Kistje van eiken en berk met schimmel

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,

Ik wil iemand een persoonlijk presentje geven. Voor mij het makkelijkste om dan maar een
een kistje te maken.
Het model heb ik al vaker gemaakt. Deze dus.
DSC_1099.jpg
DSC_1104.jpg

De vorige keer dat ik deze toonde werd gevraagd hoe ik hem maakte. Daarom een wat
uitgebreider verslag en wat meer foto's.

Een mooie maat voor dit kistje is 30x23cm. De zijkanten worden opgebouwd uit stukken van 7x3cm.
Frame van het dekseltje wordt gemaakt met latjes van 3,5x1cm. De paneeltjes zijn bij mij
0,5cm dik. Dat wordt voor mij bepaald door de dikte van het breedste zaagblad.

Ik begin het hout allemaal grof op lengte te zagen. wanneer ik dit heb zaag ik overal
de verstekken aan.
Alle verstekken worden op de futselplank nabewerkt.
DSC_1061.jpg

Eerst maak ik het kistje en daarna maak ik het dekseltje.
DSC_1065.jpg
DSC_1062.jpg
De exacte maatvoering hiervan kan ik op de futselplank gecontroleerd en eenvoudig
bereiken. Is de maatvoering na tevredenheid dan kan het sponninkje er in gemaakt worden.
Ik doe dit op de zaagmachine maar het kan natuurlijk ook op een freestafel of met een schaaf.
Paneeltje van een mooie houtsoort op dikte brengen.
DSC_1067.jpg
Ik moest de paneeltjes verbreden

Paneeltjes op maat maken en alles proberen in elkaar te zetten.
DSC_1068.jpg

Wanneer alles past paneeltjes en de binnen kanten van de kaders afwerken. Nu kan
ik overal nog goed bij. Volgende stap is om hat dekseltje in elkaar te lijmen.
DSC_1072.jpg

Wanneer alles goed is gegaan zijn de verstekken mooi dicht en is het dekseltje helemaal vlak.
Rustig drogen laten. Ook in het kistje kan de sponning gezaagd worden voor de bodem.
Verder kan in de voorkant vast een uitsparing voor het greepje gemaakt worden.
Ik heb in de deksel, toen deze goed droog was, op de hoeken veren in gezet.
Voor de stevigheid, zal ook goed zonder gaan, en om dat ik het mooi vindt staan.
Om de boorgaatjes goed af te kunnen tekenen zet ik het kistje tijdelijk in elkaar.
Achter in het kistje zet ik even tijdelijk een paslatje ter ondersteuning van de deksel.
Deksel 1cm dik, gaten 0,6cm van achteren en in het midden van het dekseltje.
Zo blijft het dekseltje in ieder geval open staan.
DSC_1073.jpg

Alles nauwkeurig aftekenen en goed voorboren. In het deksel het spijkertje vast tikken
En kopje afknippen.
DSC_1081.jpg

In het kistje de gaten een fractie groter boren zodat het goed in elkaar te zetten is.
Alles even in elkaar zetten, wanneer het goed is zou het moeten passen. Alleen het deksel
gaat nog niet goed open. Daarvoor moet de achterkant nog afgerond worden. Gewoon rustig
pas maken en tussendoor passen. Met kleine stappen naar het eind resultaat werken.
Wanneer alles goed werkt de binnenkant de bodem en achterkant van deksel schuren
en afwerken.

Tot zover deel 1. Deel 2 ga ik nu direct er onder zetten. Graag nog even wachten met opmerkingen zodat de het één verhaal wordt
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Deel twee

Mocht, zoals ik hier gedaan heb, al rekening met een greepje hebt gehouden,
dan kan deze nu gevormd worden.
Bij mij is deze 1,3cm lang geworden. Een andere oplossing is om nu een stukje hout aan te
lijmen en dit te gaan vormen.
DSC_1080.jpg

Kistje kan nu gelijmd worden. Dit kan ineens of in gedeelten gedaan worden. In gedeeltes
heeft het voordeel dat je jezelf meer tijd geeft om de deksel er goed tussen te krijgen.
Wanneer alles in elkaar gelijmd is zou het dekseltje moeten werken.

Voordat de buitenvorm van het kistje gemaakt wordt is dit het moment om de veren
op de hoeken in het kistje te zagen en er in te lijmen. Veren netjes pas maken anders
heb je er last van met het zagen van de buitenvorm.
De buiten vorm kan gezaagd worden. Zowel boven als onder laat ik 1cm staan en de vouw heb ik
op 2,7cm van onderen. Alles netjes aftekenen en afzagen. Het afzagen kan natuurlijk weer
op verschillende manieren gedaan worden en met verschillende gereedschappen.
Zaagsnede vlak schaven en het begint er al aardig op te lijken.

De uitholling van het greepje aftekenen.
DSC_1094.jpg
Ik gebruik gewoon een ronde en een halfronde vijl om de vorm te krijgen. Het aftekenen
gebruik ik om een indicatie te hebben hoe het moet worden.
DSC_1095.jpg
Het meeste is gewoon op het oog. Alles mooi schuren en in de olie zetten.

Het eind resultaat zou een kistje zoals deze moeten zijn.
DSC_1099.jpg

Groet Jos
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Super !!
Ik moet ook weer is wat gaan proberen .
Zag 2 mooie futselplankjes en een mooie versitas schaaf !!!
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Hallo,
Jan, antwoord op jou vraag wat voor schaaf ik gebruik. Ik ga er van uit dat
Je het hebt over de shooting plane van veritas.
De schaaf is speciaal ontwikkeld voor gebruik op een futselplank. De schaaf is zwaar, is recht, waardoor je hem op een futselplank in een spoor kunt laten lopen. Het schaafmes is met stelschroeven mooi recht te zetten. Doordat het schaafmes schuin staat duwt het als ware zelf het hout naar beneden. Het handvat is ook te verstellen waardoor deze goed vast te pakken is.

Groet Jos
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hallo,
Jan, antwoord op jou vraag wat voor schaaf ik gebruik. Ik ga er van uit dat
Je het hebt over de shooting plane van veritas.
De schaaf is speciaal ontwikkeld voor gebruik op een futselplank. De schaaf is zwaar, is recht, waardoor je hem op een futselplank in een spoor kunt laten lopen. Het schaafmes is met stelschroeven mooi recht te zetten. Doordat het schaafmes schuin staat duwt het als ware zelf het hout naar beneden. Het handvat is ook te verstellen waardoor deze goed vast te pakken is.

Groet Jos
Dat is een een super mooie schaaf!
Is deze te koop in NL of B?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.