En nu een vulpotlood.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal.

Vandaag heb ik een vulpotlood gemaakt in dezelfde stijladvies als lars zijn pen.
Alleen heb ik nog niet al teveel setjes om uit te kiezen en is het geen goud maar gun metal. ....ook mooi.

20150824_112843.jpg

De mandrel heb ik zelf gemaakt.

1440409737980946237463.jpg

Nu heb ik de busjes precies dezelfde diameter gemaakt als de diameter van de tip van de pen 8, 5mm
Dus draai ik de huls met hout precies tot aan het busje.
Na het schuren was het hout ook precies 8, 5mm.
Gemeten met een schuifmaat.

Maar na het samen persen is de huls met het hout uitgezet en bedraagt de diameter 8, 7mm
Een is er geen naadloze overgang.

20150824_111941.jpg

Heeft iemand orginele busjes set. ? En welke diameter hebben deze busjes. ?
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Kun je het verschil niet meten en de busjes dat verschil terug draaien?
Tis maar 'n idee...
Al zal het voor iedere andere houtsoort toch net weer iets anders kunnen zijn.
Succes.
Peter
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik koop die ringetjes bij Stefaan Maene of Willy Vanhoutte in België.
Dit kost niet zoveel, maar naargelang het type balpen, vulpen of sleutelhanger moet je de passende ringetjes hebben.
Het is wat investeren, tenzij je metaalbewerker bent en zelf kan maken.
Het type dat jij hier toont is waarschijnlijk met inlijmbuisjes van 7 mm.
Ik wil ze eventueel deze avond opmeten als ik het niet vergeet.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Flyer: Ja klopt, ik kan ze dunner maken maar dan bestaat de kans dat als ik een "sterker" soort hout gebruik deze niet uitzet :p.... problemen, problemen ;)

Sirjacobsd: Ja het zijn idd lijmbusjes van 7mm. Als je in de gelegenheid bent om deze op te meten....heel graag.
Misschien schrijf ik hier-en-daar wel dat IK die heb gemaakt... maar eigenlijk jok ik dan omdat ik alles LAAT maken door collega's (in ruil voor een pen of schaal);)

Wimmel: Dit is dan nu mijn 2de pen. eerste was goud... ook mooi, maar deze kleur (gunmetal) vind ik echt super mooi.
Over een aantal dagen krijg ik een hele lading uit Australie.... daar zitten er ook nog een aantal bij.... joepie :)
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Netjes gedaan. Ik til niet zo zwaar aan de maat van de busjes. Als ik een pen of wat gemaakt heb is de bus meerdere malen geschuurd. En vast niet meer de juiste maat. Ook hebben sommige banken een kleine afwijking. Leer je bank kennen en na verloop van tijd gaat het automatisch goed. De kleur goud is een van de minst sterke.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Dankje wim...... Het is een slimline, maar ik vind persoonlijk mooi dat de lijn van de tip doorloopt en uitvloeid in het achterste gedeelte.
verder heb je daardoor ietsmeer "vlees" Om vast tehouden.... Schrijft prettiger.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Sirjacobsd: Ja het zijn idd lijmbusjes van 7mm. Als je in de gelegenheid bent om deze op te meten....heel graag.
Misschien schrijf ik hier-en-daar wel dat IK die heb gemaakt... maar eigenlijk jok ik dan omdat ik alles LAAT maken door collega's (in ruil voor een pen of schaal);)

Hier een foto van de buisjes en gemeten met de schuifpasser.
De buitendiameter is 8,5 mm zoals ze u hebt gemaakt.
De lengte is 9,5 mm, maar dat speelt eigenlijk geen rol.
Het zijn dus inderdaad buisjes voor de slimline types.
P8250406.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hartelijk dank voor de snelle reaktie.....

Dit betekent dat er een leer proces bij komt kijken om een perfecte overgang te krijgen.
Wat Flyer zegt.... het "uitzetten" van soort hout en Wim.... je bank leren kennen.
Maargoed... is natuurlijk weer een uitdaging. Daarnaast.... als alles heel simpel zou zijn valt er niks te leren en is de lol er snel vanaf... voor mij tenminste.

CONCLUSIE....

Voor pendraaiers die dit nog niet weten..... hou er rekening mee dat de lijmbusjes+hout kunnen uitzetten als je er een onderdeel van het pensetje inperst.
En daardoor krijg je geen mooie overgang..... ik spreek uit ervaring :eek:
Het kan een diameterverschil zijn van 0.1 tot 0.2mm. Het lijkt niet veel maar je ziet het en voelt het zeer zeker.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.