Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: vaas robinia

vaas robinia

vaas1.jpg
    Een vaas uit Robinia, met een dreigende rotte kern die nu slechts een bruine verkleuring is, met een interessant stippenpatroon.
    Hoogte 41 cm, boven 15 cm opening, onder 17,5 cm breed, grootste breedte zo'n 20 cm, wanddikte van 2 mm boven tot 8 mm onderaan, de bodem is zo'n 15 mm dik. Omdat de kern er niet inzit, droogt hij eigenlijk zonder vervormen, de bovenkant is nog zuiver rond.

vaas2.jpg
    Aan de andere kant een klein vlekje splinthout. De vorm van de vaas lijmt misschien wat plomp, maar ik was bang dat als ik de boven- en onderkant verder verjongde, de bruine streep ook zo'n vlekje zou worden.

vaas3.jpg
    De binnenkant. Erg glad, maar visueel niet helemaal perfect.

vaas4.jpg
    Om te zorgen dat de vaas iets boven het oppervlak lijkt te zweven, zodat hij niet heel erg massief op tafel staat, heb ik er een klein voetje (2mm) onder gedraaid.
    Laatst gewijzigd door Jurriaan; 19-08-15 om 21:45.

Ik vind hem heel mooi..... Goede tip van die onderkant laten zweven.

Laat je ook nog een foto zien als hij/zij helemaal droog is ?
    Groetjes uit Landgraaf

Wel, hij staat al twee weken binnen, dus ik verwacht eigenlijk dat hij inmiddels droog is.

Robinia een heel mooie houtsoort om te draaien.
    Prachtige vaas en zo diep uitgehold.
    Een kunst apart.

Prachtig werkstuk.
    Heel mooie houtstructuur.
    Iets waarvan ik zeker hou.
    Mijn compliment.

Mooi stuk Jurriaan, zowel qua vorm, grootte, uitholling en tekening.

Welke beitels heb je gebruikt als ik vragen mag?

Voor de buitenkant een 'gewone', dat lijkt me niet zo moeilijk, voor de binnenkant eerst uitboren tot onderin met een grote (MK4 x 48 mm x 500 mm) metaalboor in stapjes, dan verder uithollen met een zelfgebouwde beitel opgebouwd uit een rechte hss haak van Jo Winter, een metalen staaf van 25 mm rond x 130 cm lang en een klein plaatje uit 6 mm gehard staal boven de haak als spaanbegrenzer, zodat er niet gehapt wordt onderin de vaas als ik niet meer kan zien wat er gebeurd.

Verder natuurlijk een leunspaan die diep in de vaas komt en de haak goed scherp houden, en dan gaat het wel. Ik bleek niet eens een bril nodig te hebben.

Forum Rechten