Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: purperhart op auto.

  1. #1

    purperhart op auto.

    zoals ik me voorgesteld heb zij ik dat ik oldtimers restaureer. nu ben ik bezig aan een wagentje voor mijn vrouw en die was standaard afgewerkt met houten omlijsting ( niet constructief zoals de pre 1900 en begin 1900 modellen) maar als sier.

    http://i710.photobucket.com/albums/w...0_04100001.jpg

    nu deze wagen is zo goed als origineel van uitzicht maar gemoderniseerd onderaan en in de motor ruimte voor een meer comfortabel gebruik.(niet dagelijks)
    om hier de moderne hint naar buiten te brengen wil ik er een mooie houtsoort op ( origineel was het essenhout van lage kwaliteit)
    hier hebben we dan gedacht aan purperhart. nu we willen die zolang mogelijk zijn volle kleur behouden gezien het niet eenvoudig is om het hout er zomaar af te halen natuurlijk.
    ik lees wax ik lees vernis ik lees... nu het lijkt me leuk om het hout te kunnen opfrissen met citroen zuur maar dat wil zeggen dat het hout onbehandeld op de wagen zit. die zal nu wel niet veel regen en vuil zien maar dit zal soms toch niet te vermijden zijn. dit zal dus verre van aangeraden zijn. vernis lijkt me het langste leven met dit nadeel dat ik het hout volledig moet wegnemen om op te schuren en dan terug te behandelen. waxen lijkt me ideaal gezien je op de wagen kan opkuisen behandelen met citroenzuur eventueel licht en voorzichtig schuren en dan terug waxen.

    wat zijn jullie meningen en inzichten hier. heb je een beter voorstel kwa hout met een moderne doch mooie volle uitstraling paarse rood roze tint laat maar komen.

    mvg

  2. #2
    Ik denk niet dat je heel lang kunt genieten van de paarse kleur als de auto veel buiten komt, zonlicht laat het hout vergrijzen.
    een goede uv werende lak zou iets kunnen doen, maar hoeveel het echt doet zou je moeten testen.
    Ik denk dat als het decoratieve van purperhart weg is, de houtaccenten nogals saai zijn en het uiterlijk van de auto niet ten goede komt.
    Laatst gewijzigd door JOHN LAMERS; 20-08-15 om 07:42.

  3. #3
    heb vannacht nog iets gelezen dat het jaren zou mee gaan als je het hout eerst met een gelijk gekleurde beits behandeld.

  4. #4
    UV en water zullen altijd hout doen degenereren en verkleuren. Als je naar de schade kijkt in het essen dan kun je ook zien dat veel van de schade wordt veroorzaakt door het contact met ijzer, inlopend water langs naadjes en via verbindingen en het onbehandelde kopse hout. Als je die oorzaken kunt wegnemen door het kopse hout te verzegelen, de naadjes 100% sluitend te maken en de achterzijde van het hout goed te conserveren, dan blijft alleen de UV schade nog over. Die is met een waxproduct of een eenvoudige beits/lak goed tegen te gaan of uit te stellen.

  5. #5
    ik zou met pen en gat werken in verstekken en expanderende pu lijm gebruiken. waar ik nog kopshout heb dan best heel goed vernissen? zelfde als achter kant die tegen wagen komt ( die ook geverfd is) voor het metaal dat er wel tegen komt ( de bevestigings tapjes ) zou ik zoals steeds inox gebruiken.

    is er een beits of vernis die aangeraden word? voor het meeste houtwerk aan auto's neem ik toncines met matmaker in. zo krijg je een mooie vernis laag die er wat verweerd uit ziet. word veel gebruikt bij boten ook.
    mvg

  6. #6
    expanderende PU lijm ( in de volksmond bruislijm) is poreus; er zitten allerlei luchtbelletjes is. Hierdoor trek je juist water aan; niet doen dus denk ik.
    Kops hout moet waterdicht zijn; hiervoor epoxylijm gebruiken is dan denk ik het slimste; daar kun je de rest ook mee verlijmen. Pen en gat geeft wel een stabiele verbinding; mist goed gelijmd. in het essen kun je de schade goed zien; de vergrijzing is het resultaat van essen, water en lucht. meestal is dat redelijk oppervlakkig, maar het laat wel goed zien waar de schade ontstaat en wat dus de zwakke plekken zijn.

  7. #7
    epoxy is een goed idee. nog iemand op die kleurbeitsen? suggesties voor een andere houtsoort die ze vol karakter wa langer houd zijn ook welkom.

  8. #8
    Die paarse kleur vind je niet bij veel houtsoorten.

    Wat je zou kunnen doen is verlijmen met epoxylijm, vervolgens het hout een paar keer coaten met transparante epoxy: en dan aflakken met een UV werende lak. Zo doen de botenjongens het, dus op een auto moet het ook goed gaan.

    Nadeel van metaal in hout is dat bij temperatuurswisseling er condens kan ontstaan. Daarom zie je ook altijd glaslatten wegrotten rond de spijkers.

  9. #9
    Purperhart verkleurt m.n. onder invloed van zuurstof en warmte, minder van licht. Een epoxycoating zal het dus waarschijnlijk het langst paars houden. Maar zo'n glanzende epoxycoating maakt het er verder niet fraaier op. Ik zou in dit geval - ik dacht wel dat het over een Mini ging - als je al voor purperhart kiest, voor verwering naar donkerbruin (de natuurlijke verweringskleur van purperhart) gaan. Lakken met een goede buitenlak - fenolhars, alkydhars, 1 component PU hars - altijd oplosmiddelgedragen.

  10. #10
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Purperhart verkleurt m.n. onder invloed van zuurstof en warmte, minder van licht. Een epoxycoating zal het dus waarschijnlijk het langst paars houden. Maar zo'n glanzende epoxycoating maakt het er verder niet fraaier op. Ik zou in dit geval - ik dacht wel dat het over een Mini ging - als je al voor purperhart kiest, voor verwering naar donkerbruin (de natuurlijke verweringskleur van purperhart) gaan. Lakken met een goede buitenlak - fenolhars, alkydhars, 1 component PU hars - altijd oplosmiddelgedragen.
    Er kan altijd matmaker in die epoxy vernis.

    Nu het moet er uit staan. Orginele vorm maar exclusief van houtsoort. Purperhart lijkt via mijn houthandel wel moeilijk te krijgen.

    Wss kans dat ik voor wat anders ga kijken. Kleur van de auto ligt vast op florida green.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top