stank meubelolie wegwerken

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
3 maanden geleden heb ik een nieuwe tafel behandeld met meubelolie van 3V3 én nog steeds stinkt het!
Met het mooie weer van de vorige weken heb ik de tafel zelf lange tijd buiten geplaatst, maar ze blijft stinken...
Is het aan te raden om er een laagje Danish Oil overheen te zetten om de geur zo af te sluiten?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik kan niet veel informatie vinden over V33 meubelolie, maar het lijkt een drogende olie op basis van tungolie te zijn. Een dergelijk product zou na een dag of drie vrij van oplosmiddelgeur moeten zijn, en ook in dezelfde tijd helemaal doorgedroogd / uitgehard moeten zijn. Mocht er geen siccatief in zitten, wat ik overigens niet verwacht, zou je bij tungolie nog steeds verwachten dat het binnen enkele weken voldoende gepolymeriseerd is dat je de olie zelf niet meer ruikt. Het enige zou nog kunnen zijn dat je zo veel op/in je hout hebt gesmeerd dat het de kans niet krijgt om te drogen, maar dan zou het hout ook moeten zweten en plakkerig moeten zijn. Ik kan me bij een meubelolie die bij normaal gebruik na 3 maanden nog voor stankoverlast zorgt niks voorstellen. Mijn lijn- en tungoliemengsels met terpentijnolie en citrusolie als oplosmiddel zijn nadat behandeld hout een dag of vijf aan de lucht blootgesteld is geweest volstrekt reukloos - althans met mijn neus...
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Ik ben een fervent gebruiker van Danish Oil, en inderdaad door de tungolie krijg je na een drietal dagen een mooi reukvrij, gehard oppervlak.
Door gebrek aan Danish Oil had ik snel in de plaatselijke verfhandel de meubelolie van V33 gehaald.
Ik dacht: het is op basis van tungolie... dus het zal wel gelijkaardig zijn.
en mijn eindwerk laatstejaar Meubelmaken in Mechelen (B) moest nog tijdig klaar zijn... (haast en spoed zijn zelden...).
De olie had ik aangebracht met een doek en het overtollige werd na een twintigtal minuten afgenomen met een droge doek.
Gelukkig hebben we een warme, droge zomer gehad en kon mijn tafel enkele weken buiten uitwaaien.
Het was binnenshuis niet te doen van de chemische geur.
Ik had contact opgenomen met de fabrikant, maar die vond het zelfs niet nodig om te reageren....
Dus, in de toekomst... mijn vertrouwde Danish Oil!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.