HBM 10" vlak en vandikte bank.

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Een tijd zitten dubben of ik alleen een vlakbank erbij wilde of een combi vlak en vandiktebank.
Gister ook de knoop doorgehakt en naar HBM gereden (zoals kennelijk meerderen hier op het forum :) ) voor de HBM10" model 2, tafel model want ik heb echt geen ruimte om model 1 te kunnen plaatsen.
De HBM 10" heeft met 1500 watt iets minder vermogen dan mijn andere vandiktebank die 2000watt had. Die was sterk genoeg om elke houtsoort te verwerken, eens kijken of het met 1500 watt ook lukt.

Verkoper en magazijn service: Hij past nooit in uw auto meneer,
hmmm, dat past wel hoor,
nee hoor dat gaat nooit passen . . . .
dus toch wel he :)

20150822_130504-L.jpg

Bij aflevering is vaak de tafel erg grof afgewerkt, zo ook hier.
20150822_200704-L.jpg

Schuren vanaf 120, 240,400,600,1200 en polijsten....
20150823_173827-L.jpg

nu nog de andere tafelkant en ik kan aan de slag.
 

Bijlagen

  • 20150822_130504-XL.jpg
    20150822_130504-XL.jpg
    61,5 KB · Weergaven: 2.147
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
In een smart??

Was de tafel niet geanodiseerd? Mijn eerste was een kity met alu tafel, maar daar was de anodisatie van af en kreeg je zwarte plekken op het hout dat erover gleed.
Gietijzeren tafels zijn juist opzettelijk ruw met ribbels, ik denk dat dit onder andere voorkomt dat de werkstukken zich vastzuigen aan de tafels, en dat het hout er ook gemakkelijker over kan glijden want er is minder wrijving.
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Inderdaad in een Smart. Past meer in dan je denkt.
Tot nu toe polijst ik al mijn werktafels, van mijn zaagtafels en vlakbanken. Ik spuit ze ook in met houtglijmiddel. Spek glad en hout zuigt bij mij nooit vast. Het glijdt super.
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Hi Benchworks,

Je zette me even aan het denken over het hoe en waarom.
Even meten is weten en het antwoord lijkt me redelijk simpel te geven.
Het werkblad is af fabriek grof afgewerkt en de cirkelvormige groeven van de freesbank zitten er in.
Die staan dus dwars op de vlak richting en geven alleen maar meer wrijvingsweerstand.
Een kleiner oppervlak is trouwens niet per definitie een lagere weerstand. In de lengte richting werkt dat aardig, maar niet in de breedte richting. En ook dan is gladder beter dan ruw.

Ik zal het hieronder laten zien in een test video die ik vanmorgen daarvoor maakte.


Zoals je ziet is de weerstand bij een grof werkblad veel hoger dan bij een gepolijst werkblad.
Het wordt nog vele malen erger, als je het hout moet aanduwen tegen het blad, dan wordt de weerstand vele malen hoger en het effect van het polijsten serieus een voordeel.

Daarom glijd je ook makkelijker uit op ijs dan op schuurpapier :)
 
Laatst bewerkt:

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Hallo Grizzly,

Ik loop zelf al een tijdje met het plan om een vlakvandiktebank aan te schaffen. Over dit soort investeringen kan ik eindeloos nadenken wat de plannen eigenlijk altijd ten goede keren. Ik zal jouw bevindingen met veel aandacht volgen (ik ga er voor het gemak van uit dat je die wel met ons op dit forum wilt delen). Het polijstverhaal was nieuw voor mij en ga ik t.z.t. zeker uitvoeren.

Groet Paul
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Hi Paulus,

Ik zal zeker de boel op video gooien als ik aan vlakken en vandikte toe kom.
Met gitaarbouw is dat vaak alleen als ik een hals maak, of als ik vers hout verzaag tot planken voor de achter en zijkanten.

Ik ben echter absoluut geen goeroe in het hout vak, ik kan nog erg veel leren.
Het meeste weet ik ook weer van anderen, of door mijn niet aflatende zoektocht naar meten is weten, ofwel zelf uitproberen.
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Nou Grizzly, voor mijn geldt het zelfde, daarom ben ik ook zeer geïnteresseerd in jouw bevindingen
Neem de tijd, ik heb geen haast.

Groet Paul
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Alleen jammer dat je de geleider niet kunt verschuiven. Je gebruikt zo altijd bij het haaks maken maar een kant van je beitels.
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Daar heb je theoretisch wel gelijk in.
Ik los dat praktisch op, door de haakse geleider van mijn freestafel op de vlakbank te leggen en daarlangs te werken.
Je kunt ook een houten geleider maken en die tegen de Vlakbankgeleider klemmen.
Zo gebruik je meer delen van de messen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Testje van de HBM10" vlak- en vandiktebank.


