Tuintafel van "restjes"

jjnh

Actieve deelnemer
12 mrt 2012
27
1
Heerlen (L)
Hallo mede-hout-verslaafden,

De wederhelft is al enige tijd aan het zeuren om een nieuwe tuintafel, dus het werd maar eens tijd om daar gehoor aan te geven.

Maaaarrrr ... zoals gewoonlijk is het budget beperkt en moet ik het doen met restjes.

Het eiken voor het blad is afkomstig van een oude kledingkast. Dat was echter te weinig voor een blad van 90 x 180 cm.
De antraciet inleg is Trespa en deze stukken zijn afkomstig van de restjes van de gevelbekleding die we onlangs hebben laten plaatsen.
De poten zijn afkomstig van balken die (volgens de architect uit 1970 was dit een "design" element) tegen de gevel van ons huis waren gemonteerd om er klimplanten tegenop te laten groeien.

Met deze stukjes en beetjes ben ik eerst maar eens in Sketchup gedoken om een ontwerp te maken:

Tuintafel 1.jpg

Tuintafel 1b.jpg

Hier is de betreffende .skp file: Bekijk bijlage Tuintafel 1.skp

Daarna komt de uitdaging om alles op maat te krijgen.
Helaas is het hout van de kast niet echt uniform. Ik heb echter geen vandiktebank dus het is behelpen. Na het zagen en, handmatig, schaven, ziet het er zo uit:

2015-08-08 14.10.24.jpg

De stukken liggen in bovenstaande afbeelding nog los tegen elkaar. Uiteindelijk heb ik ze bevestigd met 2x biscuit (gefreesd op freestafel), een potgat boring en houtlijm.

Na het schaven, schuren en bijwerken van het blad, werd het tijd voor het onderstel.
Dit was een grotere uitdaging aangezien de palen 90 x 66 mm zijn en ze ook nog eens behoorlijk krom waren getrokken. Verder is dit hout enorm hard. Heeft iemand enig idee wat voor hout dit is?
Met de cirkelzaag kwam ik er niet doorheen en mijn kapzaag haalde het ook niet. Uiteindelijk heb ik alles op de lintzaag gedaan en dat ging boven verwachting zeer goed (wel een nieuw blad gebruikt).

Na het nodige zaag en schaaf-werk ziet het onderstel er zo uit.

2015-08-13 17.15.20.jpg

2015-08-13 17.15.37.jpg

Het blad is op het onderstel bevestigd met ijzeren plaatjes die in gleuven vallen die in de eiken schort zijn gefreesd.
Dat zit behoorlijk goed vast. Ik kan het onderstel met gemak optillen met het blad.

2015-08-14 14.42.31.jpg

2015-08-14 14.42.44.jpg

2015-08-14 14.43.15.jpg

2015-08-14 14.43.22.jpg

Dit is mijn grootste project tot nu toe.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Vraagje: waarmee kan ik deze tafel het beste behandelen? Ik wil niet dat hij teveel verkleurt of teveel gaat glanzen.

Groeten,
John
 

Bijlagen

  • Tuintafel 1.jpg
    Tuintafel 1.jpg
    33,6 KB · Weergaven: 799
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Wauw, ik vind het (eiken?) hout met de Trespa erg geslaagd! Mooi dat je zoiets kan maken met 'restjes'.
 

Nicolas_V

Actieve deelnemer
8 feb 2015
80
0
Antwerpen (B)
Voor de behandeling zou ik denken om ofwel een satijn vernis te gebruiken als je niet wil dat hij gaat glanzen of anders een kleurloze olie. Zelf meer voorstander van olie omdat je dit niet moet opschuren als je na 2 jaar een nieuwe behandeling wil geven ;)

- - - Updated - - -

Verder wel een knappe tafel !

Proficiat !
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Heel tof! Mooi om je restmaterialen zo te gebruiken. Hoop dat het niet te veel gaat werken als er vocht bij komt. Mooi!
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Knap gemaakt!
Ik zou deze persoonlijk behandelen met een kleurloze olie.
Hier in België gebruik ik bv Woca olie, deze heb je ook in verschillende kleuren.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Mooie tafel hoor!
Het hout van die poten zou azobé kunnen zijn als dat zo moeilijk te bewerken is. Als je daar een schroef in wil draaien moet je voorboren anders breekt je schroef.
Als het inderdaad azobé is, hoef je het niet te behandelen, want dat rot nauwelijks.
Maar goed azobé is het eerste wat bij mij opkomt.
Waar komt het hout vandaan?
Als je het nieuw gekocht hebt zou je vermoedelijk weten wat voor hout het is, maar als het bv sloophout is dan zou de vorige toepassing hulp kunnen zijn om te 'raden' wat voor soort het is.
 

jjnh

Actieve deelnemer
12 mrt 2012
27
1
Heerlen (L)
Bedankt voor alle leuke reacties!!

