Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 33
    Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013

Festool invalzaag van binnen!

https://www.youtube.com/watch?v=oezp-_DcUgg

Ik ben al langer lid van zijn youtube kanaal, hij doet reviews van gereedschap door ze uit elkaar te halen en de motor en electronica te bekijken.
    Het is in het canadees dus af en toe versta je er niets van.

Niet voor de festool-fans want blijkt van binnen beetje goedkoop af te zijn

veronderstel dat dit eerder grappig is bedoeld. ZIjn eerste bemerkingen:
    stekker aansluitingen zijn proprietary, totaal overbodig en je moet maanden op een nieuwe wachten zegt hij. Dat het mooi vastklikt en voor bijna alle festools hetzelfde is en bijgeleverd wordt ziet hij over het hoofd, en dat de meeste dit zelfs met een stofzuiger slang gebruiken weet hij ook niet.
    En dan de opmerking dat als er olie op het handvat zou komen, dan kan het wel eens snel gedaan zijn met het zachte handvat. Is beetje zoals zeggen dat de BMW zijn tapijten ook wel snel slecht zullen worden als de auto ondergedompeld zou worden in een vijver...
    En dan de snelheidregelaar, als je duizend USD betaald zou je verwachten dat het tot 11 zou gaan, hahaha...

Sang, je was me voor met deze post :-D
    Prachtige video toch.... Dat ding is niks waard, maar dat wisten we al.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mcarma Bekijk Berichten
    veronderstel dat dit eerder grappig is bedoeld. ZIjn eerste bemerkingen:
    stekker aansluitingen zijn proprietary, totaal overbodig en je moet maanden op een nieuwe wachten zegt hij. Dat het mooi vastklikt en voor bijna alle festools hetzelfde is en bijgeleverd wordt ziet hij over het hoofd, en dat de meeste dit zelfs met een stofzuiger slang gebruiken weet hij ook niet.
    En dan de opmerking dat als er olie op het handvat zou komen, dan kan het wel eens snel gedaan zijn met het zachte handvat. Is beetje zoals zeggen dat de BMW zijn tapijten ook wel snel slecht zullen worden als de auto ondergedompeld zou worden in een vijver...
    En dan de snelheidregelaar, als je duizend USD betaald zou je verwachten dat het tot 11 zou gaan, hahaha...
    Hij is gewoon eerlijk.

Ik vind dat hij de zaag heel objectief bekijkt, vanuit het standpunt van een machinekenner. Niet vanuit het standpunt van een houtbewerker.

Rhynx, heb nu de hele film bekeken en hij zal wel gelijk hebben over het binnenwerk, kan dit namelijk niet beoordelen. Bij mij kwam het gewoon over alsof hij wel eens even ging laten zien dat het veel te duur is voor wat er vanbinnen in zit, maar
    1. de prijs die hij vermeld is overdreven
    2. onderzoek naar bv zuiverheid zijn belangrijk
    3. hij haalt heel de tijd aan dat het slechte maak is vanbinnen en het daarom snel kapot moet gaan

Daarnaast vind ik dus een aantal van de zaken die hij aanhaalt naast de kwestie, bv dat de zijkant niet stevig genoeg is, dus "if you would chuck it around, it would break". Tja, daar heeft hij zeker een punt, als je er mee gooit, zal het wss kapot gaan.

De hele discussie tussen mafell en festool die hier keer op keer gevoerd wordt kan ik begrijpen, maar dit vond ik beetje ridicuul. Meeste hier op het forum hebben een festool en denk dat er maar weinig al last hebben gehad van het"inferieure binnenwerk", dat zeer kapot gaat.

Gelukkig heb ik met de mijne nog niet gegooid, ondergedompeld in de olie of in het vuur gestoken, anders had hij niet meer geleefd...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    De prijs is idd veel te hoog. De zaag kost er ongeveer$640.

En wat de zijkant betreft, vind ik het persoonlijk ook wel raar dat hierin werd bespaard, terwijl dit inderdaad het meest kwetsbare stuk is.
    Maar ik vermoed dat festool, net doordat het zo kwetsbaar is, dit 'goedkoper' laat fabriceren zodat het voor de klant ook minder kost om te vervangen.

En wederom: het gooien, onderdompelen in olie en hitteweerstand is puur wetenschappelijk. Hij is geen houtbewerker, maar eerder een wetenschapper.

Rhynix, hij bekijkt het dan mss wat wetenschappelijker, maar zijn conclusies zijn verkeerd. Hij zegt, het handvat gaat snel verslijten als er olie op komt dus daarom van inferieur kwaliteit en in zijn woorden onbegrijpelijk. Dat het handvat verslijt met olie is dan wetenschappelijk, maar daarom zeggen dat het een verkeerde keuze door de ontwerper is, is een conclusie die kant nog wal raakt. Mijn interieur van de auto is leer, dat gaat kapot van zuren, water etc, maar dat moet daar normaal ook niet opkomen dus geen verkeerde keuze.
    En de som van de onderdelen is nu ook niet gelijk aan de aankoopprijs van het toestel, er is R&D, en de nauwkeurigheid van de zaken die hij amper bespreekt zoals de bodemplaat.
    Vond het zeker leuk om eens te zien hoe de binnenkant eruit zag en hoe het allemaal werkt, kreeg het alleen op mijn heupen van zijn "wetenschappelijke" conclusies.

Ik denk dat zijn referentie de skill saw is en die worden jaren zwaar belast en mishandeld. Een kunststof dingetje als Festool is daar niet op zijn plaats. De oudere eindkap van Festool was schijnbaar wel iets steviger, het bestempelen als een mechanische zekering is wel leuk. Naast de buitenkant kijkt hij naar het binnenwerk: kogellagers en bedrading.

SkillSaw.JPG

Vergeleken met een lichtere 254 canadese dollar DWS535 skill saw zien we dubbele kogellagers tegenover kogellager en bronzen bus. Nu de ene is voor 2000 watt werk en de andere 1200 watt.

WormDrive.JPG

WormDrive-Festool.JPG

Forum Rechten