Hoi Grizzly, bedankt voor het plaatsen van het filmpje, ziet er goed uit en ik hoop dat je nog lang plezier hebt van dit bankje.
ik overweeg ook een kleine vlakvandiktebank en de enigste van die kleintjes die ik nog overweeg is deze omdat het gewicht 40 kilo is en dat scheelt zomaar 10 kilo of meer met die anderen dus dat zegt toch iets over het materiaal lijkt me.
Een paar vragen nog; als eerste voelen de verstellingen van de bank een beetje redelijk aan want ik zag de hoogteverstelling van vandikte van een Woodstar en dat stelde me niet gerust.
Waar zit het gewichtsverschil in?
Heeft deze metalen tandwielen ipv kunststof bijv?
Goed idee dat je het blad polijst, heb je een groot schuurblok gebruikt zodat je tafel vlak blijft?
Ik hoor graag van je over deze zaken want dit kan voor mij wel de doorslag geven om deze ook aan te schaffen

Groet Willem
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Op volgorde:
1. De hoogteverstelling van de vlakbank is zeer nauwkeurig. Ik kan echt op tienden van millimeters instellen en het voelt ook zeer degelijk aan. De hoogte verstelling van de vandiktebank is simpel maar wel doeltreffend. Gewoon telkens een kwart slag van de hendel en je schaaft er ongeveer 0.25 mm af, (maar dat is een schatting, heb ik niet echt opgemeten)

2. De ketting is van staal, 2 kleine tandwielen zijn van staal, op de linker heb ik even een staaf magneetje gezet zodat je het kunt zien.
Het grote getande wiel en de pulley zijn van gegoten aluminium.
De tandwielen op de assen, voor de Aluminium tandwielen, en achter de Alu pulley, zijn ook van staal.
20150831_174328-1634x919.jpg

3. Het vlakken heb ik gedaan met een concentrische schuurmachine. Of het 100% vlak blijft? op microscopisch niveau waarschijnlijk niet. (maar dat was hij dan wss ook al niet.)
Maar ik ben er van uit gegaan, dat de groeven van de fabrieks freesmachine allemaal even diep waren, ik schat ongeveer 0.15mm.
Wanneer je dan gaat schuren en je beweegt je machine doorlopend over het gehele vlak, tot de groeven gelijkmatig beginnen te verdwijnen, zal het gehele vlak langzamerhand 0.15mm omlaag gaan. Je haalt met korrel P600 en dan P1200 ook niet echt veel weg hoor.
De tafel is het zelfde als bij aankoop, alleen gladder.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
ps. nadat ik de boel weer dicht had geschroefd, was ik mijn magneetje kwijt . . . . . toch maar weer open en het magneetje eruit gehaald :eek:
 
Laatst bewerkt:

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Met alle respect, maar ik begrijp niets van die corrossie massa. Ik heb geen enkel stipje corrosie op geen enkele van mijn machines. Nu heb ik wel de luxe van een droge verwarmde garage.

Houtglijmiddel.
Ik gebruikte vroeger Frencken maar tegenwoordig Bison of Tendo.
Anderen vinden Frencken of Tendo glijmiddel helemaal niets, maar ik heb er goede ervaring mee.
Het hout wordt daarna behandeld met Schellak politoer of Nitro. Nog nooit een probleem gehad.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Op volgorde:
1. De hoogteverstelling van de vlakbank is zeer nauwkeurig. Ik kan echt op tienden van millimeters instellen en het voelt ook zeer degelijk aan. De hoogte verstelling van de vandiktebank is simpel maar wel doeltreffend. Gewoon telkens een kwart slag van de hendel en je schaaft er ongeveer 0.25 mm af, (maar dat is een schatting, heb ik niet echt opgemeten)

2. De ketting is van staal, 2 kleine tandwielen zijn van staal, op de linker heb ik even een staaf magneetje gezet zodat je het kunt zien.
Het grote getande wiel en de pulley zijn van gegoten aluminium.
De tandwielen op de assen, voor de Aluminium tandwielen, en achter de Alu pulley, zijn ook van staal.
Bekijk bijlage 34866

3. Het vlakken heb ik gedaan met een concentrische schuurmachine. Of het 100% vlak blijft? op microscopisch niveau waarschijnlijk niet. (maar dat was hij dan wss ook al niet.)
Maar ik ben er van uit gegaan, dat de groeven van de fabrieks freesmachine allemaal even diep waren, ik schat ongeveer 0.15mm.
Wanneer je dan gaat schuren en je beweegt je machine doorlopend over het gehele vlak, tot de groeven gelijkmatig beginnen te verdwijnen, zal het gehele vlak langzamerhand 0.15mm omlaag gaan. Je haalt met korrel P600 en dan P1200 ook niet echt veel weg hoor.
De tafel is het zelfde als bij aankoop, alleen gladder.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
ps. nadat ik de boel weer dicht had geschroefd, was ik mijn magneetje kwijt . . . . . toch maar weer open en het magneetje eruit gehaald :eek:

