Schommel Voor mijn nichtje

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
Ben al eventjes bezig met mijn allereerste projectje. Een schommel voor mijn nichtje haar verjaardag. (wordt binnen 2 weken 1 jaar oud)

Had dit stukje speelgoed gevonden op Pinterest en leek me wel leuk om te maken en ook niet overdreven moeilijk voor iemand die dus met een basis 0 start. (Gelukkig had ik mijn vader bij wie ik eerst paar dingen kon doorspreken en me wat raad geven) maar heb toch al wat probleempjes ondervonden waarvan ik nu denk. Getver had ik dit vorige week maar geweten.

De zijkanten zijn gemaakt van berkenmultiplex 18mm dikte en de plankjes is simpel dennenhout 35cmx 9.5cm x 3cm

Goede tip voor nieuwe mensen zorg dat je wagen groot genoeg is of een alternatief hebt om je hout te vervoeren. een volledige plaat multiplex krijg je dus niet in een vw polo. (zelfs niet in 2 stukken gezaagd). Enige alternatief op het dak van de wagen en had nog 2 oude straps in de koffer daar mee fixeren en dan met hand uit het raam vooraan vasthouden en traagjes naar huis :D (i know...)

1.jpg
2.jpg


Beginnen met patroon uittekenen
3.jpg

Ruwe vormen uitgezaagd. (hier kwam ik al tot de conclusie beter precies gezaagd ipv vanuit een ruwe vorm. want extra hout wegschaven duurt toch wel een eindje)
4.jpg

Voor de duidelijkheid met m'n superieure intellect. niets geschaafd of geraspt maar alle extra hout dus weg geschuurd... ja jongens ik had wat tijd te doden.
5.jpg

Ruwe vorm is er. tijd om de cirkels uit te zagen. gaatje boren door beide stukken om een mooi aanzet te hebben voor het uitzagen. De vorm afplakken met schildersplakband om te zorgen dat ik zo weinig mogelijk spaanders heb die opspringen uit m'n werkstuk.
6.jpg 7.jpg 8.jpg

Dan mijn dennenhout, simpel in gelijke stukken verzagen.

9.jpg

Tot hier heb ik alles op mijn eentje gedaan. Dan kreeg ik bezoek van de vakman (mijn vader) die me op de fouten wees.
Resultaat mijn onderkant was niet gelijk van beide zijkanten doordat ik geschuurd had en enkel een schuin vlak had gecreeerd. Na verscheidene weekends werken met schuurpapier kreeg ik op dit moment de gouden raad om met een rasp te werken. Dit ging toch betrekkelijk sneller.

Daarna voor de eerste maal een ruw idee weergeven van de plaatsing van de tussenplankjes
10.jpg 11.jpg

De kleurstof is binnengekomen voor mijn plankjes. Omdat ik dus bezig ben voor een klein kind wou ik proberen zo weinig mogelijk giftige stoffen te gebruiken om te kleuren, samenzetten e.d.
Geopteerd voor voedingskleurstof gemengd met isopropyl alcohol (ontsmettingsalcohol) waardoor mijn hout zou geimpregneerd worden met de kleurstof maar de alcohol snel verdampt. en absoluut veilig als ze haar tandjes er moest inzetten. (met kinderen weet je nooit).
Natuurlijk dit is een van de laatste stappen maar mooi aangekomen in brugge uit het verre en tropische amsterdam. Tadaaa.
12.jpg

Dit weekend toch al een gans stuk dichter gekomen finale uittekening van de planken. Boren van gaten en aftekening op beide zijkanten. De randen bijraspen zodat er al geen scherpe kantjes meer aan staan (merci vader om voor te tonen hoe het moet).