@SereN: Het is inderdaad eikenhout. In de vorige toepassing was dit donkerbruin gebeitst.

@lemen: Je hebt gelijk, Azobe zou kunnen. Het hout van de poten stond tegen de gevel van ons huis gemonteerd om er klimplanten tegenop te laten groeien. Dit was wel donkerbruin gebeitst, maar die beits was er in de loop van de jaren grotendeels vanaf gegaan. Het hout eronder was wel gescheurd en grijs geworden, maar echt rot was het alleen op de koppen waar regen erin kon lopen. Het is zo hard dat zelfs voorboren van schroeven niet veel helpt. Bij het uitdraaien van een schroef tijdens het monteren, brak de kop er inderdaad vanaf.

Overigens, de wederhelft is ook tevreden. Ze wil de tafel nu misschien zelfs in de woonkamer zetten ... ;)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Oppassen dat je niet te snel schroeft, dan wordt de schroef heet en blijft dat veel te lang na indraaien.
Ooit een schutting gebouwd met azobé palen en heb daar meest een bitje in een 1/4" rateltje gedaan. Lekker rustgevend.
En de diameter waarmee je voorboord is belangrijk. Bij gewoon hout boor je lekker klein voor, 't is maar dat 't hout niet splijt.
Bij Azobé meet ik de binnenkant van de spoed van de schroef en boor daarmee voor.

Dat doel wat je beschrijft van die klimplanten zou inderdaad kunnen duiden op azobé.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Leuk verslag en een nog veel leukere tafel!

Je snapt dat je budget beperkt blijft nu door je vrouw hè, wanneer je van "restjes" zulke mooie spullen maakt.
 

jjnh

Actieve deelnemer
12 mrt 2012
27
1
Heerlen (L)
Hallo allemaal,

Door verschillende omstandigheden heb ik een tijdje niet kunnen werken aan de tafel, maar nu werd het weer tijd om verder te gaan zodat ik mijn werkplaats weer vrij krijg voor andere zaken ... ;)

Gisteren is de Woca olie die "Den Deze" had geadviseerd binnengekomen.

2015-09-16 16.37.43.jpg

Van een ervaren timmerman kreeg ik nog de tip om de eerste laag olie op het eiken blad te verdunnen om ervoor te zorgen dat deze dieper in het hout doordringt. Ik heb de verdunner van Woca mee besteld.
Bij het mengen van de beide componenten loop ik echter tegen het probleem aan dat ze niet willen mengen.

2015-09-17 15.33.50.jpg

Zelfs herhaaldelijk mengen en enige tijd laten staan wil niet baten.
Heeft hier iemand ervaring hiermee?
Ik heb de vraag ook gesteld bij Woca.nl.

Omdat ik het onderstel niet verdund wilde behandelen, ben ik daar alvast mee gestart.
2015-09-16 19.47.45.jpg
Het voorstel set poten is gedaan, de achterste moet nog.
2015-09-17 15.33.36.jpg
2015-09-16 20.14.34.jpg

Het kleurverschil is wel duidelijk zichtbaar, ook na 24 uur drogen.
Maar ik vind het wel mooi worden en het hout blijft natuurlijk aanvoelen.

Groeten,
John
 
Laatst bewerkt:

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
De olie die je heb is een watergedragen olie dus die moet je verdunnen met water en niet met een oplosmiddel dat vermeng niet zoals je zelf al weet.
 

jjnh

Actieve deelnemer
12 mrt 2012
27
1
Heerlen (L)
Hallo RoTo,

Daar was ik al bang voor. Weer een ervaring rijker dus ... :eek:

Heb je enig idee van de mengverhouding die ik met water aan kan houden?
 

jjnh

Actieve deelnemer
12 mrt 2012
27
1
Heerlen (L)
thnx RoTo.

