Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 26
    Hallo allemaal,

Door verschillende omstandigheden heb ik een tijdje niet kunnen werken aan de tafel, maar nu werd het weer tijd om verder te gaan zodat ik mijn werkplaats weer vrij krijg voor andere zaken ...

Gisteren is de Woca olie die "Den Deze" had geadviseerd binnengekomen.

2015-09-16 16.37.43.jpg

Van een ervaren timmerman kreeg ik nog de tip om de eerste laag olie op het eiken blad te verdunnen om ervoor te zorgen dat deze dieper in het hout doordringt. Ik heb de verdunner van Woca mee besteld.
    Bij het mengen van de beide componenten loop ik echter tegen het probleem aan dat ze niet willen mengen.

2015-09-17 15.33.50.jpg

Zelfs herhaaldelijk mengen en enige tijd laten staan wil niet baten.
    Heeft hier iemand ervaring hiermee?
    Ik heb de vraag ook gesteld bij Woca.nl.

Omdat ik het onderstel niet verdund wilde behandelen, ben ik daar alvast mee gestart.
    2015-09-16 19.47.45.jpg
    Het voorstel set poten is gedaan, de achterste moet nog.
    2015-09-17 15.33.36.jpg
    2015-09-16 20.14.34.jpg

Het kleurverschil is wel duidelijk zichtbaar, ook na 24 uur drogen.
    Maar ik vind het wel mooi worden en het hout blijft natuurlijk aanvoelen.

Groeten,
    John
    Laatst gewijzigd door jjnh; 17-09-15 om 15:52.

De olie die je heb is een watergedragen olie dus die moet je verdunnen met water en niet met een oplosmiddel dat vermeng niet zoals je zelf al weet.

Pracht van een tafel zeg!
    Ook heel geslaagd zo met de stukken trespa, ziet er echt mooi uit.

Hallo RoTo,

Daar was ik al bang voor. Weer een ervaring rijker dus ...

Heb je enig idee van de mengverhouding die ik met water aan kan houden?

Tja ik heb geen ervaring met de olie maar van verf uitgaan de zou ik zeggen max 10%.

thnx RoTo.

Het antwoord van WoCa bevestigd dat verdunnen bijna geen nut heeft omdat de olie van zichzelf al dun genoeg is om diep door te dringen.

De olieverdunner van WOCA is bedoeld voor onze binnenoliën en niet voor de Exterior Oil. Exterior Oil is watergedragen en als oplosmiddel zou dus theoretisch water gebruikt moeten worden, al gebeurt dat eigenlijk nooit omdat het product van zichzelf al behoorlijk diep in het hout trekt en het toevoegen van meer water er alleen maar voor zorgt dat er minder vaste stoffen in het hout achterblijven.

U heeft dus de helaas een verkeerde verdunner gekocht, die niet mengt met de Exterior Oil.
    Vanavond dus maar aan de slag om het blad van een eerste laag te voorzien.

Na het oplossen van het "verdunner mysterie" ben ik gisteren (18-9) begonnen met het oliën van het blad:

2015-09-18 18.36.26.jpg
    Halverwege de eerste laag ...

2015-09-18 18.45.42.jpg
    ... en helemaal compleet.

Volgens de handleiding van Woca laat ik de olie 5 minuten intrekken en daarna wordt het geheel goed afgenomen met een katoenen doek.
    Bij wijze van test heb ik een reststukje 30 minuten laten liggen, maar dan krijg je de overtollige olie bijna niet meer weggeveegd.
    Na de 5 minuten zijn duidelijk nog "droge" plekken zichtbaar op het hout.
    Voor de zekerheid heb ik op het proefstuk een grote waterdruppel in laten trekken. Op het behandelde deel van het hout is de vlek veel minder duidelijk, maar er is wel degelijk een vlek zichtbaar.

Een 2e laag is dus zeker noodzakelijk.
    Vandaag (19-9) gaat die tweede laag erop.

Deze 2e laag heb ik wat dikker aangezet om de droge plekken goed te voeden.
    De olie slaat bij het aanbrengen van de 2e laag veel lichter uit. Die witte zweem verdwijnt echter na het afnemen van de overtollige olie.

2015-09-19 15.50.06.jpg
    2015-09-19 15.50.14.jpg

Na het aanbrengen van de 2e laag worden de vlammen (wellicht is er een betere term) in het hout heel mooi zichtbaar.
    2015-09-19 15.51.23.jpg

Na 5 minuten intrekken zijn er geen duidelijke droge plekken meer zichtbaar. Ik laat het geheel nu weer een dagje rusten en morgen bekijk ik of ik er nog een 3e laag op doe.

Vandaag (20-9) voelt het tafelblad nog klam aan.
    Verder voelt hij redelijk ruw aan en is hij een behoorlijk stuk donkerder geworden dan ik had gehoopt.
    Het lijkt erop dat met name de donkere vezels in het eikenhout omhoog zijn gekomen.

Heeft hier iemand een idee hoe dat kan? Kan ik hier nog iets aan doen?
    Ik zou hem nog een keertje op kunnen schuren, maar dan ben ik bang dat een volgende laag olie de tafel nog donkerder gaat maken.

Ik laat hem nog 24 uurtjes rusten om te zien of dat wat doet aan de kleur en de ruwheid van het hout.

Het weer ruw worden komt door het 'vocht' in de olie denk ik. Ik heb dit ook opgemerkt wanneer ik eik reinig met een (Woca) cleaner alvorens het te behandelen. Ik heb het daarna weer licht opgeschuurd. Wanneer ik de olie aanbreng schuur ik nat ook nog eens snel met de hand na alvorens de olie weer weg te halen en in te polijsten.

Het donker worden komt omdat je de 'Natural' olie hebt genomen denk ik, daarmee verkrijgt het hout een diepere gele/bruine kleur. Wanneer je de originele kleur beter wilt behouden moet je de 'White' versie nemen, dan wordt het niet zo donker (eerder een lichte grijze schijn).

@SereN: Bedankt voor je reactie.

Welke korrel gebruik je om nat na te schuren?
    Wat voor effect heeft het polijsten en wat gebruik je daarvoor?

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten