iroko tafel - polyurethene lak op waterbasis - probleem

pietersmit

Nieuw lid
16 aug 2015
2
0
Hoi allemaal,

Mijn tafel van nieuw iroko hout heb ik gelijmd met de bedoeling er een tafel van te maken. nu heb ik na veel verschillende adviezen gekozen voor watergedragen polyurethene lak vanwege hoe sterk het is, gemak in gebruik en watergedragen omdat het niet geel wordt over de jaren. Na een paar verschillende merken getest te hebben heb ik gekozen voor Rambo parket lak transparant mat. het resultaat is mooi (als ik het zelf mag zeggen) en heb alle kanten met 4 dunne lagen bewerkt, elk met genoeg tijd ertussen. Na enkele dagen heb ik -om mijn onderstel te bedenken- er een paar plinten op laten liggen voor ongeveer 1 tot 1.5 week. Toen ik de latjes eraf haalde had ik lichtere strepen waar de latjes hadden gelegen en was de rest donkerder,terwijl de tafel -bijna- niet in direct zonlicht lag. (zie foto)

Hoe kan dit? en hoe kan ik dit oplossen? Een kennis zei dat ik niet watergedragen lak had moeten gebruiken. Maar dat is tegenstrijdig want dat was me juist geadviseerd door de houthandel! iemand suggesties zonder dat ik alles eraf moet schaven? IMG_20150815_114425.jpg

Advies is zeer welkom! alvast bedankt

groet,

Pieter
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Komt door de uv straling, daardoor verkleurd het hout. Je zou even een week ofzo kunnen wachten in de hoop dat de verkleuring bij trekt.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Die verdwijnen vast weer na verloop van tijd, het hout wordt gewoon donkerder.
Als je dat wilt verminderen kun je er misschien een UV blokker op smeren?
 

pietersmit

Nieuw lid
16 aug 2015
2
0
Dank voor de reacties.
De strepen verdwijnen inderdaad al langzaam aan. Maar kan ik nu nooit meer iets langer op mijn tafel laten liggen dan een week? Ik had ergens gelezen dat de verkleuring komt door een chemische reactie van iroko hout (wat een vet en andere stoffen afscheidt) en de lak (omdat dit op waterbasis is). Vanwege die reactie heeft het niet veel met UV licht te maken en moet ik alles eraf halen. Als jullie denken dat dit niet hoeft, ben ik blij!

dank!
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Als je een UV filter heb, zal de verkleuring langzamer gaan.

In het begin zal vers hout heel snel verkleuren, dus als je dan een deel afdekt zodat er geen UV straling bij komt, is het effect "heel" groot. Na verloop van tijd zal de verkleuring minder heftig worden en zie je niet of nauwelijks verschil tussen een deel wat volop UV straling krijgt en het deel wat minder of geen UV straling krijgt.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
iroko verkleurt; maakt niet uit wat voor n lak je daar overheen zet. De verkleuring is in het begin het ergst, na verloop van tijd houd t wel op. Alkydlakken verkleuren ook naar geel.
Watergedragen PU lakken verkleuren aanzienlijk minder door het ontbreken van alkyd. het probleem zit m in het hout, niet in de lak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.