purperhart op auto.

20 aug 2015
8
0
zoals ik me voorgesteld heb zij ik dat ik oldtimers restaureer. nu ben ik bezig aan een wagentje voor mijn vrouw en die was standaard afgewerkt met houten omlijsting ( niet constructief zoals de pre 1900 en begin 1900 modellen) maar als sier.

http://i710.photobucket.com/albums/ww102/surfblue63/Woody/2010_04100001.jpg

nu deze wagen is zo goed als origineel van uitzicht maar gemoderniseerd onderaan en in de motor ruimte voor een meer comfortabel gebruik.(niet dagelijks)
om hier de moderne hint naar buiten te brengen wil ik er een mooie houtsoort op ( origineel was het essenhout van lage kwaliteit)
hier hebben we dan gedacht aan purperhart. nu we willen die zolang mogelijk zijn volle kleur behouden gezien het niet eenvoudig is om het hout er zomaar af te halen natuurlijk.
ik lees wax ik lees vernis ik lees... nu het lijkt me leuk om het hout te kunnen opfrissen met citroen zuur maar dat wil zeggen dat het hout onbehandeld op de wagen zit. die zal nu wel niet veel regen en vuil zien maar dit zal soms toch niet te vermijden zijn. dit zal dus verre van aangeraden zijn. vernis lijkt me het langste leven met dit nadeel dat ik het hout volledig moet wegnemen om op te schuren en dan terug te behandelen. waxen lijkt me ideaal gezien je op de wagen kan opkuisen behandelen met citroenzuur eventueel licht en voorzichtig schuren en dan terug waxen.

wat zijn jullie meningen en inzichten hier. heb je een beter voorstel kwa hout met een moderne doch mooie volle uitstraling paarse rood roze tint laat maar komen.

mvg
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik denk niet dat je heel lang kunt genieten van de paarse kleur als de auto veel buiten komt, zonlicht laat het hout vergrijzen.
een goede uv werende lak zou iets kunnen doen, maar hoeveel het echt doet zou je moeten testen.
Ik denk dat als het decoratieve van purperhart weg is, de houtaccenten nogals saai zijn en het uiterlijk van de auto niet ten goede komt.
 
Laatst bewerkt:

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
UV en water zullen altijd hout doen degenereren en verkleuren. Als je naar de schade kijkt in het essen dan kun je ook zien dat veel van de schade wordt veroorzaakt door het contact met ijzer, inlopend water langs naadjes en via verbindingen en het onbehandelde kopse hout. Als je die oorzaken kunt wegnemen door het kopse hout te verzegelen, de naadjes 100% sluitend te maken en de achterzijde van het hout goed te conserveren, dan blijft alleen de UV schade nog over. Die is met een waxproduct of een eenvoudige beits/lak goed tegen te gaan of uit te stellen.
 
20 aug 2015
8
0
ik zou met pen en gat werken in verstekken en expanderende pu lijm gebruiken. waar ik nog kopshout heb dan best heel goed vernissen? zelfde als achter kant die tegen wagen komt ( die ook geverfd is) voor het metaal dat er wel tegen komt ( de bevestigings tapjes ) zou ik zoals steeds inox gebruiken.

is er een beits of vernis die aangeraden word? voor het meeste houtwerk aan auto's neem ik toncines met matmaker in. zo krijg je een mooie vernis laag die er wat verweerd uit ziet. word veel gebruikt bij boten ook.
mvg
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
expanderende PU lijm ( in de volksmond bruislijm) is poreus; er zitten allerlei luchtbelletjes is. Hierdoor trek je juist water aan; niet doen dus denk ik.
Kops hout moet waterdicht zijn; hiervoor epoxylijm gebruiken is dan denk ik het slimste; daar kun je de rest ook mee verlijmen. Pen en gat geeft wel een stabiele verbinding; mist goed gelijmd. in het essen kun je de schade goed zien; de vergrijzing is het resultaat van essen, water en lucht. meestal is dat redelijk oppervlakkig, maar het laat wel goed zien waar de schade ontstaat en wat dus de zwakke plekken zijn.
 
20 aug 2015
8
0
epoxy is een goed idee. nog iemand op die kleurbeitsen? suggesties voor een andere houtsoort die ze vol karakter wa langer houd zijn ook welkom.
 

dikb

Nieuw lid
27 jan 2015
16
0
Die paarse kleur vind je niet bij veel houtsoorten.

Wat je zou kunnen doen is verlijmen met epoxylijm, vervolgens het hout een paar keer coaten met transparante epoxy: en dan aflakken met een UV werende lak. Zo doen de botenjongens het, dus op een auto moet het ook goed gaan.

Nadeel van metaal in hout is dat bij temperatuurswisseling er condens kan ontstaan. Daarom zie je ook altijd glaslatten wegrotten rond de spijkers.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Purperhart verkleurt m.n. onder invloed van zuurstof en warmte, minder van licht. Een epoxycoating zal het dus waarschijnlijk het langst paars houden. Maar zo'n glanzende epoxycoating maakt het er verder niet fraaier op. Ik zou in dit geval - ik dacht wel dat het over een Mini ging - als je al voor purperhart kiest, voor verwering naar donkerbruin (de natuurlijke verweringskleur van purperhart) gaan. Lakken met een goede buitenlak - fenolhars, alkydhars, 1 component PU hars - altijd oplosmiddelgedragen.
 
20 aug 2015
8
0
Purperhart verkleurt m.n. onder invloed van zuurstof en warmte, minder van licht. Een epoxycoating zal het dus waarschijnlijk het langst paars houden. Maar zo'n glanzende epoxycoating maakt het er verder niet fraaier op. Ik zou in dit geval - ik dacht wel dat het over een Mini ging - als je al voor purperhart kiest, voor verwering naar donkerbruin (de natuurlijke verweringskleur van purperhart) gaan. Lakken met een goede buitenlak - fenolhars, alkydhars, 1 component PU hars - altijd oplosmiddelgedragen.

Er kan altijd matmaker in die epoxy vernis.

Nu het moet er uit staan. Orginele vorm maar exclusief van houtsoort. Purperhart lijkt via mijn houthandel wel moeilijk te krijgen.

Wss kans dat ik voor wat anders ga kijken. Kleur van de auto ligt vast op florida green.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Purperhart is in mijn ervaring goed, en goedkoop, te vinden. Alle hardhouthandels waar ik wel eens kom hebben het of kunnen het leveren en tegen acceptabele prijzen. Het is overigens duurzaam (in de zin van bestand tegen rot) en betaalbaar genoeg dat het ook voor tuinhout in feite bruikbaar is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.