afstellen aandrijfwiel lintzaag

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Tweedehands heb ik een Griggio Star 4 lintzaag gekocht en merk dat het zaaglint met de tanden over het rubber van het aandrijfwiel loopt.
Het kantelen van het bovenwiel verhelpt niets aan de loop van het blad onderaan en de bovenste wielas kan ik niet verder achteruit plaatsen (zit op zijn eindpunt).
Op de achterzijde van het aandrijfwielas zitten er kruislings geplaatste stelschroeven.
Kan ik door de twee verticaal tegenover elkaar geplaatste stelschroeven bij te stellen, het aandrijfwiel zodanig achterover kantelen dat de lintzaag meer naar voren komt te lopen?
Of moet de aandrijfwielas naar achteren (indien dit mogelijk is) geschoven worden?
ps, het lukt me niet om een foto ter verduidelijking toe te voegen... probeer het straks vanuit een ander netwerk.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Als het goed is is het loopvlak van het rubber iets rond.
Het is dan ook de bedoeling dat het lint op het rubber loopt.
Het lint moet op het bovenste wiel in het midden van het wiel lopen (eigenlijk zelfs het dal bij de tanden in het midden).
Dit laatste is niet van belang bij het onderste wiel.
Ik zou zeker niet aan de 4 moeren gan draaien.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
De machine is een ACM, made in Italy. Zie: http://www.maginn.ie/assets/pdf/saws/GRIGGIO%20STAR%20BANDSAWS.pdf
Europese machines hebben een vlak rubberen loopvlak waarbij de vertanding van het lint net buiten het rubber moet lopen zodat dat niet beschadigd.
Amerikaanse machines hebben een bol oppervlak waar het zaaglint wel helemaal op mag lopen. Omdat het bol is beschadigen de gezette tanden het rubber ook niet. Dit is de info van handig 18, maar is hier hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing.
Door het kantelen van het bovenste wiel is de loop van het lint in te stellen. Als dit goed staat kun je het onderste wiel proberen naar voren of achteren te zetten met een poelietrekker of zachte tikjes met een houten hamer. Misschien eerst ergens een borginbusboutje losdraaien om de spie los te maken.
 
Bij lintzagen zijn er twee systemen.
Bij de oude lintzagen is het rubber of kurk vlak en moeten de tanden net buiten het wiel lopen.
Bij de moderne lintzagen loopt het rubbervlak iets bol en moet het lint in de midden op het rubber liggen.
Door het bolle vlak liggen de tanden van het lint (uitgezonderd de hele smalle) toch iets los van het rubber, juist door die bolling.
Ik zou inderdaad niets aan die vier moeren gaan doen.
Controleer of het rubber vlak of bol is.
Je verhaal zo lezende ga ik er van uit dat het rubber bol loopt.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Sorry, ik ben vergeten te vermelden dat het rubberen loopvlak vlak is en dus de vertanding voor het loopvlak dient te lopen.
Bij het bovenste wiel loopt de vertanding juist, bij het aandrijfwiel loopt de vertanding volledig op het loopvlak.
Ik las ergens dat het schuin bijsnijden van de buitenrand van het loopvlak een oplossing kan bieden, maar dit lijkt me zo een 'scheve' oplossing.
 
De machine is een ACM, made in Italy. Zie: http://www.maginn.ie/assets/pdf/saws...20BANDSAWS.pdf
Europese machines hebben een vlak rubberen loopvlak waarbij de vertanding van het lint net buiten het rubber moet lopen zodat dat niet beschadigd.
Amerikaanse machines hebben een bol oppervlak waar het zaaglint wel helemaal op mag lopen. Omdat het bol is beschadigen de gezette tanden het rubber ook niet. Dit is de info van handig 18, maar is hier hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing.
Door het kantelen van het bovenste wiel is de loop van het lint in te stellen. Als dit goed staat kun je het onderste wiel proberen naar voren of achteren te zetten met een poelietrekker of zachte tikjes met een houten hamer. Misschien eerst ergens een borginbusboutje losdraaien om de spie los te maken.

