Thermowood

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb al een paar keer mijn bedenking gegeven over de kwaliteiten van Thermowood, maar nu is de liefde voor dit product helemaal over.
Ik heb een plank Thermowood gebruikt gehad als afwerking van de rand van het plat dak van de werkplaats. Deze plank was ongeveer 20 cm breed en lag met een lichte helling om af te wateren. Nu 10 jaar later ben ik deze afwerking uit noodzaak aan het vervangen omdat er gaten in kwamen.
In tegenstelling tot wat er werd gezegd over dit hout rot het wel degelijk. Ik weet dat het niet de meest optimale plaatsing was (hoge weerbelasting), maar hout waarvan ze aangeven dat het duurzaamheidsklasse I heeft en bovendien geschikt is als terrashout zou naar mijn mening bestand moeten zijn tegen deze invloeden en langer moeten meegaan.
De randafwerking van de overkapping tussen berging en werkplaats is er nog erger aan toe.
Ik heb de indruk dat Thermowood niet beter is dan het grenen waar het uit gemaakt is.
Nu heb ik wel gezien in een folder dat er tegenwoordig drie types Thermowood zijn , in duurzaamheid variërend tussen I en III afhankelijk van het toegepaste procédé. Toen ik het hout 10 jaar geleden kocht was er nochtans maar één type beschikbaar.
http://www.stevenshout.be/images/pdf/Thermowoodbrochure.pdf
Dan heb ik het nog niet gehad over de vraat door wespen. Wespen schrapen het vergrijsde laagje af voor hun nest te bouwen waardoor er strepen zijn en geen egale grijze kleur. In de documentatie stond nochtans dat de thermische behandeling bescherming bied tegen insecten...
IMAG0991 (1).jpg
IMAG0991 (1).jpg
IMAG0989 (1).jpg
IMAG0986 (1).jpg
IMAG0985.jpg
IMAG0983.jpg
IMAG0984.jpg
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Is dit net zoiets als "platowood" heb ik ook eens gekocht en daarna nooit meer, niet fatsoenlijk te verwerken en inderdaad vergaat relatief snel.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Had je nu gezegd dat dit onbehandelde dennen planken waren die er 10 jaar lagen, dan zou ik zeggen dat het normaal verouderd is.
Ik kan moeilijk zien waar enig effect is van verduurzaming.

Blijkbaar zijn de wetenschappers er nog niet helemaal aan uit welke andere effecten dit thermische proces op het hout heeft, de duurzaamheid is theoretisch bepaald maar er is geen rekening gehouden met nog ongekende andere effecten die de duurzaamheid mogelijk verlagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.