Het antwoord van WoCa bevestigd dat verdunnen bijna geen nut heeft omdat de olie van zichzelf al dun genoeg is om diep door te dringen.

De olieverdunner van WOCA is bedoeld voor onze binnenoliën en niet voor de Exterior Oil. Exterior Oil is watergedragen en als oplosmiddel zou dus theoretisch water gebruikt moeten worden, al gebeurt dat eigenlijk nooit omdat het product van zichzelf al behoorlijk diep in het hout trekt en het toevoegen van meer water er alleen maar voor zorgt dat er minder vaste stoffen in het hout achterblijven.

U heeft dus de helaas een verkeerde verdunner gekocht, die niet mengt met de Exterior Oil.

Vanavond dus maar aan de slag om het blad van een eerste laag te voorzien.
 

jjnh

Actieve deelnemer
12 mrt 2012
27
1
Heerlen (L)
Na het oplossen van het "verdunner mysterie" ben ik gisteren (18-9) begonnen met het oliën van het blad:

2015-09-18 18.36.26.jpg
Halverwege de eerste laag ...

2015-09-18 18.45.42.jpg
... en helemaal compleet.

Volgens de handleiding van Woca laat ik de olie 5 minuten intrekken en daarna wordt het geheel goed afgenomen met een katoenen doek.
Bij wijze van test heb ik een reststukje 30 minuten laten liggen, maar dan krijg je de overtollige olie bijna niet meer weggeveegd.
Na de 5 minuten zijn duidelijk nog "droge" plekken zichtbaar op het hout.
Voor de zekerheid heb ik op het proefstuk een grote waterdruppel in laten trekken. Op het behandelde deel van het hout is de vlek veel minder duidelijk, maar er is wel degelijk een vlek zichtbaar.

Een 2e laag is dus zeker noodzakelijk.
Vandaag (19-9) gaat die tweede laag erop.

Deze 2e laag heb ik wat dikker aangezet om de droge plekken goed te voeden.
De olie slaat bij het aanbrengen van de 2e laag veel lichter uit. Die witte zweem verdwijnt echter na het afnemen van de overtollige olie.

2015-09-19 15.50.06.jpg
2015-09-19 15.50.14.jpg

Na het aanbrengen van de 2e laag worden de vlammen (wellicht is er een betere term) in het hout heel mooi zichtbaar.
2015-09-19 15.51.23.jpg

Na 5 minuten intrekken zijn er geen duidelijke droge plekken meer zichtbaar. Ik laat het geheel nu weer een dagje rusten en morgen bekijk ik of ik er nog een 3e laag op doe.
 

jjnh

Actieve deelnemer
12 mrt 2012
27
1
Heerlen (L)
Vandaag (20-9) voelt het tafelblad nog klam aan.
Verder voelt hij redelijk ruw aan en is hij een behoorlijk stuk donkerder geworden dan ik had gehoopt.
Het lijkt erop dat met name de donkere vezels in het eikenhout omhoog zijn gekomen.

Heeft hier iemand een idee hoe dat kan? Kan ik hier nog iets aan doen?
Ik zou hem nog een keertje op kunnen schuren, maar dan ben ik bang dat een volgende laag olie de tafel nog donkerder gaat maken.

Ik laat hem nog 24 uurtjes rusten om te zien of dat wat doet aan de kleur en de ruwheid van het hout.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Het weer ruw worden komt door het 'vocht' in de olie denk ik. Ik heb dit ook opgemerkt wanneer ik eik reinig met een (Woca) cleaner alvorens het te behandelen. Ik heb het daarna weer licht opgeschuurd. Wanneer ik de olie aanbreng schuur ik nat ook nog eens snel met de hand na alvorens de olie weer weg te halen en in te polijsten.

Het donker worden komt omdat je de 'Natural' olie hebt genomen denk ik, daarmee verkrijgt het hout een diepere gele/bruine kleur. Wanneer je de originele kleur beter wilt behouden moet je de 'White' versie nemen, dan wordt het niet zo donker (eerder een lichte grijze schijn).
 

jjnh

Actieve deelnemer
12 mrt 2012
27
1
Heerlen (L)
@SereN: Bedankt voor je reactie.

Welke korrel gebruik je om nat na te schuren?
Wat voor effect heeft het polijsten en wat gebruik je daarvoor?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.