Elektra Beckum TS250 motor kapot, herstellen nog de moeite?

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Hallo,

Tijdens een grote klus heb ik de motor van mijn tafelzaag, een Elektra Beckum TS250, verbrand. De anker van de motor is helemaal kapot.
Een nieuwe motor kost tussen de 200 en 300€.
Zouden jullie een nieuwe motor overwegen (zelf te doen want toestel is al 10j buiten garantie) of zouden jullie iets nieuws kopen?
Het liefst zou ik het met beperkt budget oplossen maar om na een jaar weeral kosten te zouden hebben lijkt me ook niet leuk.

Alvast bedankt,
Bert
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Dag Maarten,

Ik vond niet dat ik de motor te zwaar belast had maar had hem wel enkele dagen redelijk intensief gebruikt. Voor 2kw is deze trouwens niet al te groot.
Ik heb er wel veel merantie op zittten zagen van 7 a 8cm dik. Ik had wel verwacht dat de motor eerst vermogen ging verliezen maar 't was in één keer plots gedaan.
De koperen geleiders op het anker waren allemaal los gekomen.
Anderzijds is het ook een tweedehands toestel waarvan ik het vorig gebruik niet ken. Heb het nog maar een half jaar.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dag Maarten,

Ik vond niet dat ik de motor te zwaar belast had maar had hem wel enkele dagen redelijk intensief gebruikt. Voor 2kw is deze trouwens niet al te groot.

een reguliere elektromotor voor 100% inschakelduur is inderdaad veel groter dan een kleinere voor 'licht' gebruik, als ik vergelijk wat er in mijn draaibank hangt vergeleken met een Stihl elektrische kettingzaag, is dat ook een groot verschil.

Tenzij je ergens een gebruikte TS250 kunt kopen, ben ik bang dat een stuk anker einde oefening is.
 
Laatst bewerkt:

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Willem,

Heb je hetzelfde gedaan bij een TS250? Het lijkt toch niet direct dezelfde soort motor te zijn?
Hier enkele foto's van mijn kapot toestel:
ts250.JPG
ts250 2.jpg
as.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Repareren kan je navragen bij een wikkel bedrijf, google is your friend ;)
8 cm merantie met 2 kw, dat is stevig zaagwerk, dan is een goed en scherp blad ook een vereiste.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.