welke Vlak/vandiktebank ?

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
Hey,

Ik heb een vlak/vandiktebank nodig. ik wil niet 2 losse omdat ik daar geen ruimte voor heb dus vlak en vandikte in 1 is wel mooi. Ik weet alleen niet zo goed wat ik nou moet kopen ik heb een max van 2500 euro. Wie weet waar ik een goede vlak/vandiktebank kan kopen. het liefste met 4 messen.

alvast bedankt.
 

martus

Actieve deelnemer
16 feb 2010
25
0
Voor maar 2500€ zal je wss geen nieuwe machine vinden met 4 messen. Maar probeer het eens tweedehands.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je met 3 messen uit te voeten kunt, dan is een Hammer A31 een prima keus. Gebruik hem (of is het haar?) nu ruim 3 jaar zonder problemen en met een prima schaafresultaat. Had hier voor een machine met losse hss messen, maar de verwisselbare van Hammer zijn echt super.

jaap
 

Tijntje

Actieve deelnemer
19 mei 2010
86
0
Bedankt voor de reactie. de Hammer a3 31 is wel een goede optie ik ga der fff over nadenken.
 

tuoh

Oud hout
Even een opmerking, een schaafmachine met vier messen schaaft niet beter of mooier dan een machine met twee of drie messen, het enige voordeel van drie of vier messen ten opzichte van een as met twee messen is dat je de doorvoersnelheid van het hout kan verhogen, je bent sneller klaar met schaven.

Mvg,

André
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag,

Ik sluit me aan bij Jaap. Weliswaar ben ik nog niet lang in het bezit van de Hammer A3, maar tot nu toe ben ik erg enthousiast over deze machine. Hiervoor had ik een Elektra Beckum, maar dat is een heel andere klasse: kortere schaaftafels, messenas niet automatisch, lichter van gewicht (stabiliteit).

tot het moment van in gebruikname had ik een aarzelend gevoel, of het daadwerkelijk iets zou toevoegen, maar nu heb ik het concreet ervaren.

Uiteraard zijn er ook andere goede merken, maar het is mij opgevallen dat qua prijs/kwaliteitverhouding de Hammer hoog scoort, ook op duitstalige en engelstalige fora.

Succes met het zoeken!

gr, Wim
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
tuoh zei:
Even een opmerking, een schaafmachine met vier messen schaaft niet beter of mooier dan een machine met twee of drie messen, het enige voordeel van drie of vier messen ten opzichte van een as met twee messen is dat je de doorvoersnelheid van het hout kan verhogen, je bent sneller klaar met schaven.

Mvg,

André


Het is niet mijn gewoonte maar hier ben ik het niet helemaal eens met jou...
Als het over vlakschaven gaat heb je gelijk. Je aanvoersnelheid kies je dan zelf.
Maar als het over een vlak- vandikte combinatie gaat merk ik toch een verschil bij de vandiktebank.
Als instrumentenbouwer lijd ik aan een ziekelijke zin voor precisie. Ik heb een holztech vlak- vandiktebank FS 410 met 4 messen die ik zelf zeer nauwkeurig afstel zodat de 4 messen ook het werkstuk raken en dus hun werk doen. En ik merk een duidelijk verschil in afwerking met mijn vorige machine (steton) die toch ook 3 messen had. De aanvoersnelheid was vergelijkbaar. (8m/min.)
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Laat je keuze niet afhangen van het prijskaartje. Spaar liever iets langer voor iets waar je jaren plezier aan kan beleven in plaats van snel iets goedkoop aanschaffen waar je je al van dag één blauw aan ergert.
Zwak punt van de meeste kleinere machines: Zet de haaksgeleider haaks met behulp van een winkelhaak ter hoogte van de schaafas. Controleer dan de voorkant van de geleider en vervolgens de achterkant van de geleider. Je zal zien dat er dan al behoorlijk wat machines falen in de categorie tussen 200mm en 400mm schaafbreedte. (Lees: hobby- of semi-professionele machines.) De meeste geleiders staan scheluw...
Dit soort kwaliteitseisen zijn belangrijker dan het aantal messen om maar iets te noemen.
Je verkrijgt toch pas arbeidsvreugde als je machine exact doet wat je er van mag verwachten. nl. vlak en haaks schaven! Als ik nadien nog handgereedschap nodig heb om de gebreken van een machine te compenseren kan ik mijn geld beter direkt in een lie nielsen handschaaf investeren. Topkwaliteit die geen ruimte inneemt. (Voor zij die de kleinste hebben ;) )
 

sander

Actieve deelnemer
28 apr 2009
29
0
ik heb nu een jaar of vier de JPT-310 Vlak- en vandiktebank 230V
en ben erg tevreden met het resultaat wat hij geeft.

groet Sander
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Heren, dames,

Hebben mensen hier ervaring met 'Lurem' machines? en de vlak/vandiktebank in het bijzonder? Hij staat bij Teygeler in Amsterdam voor ongeveer 750 euro(ex. btw.).
 
A

Anonymous

Guest
Met Lurem kan ik je niet helpen, maar ik wil me wel graag aansluiten bij eerdere meningen. De Hammer A3-31 is echt een perfecte machine voor het geld. Mocht je hiervoor besluiten, bestel dan wel gelijk het digitale handwiel mee, dat is eigenlijk onmisbaar.

Gr, Emiel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.