hout vastzetten / klemmen en bewerken met schaaf

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
Goedendag heren en dames,

Is het volgende mogelijk?

Hout tegen een rand zetten, met tape aan de onderkant van het werkstuk en tegen de rand aan met een kleine schaaf bewerken?

Hardhout, 1 mm per haal eraf schaven.
 

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
Dank je Civixx, maar wat is het minimale wat een schaaf eraf kan schaven?
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Bij schaven is de holy grail de "1 thou shaving". Dat is 1 duizendste van een inch, dus ongeveer 0.025 mm. Maar de Japanners houden hier wedstrijden in en gaan met hun speciale houten schaven nog veel dunner. I heb wel eens 3 micrometer horen noemen. Lijkt me onwaarschijnlijk dun en eigenlijk ook onmeetbaar, maar goed. Met die Kunz ga je dat allemaal niet halen natuurlijk, daar heb je speciaal geprepareerde schaven voor nodig. Maar iets van krante papier dikte (dunte) zou wel moeten kunnen, als hij scheermes scherp is en de bodem redelijk vlak is.

En hoe dik kan hij? Zo dik als je zelf kan duwen. Hangt dus af van de kracht in je vingers, de ergonomie van de schaaf en de hardheid van het hout. Zorg wel dat je zoveel mogelijk met de draad van het hout mee schaaft.
 

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
@Seek: Zo, leuk die wedstrijden. =) Ik heb mijn lokale krant gemeten en de dikte van het papier is ongeveer 0.1mm. Dat noem ik vrij dun.
Ik ga eerst de mes van de schaaf scherpen op mijn 4K en 8K Zanmai slijpsteen. Dat gaat wel helpen denk ik. Ik heb deze stenen gebruikt voor mijn open scheermes en kon er comfortabel mee scheren. Ok, met de houtnerven mee. Check.

@Damien: ok, dank je. 0.2 mm is vrij dun.

Ik ga het stukje hout hout dan ergens tegenaan zetten, dat lager ligt dan mijn werkstuk, dan kan ik schaven.
Nu nog even wachten op het hout. Ik heb het nog niet.

Edit: oude eiken klerenhanger ... heb toch hout!
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
azuma3.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.