Eerste werkbank

Cain

Nieuw lid
5 nov 2014
3
0
Hallo allemaal,

Onlangs verhuisd naar een nieuwe woning met een ruime garage.
Graag wil ik daar een werkbank in maken, en dus ben ik een aantal maanden terug begonnen met het opzoeken van projecten/tekeningen en ideeën.

Nu ben ik gisteren begonnen met het maken van een werkbank, daarvoor heb ik voor het frame vurenhouten balken gebruikt, 45mm x 94mm.
Nou begin ik te vermoeden dat dit niet het juiste hout is voor een frame, want het frame een vierkant van hout staat zo krom als een hoepel.
Wat zou ik hier voor moeten gebruiken? Graag jullie tips.

Mijn werkbank heb ik gebaseerd op de werkbank uit deze video.
https://youtu.be/d4joppT76Ss
 

ruben1990

Nieuw lid
11 aug 2015
10
0
't Harde
Zijn de gebruikte balken wel recht? Ik denk dat dit niet met het type hout te maken heeft. Ik heb ook vuren gebruikt voor mijn werkbank en die staat echt super stevig en recht. Heb het hout wel bij de houthandel vandaan.
 

Cain

Nieuw lid
5 nov 2014
3
0
Nee, de balken zijn niet kaarsrecht. Ik heb mijn balken bij een bouwmarkt gehaald.
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum!

Dat krom staan hoeft bij deze werkbank nog niet zo'n probleem te zijn omdat je de planken van het blad laat oversteken, zodat je het minder ziet. Bovendien komen er een paar tussenregels als ik het goed heb gezien, waarmee je de kromming weer wat kunt korrigeren. Het word lastiger als je basis scheluw komt te staan. Dan zul je moeten corrigeren door later de poten op verschillen de lengtes te zagen.

Succes! Fons
 

Cain

Nieuw lid
5 nov 2014
3
0
Hoi Fons,

Dank je wel voor je reactie.
Als ik jou goed begrijp maakt het niet zoveel uit om dat alles weer redelijk wordt rechtgetrokken wanneer ik de versteviging aan de onderkant aan de poten bevestig?

Groet.

Sander
 
A

Athanor

Guest
Daarmee kun je het onderstel weer rechthoekig krijgen. Ik dacht meer aan de regels onder het blad, waarvan de lange mogelijk het meest de kromming laten zien. Daar kun je een paar klampen tussen zetten van dezelfde lengte als de buitenmaat van de poten aan de zijkant van de bank. Dat dwingt deze regels tot een evenwijdig spoor.

Fons
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Cain,

Ik heb zowel mijn eerste werkbank als de 2e met vuren balken gebouwd (bekijk de video maar eens, misschien heb je er wat aan)
Zeer degelijk en stabiel
Ik heb wel opgelet met de balken dat deze recht waren
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik kan je aanraden om op marktplaats te kijken naar een (liefst) massief eikenhouten of beuken eettafel die je gratis kan ophalen.
Sommige mensen moeten van de eethoek af omdat ze iets nieuws besteld hebben en zijn dan blij als iemand de oude tafel ophaalt.
Eiken of beuken werkt weinig en is voor heel wat jaren.
Het enigste wat je dan nog hoeft te doen is even tussen de poten dwarsverbindingen te maken met bijv vurenhout zodat de poten lekker stevig staan.
Je koopt een tweedehands bankschroef en je hebt een prima werkbank.
Dan boor je een paar gaten in je tafel voor je bench dogs en ja kan van alles inklemmen als je moet schuren of schaven.
Ook de bench dogs kan je zelf maken van een bezemsteel, op youtube staan er filmpjes over.
Op deze manier ben je voor weinig geld helemaal klaar en kan je tig jaar door.
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Cain,

Zal ik als nieuw lid gelijk mijn eigen ervaring delen over het bouwen van een werkbank, misschien is het wat te laat, maar dan hebben andere mensen er misschien wat aan

Ik heb uiteraard ook zelf mijn werkbank gebouwd, uit vuren. Een werkbank is sowieso persoonlijk, en moet voldoen aan je eigen wensen en maten. Toch moet een werkbank robuust zijn. Het voorbeeld dat je aanhaalde gebruikt een houten frame, dat bekleed wordt met een blad. Het werkblad zijn hier losse planken en dat geeft wel een stevige tafel, maar de grootste taak van een werkbank is het opvangen van kloppen op beitels, duwen op de schaaf enzovoort. Daarvoor heeft de bank massa nodig om schokken en kloppen op te vangen en stabiel te blijven. Zo werk je zelf ook het beste en het meest precies.

