Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Kistje van eiken en berk met schimmel

Hallo,

Ik wil iemand een persoonlijk presentje geven. Voor mij het makkelijkste om dan maar een
    een kistje te maken.
    Het model heb ik al vaker gemaakt. Deze dus.
    DSC_1099.jpg
    DSC_1104.jpg

De vorige keer dat ik deze toonde werd gevraagd hoe ik hem maakte. Daarom een wat
    uitgebreider verslag en wat meer foto's.

Een mooie maat voor dit kistje is 30x23cm. De zijkanten worden opgebouwd uit stukken van 7x3cm.
    Frame van het dekseltje wordt gemaakt met latjes van 3,5x1cm. De paneeltjes zijn bij mij
    0,5cm dik. Dat wordt voor mij bepaald door de dikte van het breedste zaagblad.

Ik begin het hout allemaal grof op lengte te zagen. wanneer ik dit heb zaag ik overal
    de verstekken aan.
    Alle verstekken worden op de futselplank nabewerkt.
    DSC_1061.jpg

Eerst maak ik het kistje en daarna maak ik het dekseltje.
    DSC_1065.jpg
    DSC_1062.jpg
    De exacte maatvoering hiervan kan ik op de futselplank gecontroleerd en eenvoudig
    bereiken. Is de maatvoering na tevredenheid dan kan het sponninkje er in gemaakt worden.
    Ik doe dit op de zaagmachine maar het kan natuurlijk ook op een freestafel of met een schaaf.
    Paneeltje van een mooie houtsoort op dikte brengen.
    DSC_1067.jpg
    Ik moest de paneeltjes verbreden

Paneeltjes op maat maken en alles proberen in elkaar te zetten.
    DSC_1068.jpg

Wanneer alles past paneeltjes en de binnen kanten van de kaders afwerken. Nu kan
    ik overal nog goed bij. Volgende stap is om hat dekseltje in elkaar te lijmen.
    DSC_1072.jpg

Wanneer alles goed is gegaan zijn de verstekken mooi dicht en is het dekseltje helemaal vlak.
    Rustig drogen laten. Ook in het kistje kan de sponning gezaagd worden voor de bodem.
    Verder kan in de voorkant vast een uitsparing voor het greepje gemaakt worden.
    Ik heb in de deksel, toen deze goed droog was, op de hoeken veren in gezet.
    Voor de stevigheid, zal ook goed zonder gaan, en om dat ik het mooi vindt staan.
    Om de boorgaatjes goed af te kunnen tekenen zet ik het kistje tijdelijk in elkaar.
    Achter in het kistje zet ik even tijdelijk een paslatje ter ondersteuning van de deksel.
    Deksel 1cm dik, gaten 0,6cm van achteren en in het midden van het dekseltje.
    Zo blijft het dekseltje in ieder geval open staan.
    DSC_1073.jpg

Alles nauwkeurig aftekenen en goed voorboren. In het deksel het spijkertje vast tikken
    En kopje afknippen.
    DSC_1081.jpg

In het kistje de gaten een fractie groter boren zodat het goed in elkaar te zetten is.
    Alles even in elkaar zetten, wanneer het goed is zou het moeten passen. Alleen het deksel
    gaat nog niet goed open. Daarvoor moet de achterkant nog afgerond worden. Gewoon rustig
    pas maken en tussendoor passen. Met kleine stappen naar het eind resultaat werken.
    Wanneer alles goed werkt de binnenkant de bodem en achterkant van deksel schuren
    en afwerken.

Tot zover deel 1. Deel 2 ga ik nu direct er onder zetten. Graag nog even wachten met opmerkingen zodat de het één verhaal wordt

Deel twee

Mocht, zoals ik hier gedaan heb, al rekening met een greepje hebt gehouden,
    dan kan deze nu gevormd worden.
    Bij mij is deze 1,3cm lang geworden. Een andere oplossing is om nu een stukje hout aan te
    lijmen en dit te gaan vormen.
    DSC_1080.jpg

Kistje kan nu gelijmd worden. Dit kan ineens of in gedeelten gedaan worden. In gedeeltes
    heeft het voordeel dat je jezelf meer tijd geeft om de deksel er goed tussen te krijgen.
    Wanneer alles in elkaar gelijmd is zou het dekseltje moeten werken.

Voordat de buitenvorm van het kistje gemaakt wordt is dit het moment om de veren
    op de hoeken in het kistje te zagen en er in te lijmen. Veren netjes pas maken anders
    heb je er last van met het zagen van de buitenvorm.
    De buiten vorm kan gezaagd worden. Zowel boven als onder laat ik 1cm staan en de vouw heb ik
    op 2,7cm van onderen. Alles netjes aftekenen en afzagen. Het afzagen kan natuurlijk weer
    op verschillende manieren gedaan worden en met verschillende gereedschappen.
    Zaagsnede vlak schaven en het begint er al aardig op te lijken.

De uitholling van het greepje aftekenen.
    DSC_1094.jpg
    Ik gebruik gewoon een ronde en een halfronde vijl om de vorm te krijgen. Het aftekenen
    gebruik ik om een indicatie te hebben hoe het moet worden.
    DSC_1095.jpg
    Het meeste is gewoon op het oog. Alles mooi schuren en in de olie zetten.

Het eind resultaat zou een kistje zoals deze moeten zijn.
    DSC_1099.jpg

Groet Jos

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Super strak Jos en een heel fraai resultaat.
    Bedankt voor dit verslag.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Knap werk Jos, mooi ontwerp en precieze afwerking.
    wat is dat voor een schaaf?
    jan

Super !!
    Ik moet ook weer is wat gaan proberen .
    Zag 2 mooie futselplankjes en een mooie versitas schaaf !!!
    rechtsonhandig en linksonmogelijk

Prachtig!!

Erg mooi.

Mooi werk geleverd Jos.
    Proficiat met het resultaat.

Amai zeer mooi vakmanwerk!
    Zou ik ook graag krijgen als kado

Hallo,
    Jan, antwoord op jou vraag wat voor schaaf ik gebruik. Ik ga er van uit dat
    Je het hebt over de shooting plane van veritas.
    De schaaf is speciaal ontwikkeld voor gebruik op een futselplank. De schaaf is zwaar, is recht, waardoor je hem op een futselplank in een spoor kunt laten lopen. Het schaafmes is met stelschroeven mooi recht te zetten. Doordat het schaafmes schuin staat duwt het als ware zelf het hout naar beneden. Het handvat is ook te verstellen waardoor deze goed vast te pakken is.

Groet Jos

Forum Rechten