Tuintafel van "restjes"

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik had eerst alles machinaal geschuurd naar P180, en dan P320 gebruikt voor het natschuren. Eigenlijk had ik liever P220 gebruikt ofzo (opvolgend op P180), maar had dus enkel P320 liggen, daarom...

Het polijsten schrijft Woca voor om de toplaag van de olie te laten uitharden. Deed ik met zo'n pads (maar dan witte): scrub set.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Vandaag (20-9) voelt het tafelblad nog klam aan.
Verder voelt hij redelijk ruw aan en is hij een behoorlijk stuk donkerder geworden dan ik had gehoopt.
Het lijkt erop dat met name de donkere vezels in het eikenhout omhoog zijn gekomen.

Heeft hier iemand een idee hoe dat kan? Kan ik hier nog iets aan doen?
Ik zou hem nog een keertje op kunnen schuren, maar dan ben ik bang dat een volgende laag olie de tafel nog donkerder gaat maken.

Ik laat hem nog 24 uurtjes rusten om te zien of dat wat doet aan de kleur en de ruwheid van het hout.

Wellicht zijn de vezels omhoog gekomen doordat je een olie op waterbasis gebruikt, houtvezels reageren op water en komen omhoog waardoor het oppervlak ruw voelt.
Het enigste wat je kan doen is dan fijn schuren en weer wat olie.
Als je een olie neemt die niet op waterbasis is heb je geen last.
Wil je echt met een andere olie experimenteren dan zal je eerst de toplaag eraf moeten schuren zodat je opnieuw begint want een olie die niet op waterbasis is kan niet op een waterlaag.
Ikzelf bevochtig een meubel altijd eerst met een spons (heel licht, spons goed uitknijpen) dan wat laten drogen en de vezels die dan omhoog komen wegschuren met een fijne korrel alvorens ik met een produkt op waterbasis het hout bewerk, dan reageert het hout daarna minder.
Ik doe dat met het kleuren van hout bijv want dan gebruik ik waterbeits, dat zijn zakjes poeder die je oplost in water.
Als je nou nog 'ns hout gaat oliën probeer dan eerst het produkt op een proefstukje, dan zie je hoe het eruit gaat zien.
Door te oliëen wordt hout altijd donkerder maar misschien scheelt het per merk.
Ik heb gelezen op het forum dat Danish oil vrij licht is, zelf gebruik ik Revol van Aquamarijn,deze is niet op waterbasis, dit merk heeft een hele range van goede houtbewerkingsprodukten, da's echt veel beter dan Johnson of iets wat ze in de supermarkt verkopen want dat is troep.
Je hebt de pech dat je dit soort dingen door ervaring aan de weet komt, dit gebeurt je niet nog een keer waarschijnlijk.
 
Laatst bewerkt:

jjnh

Actieve deelnemer
12 mrt 2012
27
1
Heerlen (L)
Al doende leert me en in mijn geval leer ik heel veel hiervan ;)

Bedankt voor alle tips en de uitgebreide verklaringen!!
 

jjnh

Actieve deelnemer
12 mrt 2012
27
1
Heerlen (L)
De tuintafel is klaar en staat op zijn plek ... in de woonkamer ... :p

2015-09-23 13.05.20.jpg

2015-09-23 13.05.43.jpg

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken, de uitleg en de mooie commentaren.
Van dit project heb ik in ieder geval veel geleerd!!
 
P

Pel

Guest
Mooie tafel, ik zou hem met Danish olie behandelen, daarna kun je hem met was behandelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.