Slijpmachine

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Zijn er houtdraaiers welke een goede tip hebben voor een werkbank slijpmachine, eventueel met vlakschuurgedeelte aan de zijkant voor kleine stukjes hout?

Ik wil er een gaan aanschaffen maar zie zoveel verschil in prijs dat ik begin te twijfelen.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb de ProEdge van Sorby. Hij werkt met schuurbanden van diverse groftes. Je kunt er perfect je gutsen en vlakke beitels op slijpen.
Ook kun je er goed je pen blanks en andere kleine houtblokjes op schuren.
Ik heb 'm nu ruim een jaar en ben er zeer tevreden over.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Bedankt Pieter!

Dat lijkt me een prachtige machine, echter nog een stukje hoger in prijs dan ik tot nog toe gezien heb :).
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Je zou kunnen beginnende een ferm slijpmachine met brede witte steen.
kost ca 40,- en werkt goed.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Je kan kijken voor een tweede hands creusen met 4cm witte steen. Vaak voor weinig te koop op marktplaats of veilingsites.
 

tuoh

Oud hout
Hoe groter de diameter hoe vlakker de vouw geslepen word, maw. 20cm is beter dan 15cm, maar 15cm is beter dan 10cm:p
Van evenveel belang is de constructie van de beitelsteunen op een slijpmachine, en bijna elke fabrikant levert hier inferieur werk, ook Creusen. Kl*** dingen om te verstellen zijn het meestal en veel te klein en te onstabiel.

Heb verleden week nog een andere machine aangeschaft, een traagloper (Chinese meuk) maar wel degelijk van bouw, met uitzondering van, jawel, de beitelsteunen:confused: Ook hier zijn die dingen enkel goed om grofweg wat stukken metaal te ontbramen. Dat betekend dus dat je zelf aan de slag moet om er iets fatsoenlijk van te maken, of dat je gaat shoppen bij een fabrikant universele beitelsteunen.
Zelf heb ik er een halve dag constructiewerk aan gespendeerd om een degelijke beitelsteun te fabriceren die snel verstelbaar is in alle mogelijke hoeken en tevens in alle standen even stabiel aanvoelt. Een stabiele beitelsteun heeft een heel positieve invloed op het slijpbeeld, dit in combinatie met een mooi gebalanceerde steen geeft altijd een perfecte vouw.
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Thanks Ernest, leuk Vimeo verzamelkanaal heb je daar! Binnenkort die mol eens even van dichterbij bekijken.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hoe groter de diameter hoe vlakker de vouw geslepen word, maw. 20cm is beter dan 15cm, maar 15cm is beter dan 10cm:p
Van evenveel belang is de constructie van de beitelsteunen op een slijpmachine, en bijna elke fabrikant levert hier inferieur werk, ook Creusen. Kl*** dingen om te verstellen zijn het meestal en veel te klein en te onstabiel.

Heb verleden week nog een andere machine aangeschaft, een traagloper (Chinese meuk) maar wel degelijk van bouw, met uitzondering van, jawel, de beitelsteunen:confused: Ook hier zijn die dingen enkel goed om grofweg wat stukken metaal te ontbramen. Dat betekend dus dat je zelf aan de slag moet om er iets fatsoenlijk van te maken, of dat je gaat shoppen bij een fabrikant universele beitelsteunen.
Zelf heb ik er een halve dag constructiewerk aan gespendeerd om een degelijke beitelsteun te fabriceren die snel verstelbaar is in alle mogelijke hoeken en tevens in alle standen even stabiel aanvoelt. Een stabiele beitelsteun heeft een heel positieve invloed op het slijpbeeld, dit in combinatie met een mooi gebalanceerde steen geeft altijd een perfecte vouw.

Op de een of andere manier is er altijd wel een reden om het simpelste apparaat een reden te geven om duur te zijn :). Ik ga dan voor een 15 of liefst 20 cm, verder kijk ik nog even. En dan of icm vlakschuur stuk of die koop ik los.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
10, 15 of 20 cm, of maakt dat niet uit voor de hoek?

Ik heb zelf 2 creusen machine's 1 met 20cm stenen en de ander heeft sinds kort een 15 cm cbn slijpwiel + een normale steen. Ik vind 15 cm een mooie maat om mijn
beitels te slijpen, Het klopt dat de vouw wat holler wordt nagelang de diameter kleiner wordt. Maar de holle vouw heeft als voordeel dat je die veel makkelijker kunt afwetten.
Ook is het veel makkelijker om de beitel handmatig na te slijpen met een diamant-handslijpblok (hoe holler de vouw hoe sneller je materiaal wegslijpt met een vlakke steen).
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Mijn slijpwheel is vrij klein 100 mm. Zoals Rien zie gaat de beitel dan mooi over een steen maar ik vermoed dat het cost relatief veel ijzer vanwege de diep uitholling in de vouw door een verzwakt snij, wat niet veranderd met een stomper hoek instelling want je heb altijd het zelfde diameter slijpsteen.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik besef me plots dat ik hier geen laatste antwoord op gegeven heb.

5 september heb ik mijn eerste cursusdag en de heer Jorg heeft gevraagd aan Joost en mij (de 2 cursisten) om al onze beitels mee te nemen zodat hij deze kan beoordelen en zodat we kunnen leren deze te slijpen bij hem. Ik ga even wachten met een machine kopen tot ik bij hem geweest ben. Daarna zal ik hier nog terugkomen om te vertellen wat het gaat worden/geworden is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.