Pieter je hebt een pb.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
DSCN1736.jpg










DSCN1737.jpg
Zo, hierboven zie je de stelschroeven die ik bedoelde.
Ik ga eens proberen uit te meten of beide wielen in één verticaal vlak draaien, maar dit gaat niet makkelijk zijn aangezien de wielen naar achteren toe verdoken zitten.

Pieter, ik ga morgen op zoek naar het borginbusboutje...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Als het lint op het onderste wiel naar buiten moet, kan je dit doen door de as achterover te kantelen. Dit kan je doen met de bouten in de getoonde foto. Kijk eerst even of er geen speling in de lagers van de onderste as zit. Draai de borgmoeren los van de stelbouten boven en onder. Nu draai je de bovenste bout op iets meer spanning en daarna los je de onderste bout iets. Dit doe je bij een draaiende machine met de zaaggeleiders los. De zaag zal nu naar de rand van het wiel kruipen, na elke aanpassing het bovenwiel weer corrigeren.Als de zaag weer goed spoort, draai je de borgmoeren weer vast. Gewoon in kleine stapjes werken, het is niet ingewikkeld.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Vaak verloopt het onderwiel door lagerslijtage, Dit is te corrigeren door of de lagers te vervangen, of de afstelling op de as een pietsie te verstellen. Als je tijdens het verstellen druk houdt op de as, verloopt je afstelling maar heel weinig. Vaak gaat het fout als mensen alles losdraaien, dan verloopt alles zoveel, dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Men denkt vaak dat de wielen in een vlak moeten draaien, maar dat is maar zelden het geval. Dit betreft de basisafstelling, vanwaar je stelt tot de zaag daar op het wiel loopt waar je hem wil hebben. Met de tanden over de rand bij een vlak wiel en met de zaag op het midden bij een bol wiel. Ik hoop dat je wat kan met mijn uiteenzetting.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik zou een seven kijken op Youtube en eerst e.e.a. controleren.[h=1]How-To: Bandsaw Tracking & Coplaner Adjustment[/h]
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Als het lint op het onderste wiel naar buiten moet, kan je dit doen door de as achterover te kantelen. Dit kan je doen met de bouten in de getoonde foto. Kijk eerst even of er geen speling in de lagers van de onderste as zit. Draai de borgmoeren los van de stelbouten boven en onder. Nu draai je de bovenste bout op iets meer spanning en daarna los je de onderste bout iets. Dit doe je bij een draaiende machine met de zaaggeleiders los. De zaag zal nu naar de rand van het wiel kruipen, na elke aanpassing het bovenwiel weer corrigeren.Als de zaag weer goed spoort, draai je de borgmoeren weer vast. Gewoon in kleine stapjes werken, het is niet ingewikkeld.
Hallo Chevy,
Bedankt voor de tip!
Het zaaglint loopt weer mooi een halve tand buiten het rubber.
jan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Fijn voor je, dat het met wat simpel stelwerk is opgelost. Het is een profi lintzaag, die reeds vele jaren gebruikt is. Als de afstelling dan iets verlopen is, is het vaak een kwestie van lagers iets ruimte gekregen, of wielbekleding schuin afgesleten. Dit is allemaal met wat stelwerk te corrigeren. Met platte wielen moet je het corrigeren in hele kleine stapjes doen.Ga je iets te ver , dan loopt het lint al snel van de wielen. Met bolle wielen heb je iets meer marge.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Fijn voor je, dat het met wat simpel stelwerk is opgelost. Het is een profi lintzaag, die reeds vele jaren gebruikt is. Als de afstelling dan iets verlopen is, is het vaak een kwestie van lagers iets ruimte gekregen, of wielbekleding schuin afgesleten. Dit is allemaal met wat stelwerk te corrigeren. Met platte wielen moet je het corrigeren in hele kleine stapjes doen.Ga je iets te ver , dan loopt het lint al snel van de wielen. Met bolle wielen heb je iets meer marge.
Ja bij het minste dat je de stelschroeven bijdraait, zie je het lint al verschuiven.
nogmaals dank
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.