Gaten boren voor VB35M kastverbinder

Daxyhr

Nieuw lid
22 aug 2015
11
0
In de slaapkamer hebben we een op maat gebouwde inbouwkast. Echter staan de legplanken veels te veel uit elkaar en hebben we veel te veel hangruimte en veels te weinig legplanken.
Hierdoor had ik het idee om nog een aantal extra planken te maken.

Deze zou ik graag op willen hangen met een VB35M verbinding (deze zit ook in de reeds bestaande planken).
vb-35m-met-rand-gc-27.jpg


Dit betekend dus dat ik vanuit iedere hoek van de plank op 37mm uit de lengtekant en 9mm uit de breedte kant een gat moet boren van 14mm diep met een 20mm boor/frees.

Nu lijkt mij het handigste dat ik hiervoor een bovenfrees aanschaf aangezien ik hier iig mee kan zorgen dat ik niet dieper dan 14mm boor.

Ik kan alleen niet uit vinden hoe ik zo'n bovenfrees dan goed kan positioneren dat hij precies op 37mm/9mm uit de hoek boord?


Een andere oplossing zou zijn om een Hettich DrillJig VB aan te schaffen. Maar waar ik met de bovenfrees nog veel plezier kan hebben in andere projecten, zie ik de Hettich al snel in een kast belanden (En dan is 250 euro toch best veel geld).

Heeft iemand hier nog tips voor?

Andere oplossingen zijn ook welkom.
 
Laatst bewerkt:

haashaashaas

Nieuw lid
22 feb 2014
13
1
Amsterdam
Kun je geen mal maken die je op de bovenplaat van je frees bevestigd en waar je plank in de hoek in schuift en vastklemt. Je moet er dan wel twee moet maken voor linksvoor/rechtachter en rechtsvoor/linksachter.
Een paar restplankjes en wat schroeven is alles wat je dan nodig hebt.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Volgens mij ben je er met een malletje, forstnerboor van 20mm en een kolomboor ook al snel.

Malletje maken
Boortje kopen of lenen
En er is altijd wel iemand in de buurt met een kolomboor.

Het hangt er een beetje van af hoeveel planken je denkt te gaan doen eigenlijk....
 

Daxyhr

Nieuw lid
22 aug 2015
11
0
Op onze slaap kamer wil ik 16 extra planken maken en als het een beetje lukt dan moet ik er nog een stuk of 8 maken voor de inbouwkast op de kamer van mijn dochter.
Helaas niemand in de buurt die een kolomboor heeft :(.. Maar aangezien ik de laatste tijd wel gemerkt hebt dat ik het heerlijk vind om te klussen (roeping gemist? :p), sta ik altijd open voor het aanschaffen van gereedschap wat goed inzetbaar is.

Iig al bedankt voor de tips :).
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Volgens mij ben je er met een malletje, forstnerboor van 20mm en een kolomboor ook al snel.

Malletje maken
Boortje kopen of lenen
En er is altijd wel iemand in de buurt met een kolomboor.

Het hangt er een beetje van af hoeveel planken je denkt te gaan doen eigenlijk....

Zo heb ik het ook gedaan met de minifix verbinders welke ik heb gebruikt bij het wandmeubel voor onze zoon.

image.jpg
De mal was aan beide zijden te gebruiken en de gaten maken met de kolomboor. Gaat prima.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
In dat geval zeker voor de bovenfrees gaan ipv de kolomboor.
Als je er eenmaal 1 hebt, zie je dat je m eigenlijk overal wel voor kunt gebruiken in combinatie met malletjes/jigs etc. etc.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik heb die jongens gewoon uit de hand geboord. En omdat er een 'lip' aan het dingetje zit wat in de legplank gaat maakt het niet uit dat ie dieper is dan 14mm, je kan hem nooit te diep in de plank stoppen. Maak een proef stukje om het te ondervinden het is makkelijker dan je denkt!
 

Daxyhr

Nieuw lid
22 aug 2015
11
0
Bedankt voor alle tips. Ik moet helaas nog 10 dagen wachten op het hout, maar ik laat het nog wel even weten of het gelukt is.

Ik ga het eerst met een 20mm boor uit de hand proberen. Mocht dat niet lukken dan ga ik het via een bovenfrees + mal doen.
 

Daxyhr

Nieuw lid
22 aug 2015
11
0
Op advies van Hunto een nieuw topic aangemaakt. Daarom hier het bericht weggehaald, zodat er niet op 2 plaatsen op hetzelfde bericht gereageerd gaat worden.
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Voor bovenstaande vraag zou ik een nieuw topic starten. Krijg je de gevraagde antwoorden.
Hierbij een link naar een oude test. http://www.selbst.de/sites/default/files/test-oberfraesen.pdf
Mijn ervaring: een goed apparaat gaat heel lang mee. Ruim 30 jaar geleden een groene Bosch klopboor gekocht. Heb hem nog steeds. Ook mijn bovenfrees heb ik al een aanzienlijke tijd, helaas een wat minder gelukkige aankoop.
Kijk ook eens naar Triton (ook op het forum). Daar zijn veel (positieve) ervaringen mee op dit forum.
 

Daxyhr

Nieuw lid
22 aug 2015
11
0
Vandaag een Bosch POF 1400 gekocht en een 20mm bovenfrees. Echter zijn de gaten eerder 21mm dan 20mm.
Heb ik gewoon een verkeerde bovenfrees mee gekregen?
Op het doosje staat wel 20mm en het is een vingerfrees, echter eenmalig een gat proberen te boren en volgens mij is deze frees helemaal niet bedoeld om een gat van boven te freezen?
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Laatst bewerkt:

Daxyhr

Nieuw lid
22 aug 2015
11
0
Dat ligt eraan, niet elke vingerfrees is ondersnijdend/centrumsnijdend. dat moet hij wel zijn in jouw geval. Als dat niet zo is dan is hij geschikt om een groef te frezen vanaf de zijkant bijv. maar dus niet borend te gebruiken.
WEL:
https://www.ecotools.nl/freesbeitel-8mm-ondersnijder/

NIET:
https://www.ecotools.nl/freesbeitel-6mm/

Dus kijk even hoe het centrum van je frees eruitziet, zit daar ook een snijkant?

Dank voor de uitleg. Ze hebben me dus die 2e mee gegeven bij de gamma :(. Dat ding is dus helemaal zwart aan de bovenkant omdat ik er een gat mee heb proberen te boren. Opzich is het zelfs ook nog gelukt. Alleen het gat is te groot (bijna 21mm ipv 20mm).

Kan je in een frees eigenlijk ook een schanierboor zetten als je alleen een recht gat naar beneden wil boren?

Zoja, wat is dan slimmer om te gebruiken? Jou optie 1 of een schanierboor?

5516fc05a474f5ec95b16fb1f85277a5.jpg
 
Laatst bewerkt:

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Scharnierboor in een bovenfrees lijkt mij niet ok, toerental is vele malen hoger, de bosch gaat terug naar 11000 toeren en dat is veel meer dan een boormachine. Dus die zou ik niet in de frees doen, dus uit de hand met een boor zoals Renault aangaf

Of met de bovenfrees en een mal, er zit een kopieerring bij de bosch
 

Daxyhr

Nieuw lid
22 aug 2015
11
0
Uit de hand gaat niks worden bij mij. Ik heb al een malletje gemaakt, nu moet ik dus alleen nog een andere frees regelen, want die ze me bij de gamma mee gegeven hebben heeft geen ondersnijder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.