Vervolg stap na maken 5 garagedeuren

KEES01NED

Nieuw lid
24 aug 2015
4
0
Hallo,

Ik ben Kees en ben bijna klaar met het maken van 5 garagedeuren. Een heel gepuzzel om het uiteindelijk voor elkaar te krijgen. De laatste 2 gaan nu in de grondverf en dan op/af-hangen, hopelijk gaat dat een beetje makkelijk. Ik hoop dat dit Forum mij kan ondersteunen in het vervolg en dat is het maken van Luiken, ook 5 stuks.

Zowel houtbewerken als metaal bewerken is mij ding. Een kleine greep uit de machines, bijna allemaal via Marktplaats gekocht (2e hands)

Hout
  • Emco Rex multi zaag, slijp, draaibank etc, jaren 70 & 80 denk ik. Gekocht voor een bedrag onder 100 euro.
  • 2 bovenfrezen, één Makita en één Elu (gekocht voor 27 euro), wel de lagers vervangen. De Elu heeft het merendeel van het freeswerk gedaan. Wat een topmachine is dat.
  • Bandschuurmachine, jaren 40 / 50, Porte & cable. ook een subliem machinetje maar gehoorbeschermers zijn nodig. Gereviseerd
  • Tafelzaag onbekend Duits merk, waarop ik zowat alle houtzaagwerkzaamheden gedaan heb.
  • Kleine Belgisch vandikte bankje. Gereviseerd en enigs zins aangepast..
Metaal
  • Draaibank Clausing jaren 40 & 50, zwaar met langsvoeding en dwarsvoeding. Moet gereviseerd worden. Lagers niet meer te krijgen, dus lagerhouders aanpassen.
  • Kolomboor
  • etcetera.

Ik heb een kleine meubelmakers werkbankje, maar die is te klein. Ben inmiddels op zoek naar een grotere of zelf maken. Genoeg te doen nog.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Die oude spullen kosten 'niks' en doen het na een groot onderhoud meestal beter dan het nieuwste van het duurste.

Welkom hier.
En welke maat lagers moet je hebben?
 

KEES01NED

Nieuw lid
24 aug 2015
4
0
Hoi Swake,

Klopt over het algemeen is gereedschap uit het verre verleden gemaakt voor het leven. Tegenwoordig probeert men de levensduur in te perken, waardoor regelmatig vernieuwing nodig is en dat levert geld op.

Ja het lager is Amerikaans, dat is al een probleem en heeft de volgende afmetingen d=0,75 Inch en D=1,75 inch, waarbij de binnenring uitsteekt aan één kant en voorzien is van schroefdraad om het lager te borgen op de as.
 

KEES01NED

Nieuw lid
24 aug 2015
4
0

KEES01NED

Nieuw lid
24 aug 2015
4
0

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Na de omschrijving van jouw lager was er iets zoals 'dat ding zijn eigenlijk 2 verschillend onderdelen want zoiets heb ik nog niet gezien...' en dan heb ik toch maar een poging gedaan om het type te vinden via foto's want ik kende dit type totaal niet. Ben eigenlijk ook maar een leek op dit niveau.

Dan maar die eerste link gepost. Op goed geluk. En het kwam overeen. Het was type 76, de maat vinden is daarna een koud kunstje, gewoon in het lijstje kijken op websites naar het type 76 en een ID van 3/4" en dan zijn er nog maar een paar over.

Dat nummer is echt een standaard gebruikt door alle merken: Lagers zijn onderverdeeld in types (hier dus 76). Naast het type is er dan nog de maat (12). Dat is het belangrijkste.
Naast dat nummer staan er soms nog wat letters op die 'opties' aangeven zoals het soort afscherming langs de zijkant (een metalen ring is S (van steel), aan beide kanten is het dan SS) . De tolerantie is ook belangrijk, laten we er van uit gaan dat in jouw geval het gewoon standaard is.

Ik had je natuurlijk moeten vragen of er iets op stond. Dan was het iets eenvoudiger geweest. Er zijn nu eenmaal lagers waar niets op staat.
Hele oude dingen. Nu kan je verder en dat is het belangrijkste.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.