13.jpg 14.jpg 17.jpg



Ok we zijn er bijna. 1ste poging om alles samen te passen. Hopelijk zijn de gaten juist geboord want als ik nu moet herbeginnen heb ik veel geleerd maar het wordt toch balen.
de klemmen voor kasten bovengehaald en eens beginnen samenpassen;
15.jpg


Het was wat spannen maar uiteindelijk kwam alles mooi samen voor een eerste passing. Nu weten we dat het goed ging en kunnen we alle stukken terug uit elkaar halen om glad te schuren, vernissen, kleuren en klaar te maken als verjaardagscadeautje

16.jpg
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
Ziezo eindelijk klaar dit speeltje.
Afgelopen weekend nog maals de hulp van vader ingeroepen. alles mooi geschuurd, gekleurd en vernist.
We hebben wel ettelijke problemen gehad door het hevige noodweer en de vochtigheid in de lucht.

Gaten waren de week ervoor geboord en alles klaar gezet maar door de hoge luchtvochtigheid was er blijkbaar al toch wat trek op mijn planken komen zitten waardoor we het moeilijker hadden bij assemblage maar het is dan toch nog gelukt.



Eind resultaat hieronder te vinden.

18.jpg
19.jpg
20.jpg
21.jpg
22.jpg23.jpg
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Wauw, mooi hoor! Is het een schommeltje dat op de grond blijft staan, of hang het op via de grote gaten?

Kan je de link van die plannen delen? Mijn dochtertje wordt binnenkort ook 1 jaar, en dit soort projectjes zijn perfect om de aankoop van nieuwe lijmklemmen te verantwoorden aan mijn vrouw ;-)
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
waren niet echt plannen vrees ik had een pdf met daarop de vorm voor de zijkanten en enkel de ruwe afmetingen voor het hout.
Was in elk geval zeer leuk om te maken als eerste ding. je plaatst het gewoon op de grond en dan kunnen ze daarin rondschommelen :)

ik zal eens zien waar ik die pdf heb liggen met daarop de zijkant uitgetekend





SereN zie PB
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Je idee voor de verf vind ik ook interessant. Dat is kleurstof in poedervorm? Ik zie ook allerhande voedingskleurstof in gelvorm, maar dat is dan niet meer te binden tot een verf waarschijnlijk.

Er wordt ook wel eens een verf op waterbasis aangeraden voor speelgoed, bv. hier door Colora.
Wat is daar jullie mening rond?
 
Laatst bewerkt:

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Knap ontwerp en mooi gedaan! Kan je me de pdf met de zijkant ook bezorgen alsjeblieft? Dan kan "piet" beginnen knutselen in opdracht van de sint voor onze 14 maanden oude bengel ;-).
Alvast bedankt! Johan
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Mooie schommel! Jammer dat mijn dochtertje er al een beetje te oud voor is, het is een leuk projectje!
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
persoon die het origineel gemaakt had heeft idd voedingskleurstof op gel basis gebruikt. ik had hier beetje mijn twijfels over en heb gezocht op poedervorm omdat dit me beter oplosbaar leek met ontsmettingsalcohol.

Wist dat er bepaalde verven ofzo moeten bestaan maar heb er eerlijk niet naar gezocht.



Bruine beer is idd de juiste template. wees wel niet verbaasd, het lijkt klein als je het uitgezaagd hebt maar eenmaal ze erin zitten is het zeker groot genoeg. wel printen op ware grootte natuurlijk
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Heb er ook eentje gemaakt:
P1140682 - klein.jpg
P1140693 - klein.jpg

Ik heb de plankjes aan de zijkanten bevestigd met een Domino, dus zonder zichtbare schroeven. Een beetje op het gevoel (je hebt geen rechte kant als referentie), maar toch goed gelukt met allemaal strakke Domino gaten.

Ik heb de plankjes ook gekleurd met voedingskleurstof, in lopende/gel vorm, van bij AVEVE. De kleuren die ik hier mee bereikte waren wel niet zo fel. Misschien hangt het ook van de gebruikte houtsoort af, ik gebruikte nog wat restjes eikenhout.
Nadat de verf gedroogd was, gaf die wel nog hard af (als je erover wrijft met een doek bv.). Ik heb de zijkanten en plankjes dan nog eens behandeld met gekookte lijn(zaad)olie. Maar de plankjes geven nog steeds kleur af. Ik ga ze eens helemaal afwrijven met een doek, en hoop dat het dan gedaan is. Hebben jullie hier last van?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.