Dank Grizzly, voor je duidelijke uitleg en foto.
Ik moet zeggen dat wat ik op de foto zie dat dat er goed uitziet en als je dan ook nog vertelt dat de verstellingen degelijk aanvoelen dan stelt dat me gerust.
Daar zit dus gewoon het gewichtsverschil van 10 a 15 kilo in en dat lijkt me een stuk degelijker dan die andere chinese machientjes.
Ik kan wel zeggen dat toen ik bij HBM was om een lintzaag te bekijken dat ik daar ook een goede indruk van kreeg, goede materialen en ook het instellen voelde goed en spelingsvrij.
Des te meer een reden om nog een keer naar waddinxsveen af te reizen want voor een kleine nieuwe vlakvandiktebank is er eigenlijk geen alternatief want: of je betaalt de hoofdprijs (deWalt bijv)of je zit aan een machine die meteen weer een jaar of 30 is met garantie tot de hoek.
Gelukkig kwam je er op tijd achter dat je je magneetje had vergeten!
Ik zit ook al te prakkizeren hoe je eventueel een soort van verstelbare aanslag maakt zodat je je messen meer regelmatig afslijt?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Met alle respect, maar ik begrijp niets van die corrossie massa. Ik heb geen enkel stipje corrosie op geen enkele van mijn machines. Nu heb ik wel de luxe van een droge verwarmde garage.

Houtglijmiddel.
Ik gebruikte vroeger Frencken maar tegenwoordig Bison of Tendo.
Anderen vinden Frencken of Tendo glijmiddel helemaal niets, maar ik heb er goede ervaring mee.
Het hout wordt daarna behandeld met Schellak politoer of Nitro. Nog nooit een probleem gehad.
Vroeger gebruikte de meubelmaker waar ik ooit een aantal eiken meubelen heb gemaakt, (alles naar eigen idee en ontwerp) ook Frencken parket lak, dat was toch gauw 25-30 jaar geleden en die was toen ook al op waterbasis, alleen gebruikte we die verharder er helmaal niet bij. Frencken ken ik dus al een tijdje, bestaat het merk niet meer?

Ik heb helaas alleen een onverwarmde schuur waar ik in de winter af en toe wel even de hete lucht kachel in aanzet als ik er bezig ben maar dat is pas sinds de laatste winter en dan zie je toch dat je spullen er onder gaan lijden. Dus in elk geval zorgen dat er iets op zit. De wat oudere HBM10 die ik heb gekocht heeft zeker niet zo'n mooi vlak blad, ik heb ook gekeken naar de groeven maar zie al direct dat er wat stukjes zijn waar de groeven wat langer blijven staan, dus er zitten oneffenheden in. ben gewoon met een goed vlak schuurblok aan de gang en dan moet je zeker zorgen dat je overal evenredig veel schuurt, en ja dat is een .... klus. :(
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Vroeger gebruikte de meubelmaker waar ik ooit een aantal eiken meubelen heb gemaakt, (alles naar eigen idee en ontwerp) ook Frencken parket lak, dat was toch gauw 25-30 jaar geleden en die was toen ook al op waterbasis, alleen gebruikte we die verharder er helmaal niet bij. Frencken ken ik dus al een tijdje, bestaat het merk niet meer?

Ik heb helaas alleen een onverwarmde schuur waar ik in de winter af en toe wel even de hete lucht kachel in aanzet als ik er bezig ben maar dat is pas sinds de laatste winter en dan zie je toch dat je spullen er onder gaan lijden. Dus in elk geval zorgen dat er iets op zit. De wat oudere HBM10 die ik heb gekocht heeft zeker niet zo'n mooi vlak blad, ik heb ook gekeken naar de groeven maar zie al direct dat er wat stukjes zijn waar de groeven wat langer blijven staan, dus er zitten oneffenheden in. ben gewoon met een goed vlak schuurblok aan de gang en dan moet je zeker zorgen dat je overal evenredig veel schuurt, en ja dat is een .... klus. :(

ik heb ook een onverwarmde schuur, net als jij.
Nou ben ik in de winter als het rond of onder het vriespunt is niet van plan om veel te doen dus vroeg ik me af of een beetje wd-40 dan een oplossing is als je ziet dat er een wat langere vorstperiode aankomt.
Met een doek haal je het ook zo weer weg als je dan na een aantal dagen/een week weer wat gaat doen, het is alleen even het werk wat je er van hebt.
Natuurlijk voorkom je niet alles maar op die manier voorkom je toch roestvorming lijkt me en voor de rest misschien één a twee keer per jaar licht opschuren met een fijne korrel (600 of hoger) dan ben je zo klaar en blijft het redelijk lijkt me?
Als je zoals jij de hele winter door gaat, vorst of niet en dan heb je een blijvende oplossing nodig.
De truc van watergedragen lak ken ik niet, gewoon glitsa, wijzonol of jachtlak bijv?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.