Een bank waar veel naar gekeken wordt is de Roubeau werkbank. Roubeau was de eerste franse houtbewerker die een lijvig boek heeft uitgebracht met allerlei technieken in, waaronder ook zijn soort werkbanken. Als je even googled zal je zien dat dit serieuze mastodonten zijn.

Zelf heb ik mijn werkbank uitgevoerd met een top in 3 delen, waardoor het midden van de bank lager is, en je eigenlijk een goot hebt. Dit is superhandig als je met plaatmateriaal werk. Nooit een beitel of schroef in de weg om een balk of plaat vlak te leggen, en uitsteeksels aan je werkstuk zijn geen probleem. Ik heb vuren balken gebruikt van ongeveer 38mm op 85mm (zelf geschaafd), en deze met de lange zijden aaneen gelijmd met PU D4 lijm. De "goot" zijn 2 stukken op zijn langs aaneen gelijmd (dus uiteindelijk 38*170). zo weegt mijn top alleen bijna 60kg. Het onderstel is ook gelijk zwaar uitgevoerd met ingewerkte pen en gat balken. De dwarse verstevigingsbalken heb ik gevezen zodat je het geheel nog uiteen kunt halen. Je kan gerust alles vijzen en lijmen, dat maakt voor een werkbank niet zoveel uit (maar vijzen is niet echt houtbewerken natuurlijk :) )

persoonlijk vind ik het maken van een werkbank met de hand een heel goeie oefening om met houtbewerking te beginnen. De fouten zijn niet zo erg (de bank krijgt het toch nog zwaar te verduren) en zijn altijd wel op te lossen...

Willem's top om een oud tafelblad te gebruiken vind ik zeer goed! ik zou er een paar opeen leggen om weer die massa te verkrijgen.
groetjes en veel succes!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
In elk geval is het belangrijk om het hout een tijd thuis te laten acclimatiseren voordat je ermee aan de slag gaat. Hout van de Gamma is behoorlijk nat. Na een paar weken kun je dan ook goed selecteren op hoe recht het is.

Wat ik een handig materiaal vind is beuken aanrecht–plaat en meubelplaat. Dat bestaat uit korte gevingerlaste delen en is sterk, vlak en stabiel. Die van IKEA schijnt erg goed te zijn en handig voor werkbanken vanwege de dikte. Soms hebben die bouwketen acties dat je met een sticker of een pasje een flinke korting krijgt; dan zijn de platen redelijk qua prijs.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Bouwmarkt kwaliteit is 9 van de 10 keer van discutable kwaliteit. Ook als particulier kan je bij de meeste profi bouwmaterialen zaken ook wel terecht, absoluut een aanrader.
Zoals hierboven ook al gezegd, de ikea werkbladen zijn als je een eenvoudig blad zoekt uitstekend. Een prima prijs/kwaliteit verhouding.
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Inderdaad. Als het hout rechtopstaand word gestokeerd, is het geen zaak waar je hout wil kopen.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
@ Jokkewood, kan je eens een foto posten van je werkbank?
Ik heb ook een werkbank gemaakt, overigens ook mijn eerste project.
Gewoon gemaakt van vurenhout en een blad van mdf.
Bij gebrek aan materiaal heb ik alles met de hand gezaagd, vrij intensief, maar achteraf heb je ook veel voldoening.

In dit topic heb ik mijn toenmalige werkplaats getoond, maar intussen is er al veel veranderd :)
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Ik ben ook benieuwd naar foto's. ;-)
Mijn werkbank is ook net af, staat in dit topic.
Beuken en een beetje meranti. Gemaakt met een combinatie van handgereedschap en machines.
Nu nog in de olie oid.....;-)
Mvg, Guido
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.