beste forumleden,

Al een tijd was ik aan het zoeken voor een kleine vandiktebank voor een goedkope prijs en kleine afmeting. Je komt dan snel de merken, Gude, Woodstar, Kibani, Powerplus en Einhell tegen. Nu kan ik een HBM 10 inch vlak en vandiktebank kopen voor rond de 200 euro, het apparaat is bijna nieuw maar er zit geen garantie meer op. Daarna kwam ik de volgende tegen namelijke de Kibani:
http://betaalbaarshoppen.nl/voor-de-klusser/elektrisch-gereedschap/schaafbanken/vlak-schaafbank
Nieuw met garantie voor dezelfde prijs.

Ik twijfel nu enorm of deze apparaten geen miskoop worden. ik zal de machine niet regelmatig gebruiken en enorm veel meters zullen er niet doorheen gaan maar ik werk vaak wel met harde houtsoorten. Oftewel de volgende vragen heb ik:
Kan de machine ook harde houtsoorten aan, is er dan kans op rare strepen verschillende diktes of andere oneffenheden?
Wat voor afwijkingen kan ik verwachten?
Zijn er misschien leden die een van bovenstaande machines in bezit heeft en kan wat vertellen over zijn ervaring?
De machines lijken verschrikkelijk veel op elkaar, is er een wezenlijk verschil tussen bijvoorbeeld de HBM (nieuwprijs 400 euro) en de Kibani?
Is het een beter idee om alleen een vandiktebank te kopen die kwalitatief beter is en dan ongeveer dezelfde prijs heeft van een combinatiebank?
Vaak hoor je dat een oude tweedehands beter is, er staan op marktplaats best wel wat machines van bijvoorbeeld Scheppach, is dit beter dan een nieuwe?

Alle reacties zijn van harte welkom! Het is misschien wel behoorlijk wat oude koeien uit de sloot maar toch.

met vriendelijke groet,

Lars
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Ik heb de powerplus bij bol.com gekocht. Dit omdat ik thuis ook wat makkelijker wou vlakken en op dikte schaven.
Helaas ben ik verwend met de goeie machines op mijn werk in de werkplaats. Dus super is het niet.
Kreeg hem met een beschadigde beitel. in de hoek om te haaksen zeg maar.
machinetje is wel gewichtig dus dat is mooi.
Hoogte verstelling is ook nog wel te doen.
15cm breed met zacht hout kan maar niet te veel per x.
hardhout heb ik 5cm breed paar mm kunnen halen.

Volgende x wil ik toch meer investeren in een goeie machine doordat ik toch wel grotere dingen wil en aan moet pakken.

mvg
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reactie, de powerplus had ik ook voorbij zien komen die is ook van dezelfde prijs als de rest. Ik vraag me af hoe ''netjes'' het zachte en harde hout eruit komt? Kun je hier misschien iets over zeggen? Alvast bedankt.
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Komt er goed vlak uit uit. Ook geen machine slag.
Zolang de beitels goed scherp zijn en je niet 3mm hardhout in 1x wilt afschaven gaat het wel goed.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Oke bedankt! Dat klinkt in principe prima, andere opmerkingen en tips zijn natuurlijk nog steeds welkom.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
De machines lijken verschrikkelijk veel op elkaar, is er een wezenlijk verschil tussen bijvoorbeeld de HBM (nieuwprijs 400 euro) en de Kibani?
de schaaf breedte van de hbm is 10'' en van de kibani 8''
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
goed punt! 8'' zal voor mij waarschijnlijk altijd wel breed genoeg zijn dus dat is voor mij niet echt doorslaggevend. Zou de kwaliteit ook beter zijn of is dit hetzelfde? Bijvoorbeeld deze: http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsm...ken/swisstec-330-draagbare-vandiktebank-230v/ heeft geen vlakbank maar die zal ik ook in mindere mate gebruiken. De prijs is 50 euro duurder als de andere dus de kwaliteit is mogelijk beter?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.